Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 8 november 2012

Winkelopstelling in nieuwe bibliotheek

Een tijdje geleden is de bibliotheek waar ik meestal naar toe ga, vernieuwd. Mooie nieuwe opzet, veel licht en ruimte. Ook is de opstelling van de boeken veranderd, dat is het belangrijkste verschil met het oude pand.  Stonden de boeken eerst rug aan rug, nu ligt een groot aantal met de voorkant naar boven, zij noemen dat de winkelopstelling. Zoals in een boekenwinkel dus. Het prikkelt meer en nodigt uit tot het pakken van een boek en het lenen ervan. Zo werkt het ook echt, ondervond ik. Ik vind bibliotheken altijd wel prettige plaatsen om te wezen, maar nu liep ik verrukt langs de tafels. Je herkent eerder de titels, ik zag "Haar naam was Sarah" liggen en die stond al een tijdje op mijn nog-te-lezen-lijst. Die ging dus meteen mee (was echt mooi boek). Je waant je  in een boekenwinkel maar het leuke is dat je deze boeken gewoon mag meenemen om te lezen!

Ook bij de kinderboeken is het prettiger zoeken dan eerst. Toen stonden er bakken op de grond voor de prentenboeken en moest  ik de boeken eruit halen om te kijken of het me aanstond. Nu zie je veel sneller of het iets voor je is. Ook  kom je eerder boeken tegen die je anders niet zo gauw zou meenemen, over een bepaald informatief of creatief onderwerp of zo. Het lenen en terugbrengen mag je allemaal zelf doen, je pasje laten lezen en de boeken één voor één op de plaat. Openstaande bedragen kun je betalen bij een andere automaat.

Ik ben wel kritisch met het zoeken naar een boek, niet alles zal zomaar in mijn tas belanden. Daarom heb ik ook een lijstje met schrijvers en/of titels van boeken die ik nog wel eens zou willen lezen. En daar komt dan een punt waar het zoeken naar een boek in de nieuwe opstelling lastiger wordt. De boeken staan tegenwoordig namelijk op genre, dus actief/spanning bij elkaar, liefde en leven, literatuur. Informatief en fictie staan niet door elkaar, maar wel in dezelfde genre-hoeken. En dan alle schrijvers door elkaar. In één bepaalde kast staat het dan nog wel op naam maar verder niet. Op alfabet zoeken is er dus niet meer bij. Bovendien kunnen verschillende boeken van dezelfde schrijver op wel  3 of 4 verschillende plaatsen staan. In de computers kun je kijken of een boek aanwezig is en als je het dan nog niet kunt vinden, zijn de bibliothecaressen er gelukkig nog. Als ik een bepaald boek heel graag wil lezen, vraag ik het online aan, dat kost niets binnen de regio, daarbuiten wel.

Ik ben trouwens ook lid van de christelijke bieb van de dorpskerk, omdat veel titels niet te vinden zijn in de openbare bieb (of alleen op aanvraag) en vooral voor de kinderen moet je dan zo goed zoeken tussen al de boeken met vloeken of rare onderwerpen. De jongens lezen echter lang niet zoveel als de meisjes vroeger. Die verslonden toen een boek per dag of zo... de oudste twee zijn snellezers. Ze lezen nog steeds graag, hoewel het soms met vlagen is. Wel jammer dat we die boeken maar 3 weken mogen houden en ze niet via internet verlengd kunnen worden. (Bij de openbare bieb kun je ze 4 weken houden en 1 x gratis verlengen, mits niet gereserveerd door een ander.) Want diverse boeken worden door verschillende gezinsleden gelezen. En veel daarvan lees ik zelf niet eens...



Heb jij al ervaring met deze vernieuwde opstelling in bibliotheken?
Wat vind je ervan?
Of kom je nooit in een bieb?



