Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 6 december 2012

Gezinsavondje

Zoals ik eerder schreef, doen we met sinterklaas altijd rustig aan. We vertellen ook altijd dat de kinderen de pakjes gewoon van ons krijgen. Ik herinner me de avonden van vroeger bij ons thuis, ieder kreeg 1 of 2 pakjes en wat snoepgoed. Er was wat lekkers bij de koffie. Het waren altijd heel gezellige avonden. Wat ik altijd zo leuk vond is dat iedereen die dag wat kreeg, in tegenstelling tot een verjaardag, waarbij alleen de jarige verwend werd. Na het uitpakken mochten we vaak nog even opblijven om met het nieuwe speelgoed te spelen, terwijl de groten gezellig bleven praten. Ook later, toen we lootjes gingen trekken bleef het leuk, met een wat geheimzinnige sfeer, dagen van tevoren.

Daar moest ik gisteren aan denken. We hebben in voorgaande jaren wel lootjes getrokken, maar omdat het altijd zo'n drukke tijd is vanwege - onder meer- de verjaardagen van de jongens hebben we dat al een paar jaar niet meer gedaan. Dus gewoon cadeautjes in een jute zak of wasmand. Omdat de jongens toch op tijd naar bed moeten, hadden we bijtijds gegeten en daarna kwam de jute zak tevoorschijn. Ik had mijn best gedaan om voor ieder wat te vinden wat echt bij hen past (eigenlijk liep ik tegen een paar dingen gewoon aan) en gelukkig viel het erg in de smaak. Het valt me altijd op hoe blij de kinderen kunnen zijn met wat kleinigheidjes, het bedrag wat ik besteed had schommelde zo rond een tientje per kind. En zeker als je eens let op opruimingen of aanbiedingen kun je daar echt wel iets leuks voor doen.

Farmer ging melken en de jongens mochten nog even spelen. In het kaarslicht grotendeels, want er is iets met de stroomaanvoer, waardoor we in de halve keuken en in de kamer geen stroom hebben. En Farmer kon het niet gevonden krijgen, waarschijnlijk moet hij nu een paar plafondplaatjes verwijderen voor hij erbij kan. Vervelend, het lijkt wel of er de laatste tijd steeds van die akkefietjes zijn, heb je 't ene net gehad, krijg je 't volgende weer. Maar goed, gelukkig is niet alle stroom weg, de koelkast doet het nog en voor de pc heb ik nu een verlengsnoer eraan hangen. En sfeervol is het dan al gauw, dat is ook de reden waarom ik het 's avonds graag gezellig maak met kaarsjes en lampjes. Alleen om te lezen moet je wel goed licht hebben.

Over lichtjes gesproken. Voor Jongste dochter had ik behalve een boek dat ik via mp had gekocht - net op tijd binnen- zelf een sfeermakertje voor haar kamer gemaakt. Sfeerlichtjes, om precies te zijn. Ik had het idee bij verschillende blogs gezien en er een gecombineerde eigen draai aan gegeven.

Bij alles-vanellis had ik het idee gezien met gewoon een bladzij van een boek wat je toch nooit (meer) wilt lezen, maar omdat Jongste dochter best veel met muziek heeft, had ik een plaatje op internet gezocht van oud muziekpapier. Past helemaal bij haar kamer, want al heeft zij paars en lila, ze heeft meerdere accessoires met een nostalgische uitstraling. Voor de lintjes en touwtjes snuffelde ik eens in mijn voorraad. Ik bleek nog van die kaartjes van de zeeman of action te hebben, met diverse lintjes erop. Hartje tekenen, knippen en plakken, paar kraaltjes opgesnord.... waxinelichtjes erin en klaar!

Zo leuk om zoiets weer eens te doen, was lang geleden. 
Ondertussen stel je je dan voor hoe leuk ze 't zal vinden... 
en  leuk vond ze het!

En hier dan nog een plaatje van het maken van de kruidnootjes - hier in de omgeving hebben ze het altijd over pepernootjes. Ik heb het opgegeven om uit te leggen dat pepernoten heel andere dingen zijn... goed jongens, we zullen dat eens hebben. Pepernoten bakken. 
Ze waren een beetje gedrochtig geworden, maar best lekker, zelfs hadden ze hun letter gemaakt.





15 opmerkingen:

  1. Heerlijk, zelf kruidnootjes bakken! De oven in deze keuken doet het niet, dus is moet nog even een maand wachten tot de nieuwe keuken er is voor ik weer kan bakken.. (bak normaal zelf brood, dus da's best een gemis!) Leuke waxine-dingetjes! Zo eenvoudig te maken, maar zo sfeervol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook altijd weer gezellig, Jolanda!
    En wat een leuke sfeerlampjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf kruidnootjes bakken, wat zal dat lekker ruiken zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja hier ook gezellig samen zijn,wij hebben lootjes getrokken voor 5 euro en de kleintjes hebben we zelf wat gegeven ook rond de 10 euro

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt leuk die lichtjes die je gemaakt hebt voor je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat jullie ook gewoon vertellen aan de kinderen dat de cadeautjes van jullie afkomstig zijn. Dat deden wij vroeger ook en de lol was er nooit minder om.
    De lichtjes vind ik zó leuk. Ik heb net jampotjes opgehangen aan een laddertje boven de salontafel, maar nu ik die van jou zie ga ik er toch nog even voor zitten om ze wat gezelliger te maken. Bedankt voor het mooie idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, die potjes komen me bekend voor :-)
    Zo herkenbaar wat je schrijft over de grootte en hoeveelheid van de pakjes. Je moet het gewoon durven om ze 'weinig' te geven, en dan genieten van hun blijdschap. Zo hadden wij laatst tijdens een lange autorit onverwachts geen DVD-speler paraat. En wat denk je: een rustige autorit van 2,5 uur zonder extra hulpmiddelen, met 9 in de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, nu weet ik weer waar het idee van de touwtjes vandaan kwam!
      Wij hebben nooit een dvd in de auto maar weleens een luisterboek voor lange ritten, ook leuk! Die leen ik dan bij de bieb.

      Verwijderen
  8. Ik vind ook de