25 opmerkingen:

  1. Hoi Jolanda,
    Bij onze bieb in Zld. is dit al jaren zo. Ik vind het zelf niet fijn. Meestal schrijf ik titels op die ik wil lezen en dan vraag ik ze online aan. Ik zoek dus bijna nooit! Voor de kinderen doe ik hetzelfde. Soms kijk ik wel eens welke boeken er zijn, als het chr. schrijvers zijn neem ik die mee. Bij ons kun je de boeken na 3 weken gewoon online verlengen.

    groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons is dat sinds kort zo...ik moest er eerst niets van hebben,maar nu ik het gewend ben :-)
    de genres zijn hier ook op die manier verdeeld,maar gelukkig staat het daarin wèl op alfabetische volgorde!

    helaas ben ik de enige die regelmatig ( 1x in de week dus ) in de bieb komt......man leest nooit en kids lezen alleen als het moet......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is er ook de winkelopstelling maar gelukig nog steeds op alfabetische volgorde. De info boeken staan wel apart. En ze hebben bij ons ook nog een hele grote afdeling christelijke boeken, voor volwassene. Ik kom er zelf bijna elke week en ik heb een dochter die weleens gaat. de oudste zoon was bij ons tot groep 6 een echte boekenwurm daarna helaas niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier hebben we een hele grote nieuwe bieb die nu al enkele jaren op winkelinstelling draait. Het went vanzelf en regelmatig reserveren voor 20 cent een boek of cd/dvd als we het heel graag willen hebben of niet kunnen vinden. Wel is het vervelend voornamelijk bij kinderboeken als je een serie leest dat de boeken verspreid liggen. Gelukkig hebben we heeeel veel christelijke boeken die ook nog maar pas uit zijn :). Daar verbaas ik mij altijd weer over in zo'n grote niet christelijke stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn nu alleen lid van de bieb van onze kerk. Daar staan ze nog 'rug aan rug'. Ik vergeet vaak een lijstje te maken, daar baal ik dan van, ik weet soms niet wat ik nemen moet.
    De kinderen kiezen zelf hun boeken, ze weten waar ze voor hun leeftijd moeten zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons hebben ze het juist precies andersom gedaan... Bij ons was het op genre en is het nu op schrijver... Moet er nog steeds aan wennen, wat je in 35 jaar hebt aangeleerd, leer je blijkbaar niet zomaar af. Maar het is wel gezelliger, omdat je nu niet alleen maar de ruggen van de boeken ziet. De ruimtes zijn lichter doordat er lichtkoepels zijn geplaatst en lichtere kleuren voor de muren en vloerbedekking zijn gekozen.

    Ook het verlengen via internet vind ik ideaal. Wel is er voor kinderen die jong zijn, maar wel moeilijkere boeken nodig/willen hebben weinig keuze, dus dat is altijd een heel gezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanaf mijn kindertijd geeft de bieb me een magisch gevoel. Vrijheid, creativiteit, even uit de gewone dingen van de dag.
    Ik ben niet zo'n fan van de nieuwe verdeling van boeken. Moeilijker terug te vinden.
    Die winkelopstelling is wel leuk. Elke keer worden er weer andere boeken gepresenteerd. Daar wordt wel werk van gemaakt.
    Ik lees wel boeken van chr. schrijvers... maar geen francine rivers of zo meer.
    Daar ben ik niet zo'n fan van.
    Ik lees tegenwoordig ook wel boeken van niet gelovige schrijvers.
    (maar daarbij betracht ik wel grenzen.) Het geeft me zicht op leven zonder God en ik denk dat dat voor mij belangrijk is om mijn leefwereld te kunnen begrijpen.
    Het bevestigt me ook nog eens in hoe rijk we zijn met onze God en met elkaar.
    Fijne dag morgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je kunt zeggen dat de nieuwe opstelling vooral aantrekkelijk is voor mensen die niet zo vaak in de bieb komen. Zoals gezegd, het zoeken op naam is idd lastig.
      Ik lees ook niet zo vaak boeken van Amerikaanse auteurs meer, maar graag boeken met een meerwaarde, waar je iets van leren kunt. Dat kunnen dan idd ook boeken zijn van niet-christenen.
      Nu lees ik een zendingsverhaal, vind ik ook zo mooi, om Gods zorg te zien in het leven van mensen, zelfs in die tijd toen zij Hem nog niet kenden.

      Verwijderen
  8. hier heb je de openbare bieb al jaren in een nieuwe vorm. ik zoek vaak thuis via internet bij de bieb naar boeken reserver het gelijk.krijg een mail als het er is ga ik gelijk ophalen.de bieb is vanaf dinsdag tot zaterdagen open 900 uur tot 20,00 en in de winter van okt.tot maart ook op zondag open van 12,00 tot 17,00 uur heerlijk rustig zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jaaaa bij ons hebben we sinds 2 maanden nu een nieuwe bieb. veel minder boeken helaas. en echt niets meer goed te vinden. denk t zelfde als bij jullie. ja leuk zo platte boeken. want ik heb evenwichtsstoornissen en als de titels dus schuin staan en ik mijn hoofd steeds schuin houd om de titel te lezen.. ben ik binnen vijf minuten zo misselijk als wat...dus plat is voor mijn handiger dan boeken recht in de kast... maar dat gezoek vind ik niets. maar online reserveren kan ook. ik krijg een mail wanneer de boeken er zijn en het kost niets.. verlengen kost wel 20 cent per boek. maar soms wel makkelijk omdat dat ook online kan. in de oude bieb die op de begane grond was kon je je kind zo de hoek insturen en een beetje in de gaten houden en zelf boeken gaan zoeken. dat was handig en kjell zocht zelf boeken of ging spelen.nu in de nieuwe bieb is de kinderafdeling boven...een enge trap naar boven . heb je een peuter dan kan je zeker je kind niet zelf al naar boven sturen...Kjell vindt t een beetje eng om zelf naar boven te gaan...dus je kan zelf niet meer rustig kijken want de kleine man wil bij mams blijven of dat ze meegaat naar boven gelijk.. Pas geleden viste een vriendin van me een huilend kindje uit de lift en de bieb mensen waren niet bereid de moeder te helpen zoeken. nou fijn zulke mensen... de bieb zat eerst in t dorp..leuk te combineren met eerst bezoekje aan de markt met z'n drietjes maar nu moeten we er apart heen rijden.. we gaan nu veel minder dus..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hè, da's ook vervelend! Maar ja, als ze niet meer ruimte hebben is de jeugdafdeling boven een betere optie dan de boeken voor ouderen boven. Ik ben blij dat bij ons alles begane grond is. Er is trouwens wel een trap, bedenk ik nu, maar ben nog nooit boven geweest...
      Bij ons kun je ook gratis reserveren, verlengen mag 1 keer, ook kosteloos. 'k Heb het er nog bij geschreven in het bericht.

      Verwijderen
  10. ik ga vooral naar de bib om reisgidsen te lenen. bij ons staan de boeken nog steeds rechtop én alfabetisch. voor mij is dat prima! ik vertoef graag tussen de boeken, maar zou er een hekel aan hebben als ik uren (bij wijze van spreken hé) zou moeten zoeken naar een bepaald boek.
    wij doen ook alles zelf: lezerspasje inscannen, dan boeken op de plaat leggen. vind ik best gemakkelijk en het gaat vlot en snel.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze bieb zit tijdelijk in een bouwkeet dus is een stuk kleiner maar evengoed heerlijk om boeken te lenen. Haar Naam is Sarah is zo'n mooi boek, geleend in de bieb , wij hebben de dvd ook zo indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben sinds een jaar of vijf een heerlijke bibliotheek op dorp in het zorgcentrum. Erg leuk voor de ouderen als je alle die kindertjes tussen de boeken ziet neuzen. Prettig is; je kunt er alles aanvragen [ik heb een zgn.stergebeuren, dus gratis]. Ook liggen er verschillende tijdschriften, zoals Knipmode,Eva en Terderge [openbare bibliotheek maar houdt rekening met de wens van de inwoners]. De bibliotheek is zo gepromoot een aantal jaren geleden en nu gaat er van de gemeente flink bezuinigd worden en kunnen we geen gebruik meer maken van alle diensten. Als 'grootverbruiker' ben ik gevraagd voor het zgn. actiecomite. Geen wilde actie's, hoor! Wel de nadelen bij de wethouder e.d. neergelegd. Ik krijg altijd de lees&luistercatalogus en vraag daar direct een paar nieuwe titels van aan. Werkt echt perfect! Ik zou niet zomaar zonder bibliotheek kunnen, ook alle meiden hier in huis niet. Ze verslinden ze gewoon. Zeker nu mijn man vorige week werkeloos is geworden [werkt in de bouw], hoop ik dat de bieb op dorp blijft. Wat een lang verhaal,he! Groetjes, Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zo leuk om al die verhalen te lezen over hoe het elders gaat, echt niet saai dus.
      Wat naar voor jullie, ik hoop dat er snel weer werk voor je man zal zijn. Het is wel een moeilijke tijd.

      Verwijderen
  13. Haar naam was Sara staat hier in de boekenkast. Ik vind de nieuwe biebindeling helemaal niet handig: al die boeken oppakken zonder direct overzicht. We komen er eigenlijk nooit meer, ook omdat we hier een grote kerkbieb hebben. En in onze nieuwe bieb waren, naast al die liggende boeken veel te veel prikkels voor Rob, waardoor ik het wel laat er met hem heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me dan ook voorstellen, voor Rob.
      Hebben ze bij jullie dan ook informatieve boeken in de kerkbieb, Aline?

      Verwijderen
  14. aaah boeken lezen, leuk maar ik gun me er de tijd (nog) niet voor. Soms een heel mooi boek. En dan vraag ik er naar. Maakt de indeling dus niet uit. Reserveren is dan ook handig. Gaat prima bij ons. groetjes fijne dag nog !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoals je weet werk ik bij een bibliotheek en onze leden hebben nog regelmatig problemen met het vinden van de boeken. De romans staan op genre en de informatieve boeken in 4 domeinen. Nieuwe leden krijgen een uitgebreide rondleiding met uitleg over de plaatsing, maar het blijft lastig zoeken. En met het zelfservice-uitleensysteem gaat ook wel eens iets fout. Soms is een boek niet goed gereristreerd, maar wel meegenomen. Dan lijkt het alsof het nog in de bieb aanwezig is. Dan kan ik mee helpen zoeken tot ik er bij neerval, maar vind het natuurlijk niet. Wij proberen ook regelmatig aantrekkelijke boekpresentaties te maken over actuele onderwerpen. Is 1 van mijn taken en die vind ik het allerleukst. Beetje etaleren ;-)
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier hebben ze ook dat grapje uitgehaald. En daarbij hebben ze 95% van de christelijke boeken verwijderd. En daar hadden ze al alleen maar de geijkte boeken van. Gratis aanvragen in de hele gemeente(12 filialen) en maximaal 10 aanvragen, vervolgen 7 maanden wachten op je reservering omdat er maar 1 boek van is voor 100.000 lezers.. sinds de verandering lees ik niet half zoveel boeken meer, ik vind het leuk staan, maar van mij had het liever niet gehoeven.
    Wel lekker je kunt via internet verlengen, goed voor totaal 9 weken, en in de zomer standaard 6 weken lenen.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij ons is het ook veranderd. Ik ben er nog niet aan gewend. Het druist tegen mijn gevoel van netheid in. Boeken die dwars door elkaar heen staan. Soms staan ze achter elkaar , dan moet je een voor een de boeken weghalen om te kijken of er een titel staat die je nog niet gelezen hebt. Of je komt er twee verschillende schrijvers tegen in één stapeltje. Op dit moment ben ik er nog niet enthousiast over.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kom eerlijk gezegd zelden in de bieb, koop de meeste boeken online..., maar ik Vind de winkelopstelling wel prettig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier hebben ze het weer teruggedraaid en staat alles weer op alfabetische volgorde, veel fijner. De informatieve boeken staan wel per genre en dan weer subcategorieën en dat vind ik nog steeds lastig zoeken. Geen winkelopstelling maar wel op meerdere plekken presentaties. En alles gratis als je een pas hebt. Tot 16 stuks meenemen, gratis verlengen en gratis reserveren, voor zover ik weet zonder beperkingen, binnen de (grote) regio. Overbodig om nog te zeggen dat ik heel tevreden ben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit lijkt mij ook de meest handige oplossing!

      Verwijderen
  20. Bij ons in de bieb is nog de oude opstelling, maar je kunt wel zelf alles regelen via internet of bij de balie. 3 weken lenen en ik geloof max. 3x verlengen. Zelf reserveren we het meeste via internet omdat de bieb bij ons niet zo groot is en je het gratis aan kan vragen bij alle bibliotheken in de stad (ook de centrale, ideaal!)Voor dochterlief kiezen we de boeken wel ter plekke uit, maar die lees ik tegenwoordig even snel door voordat ze in de tas belanden.
    Bij de kerk is ook een bieb, maar daar zijn we geen lid van omdat het voor ons toch altijd 20 minuten heen en 20 minuten terug rijden is, dan is dat niet zo handig. Wel jammer hoor, want goede boeken en mooie kinderboeken heeft de gewone bieb niet veel...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...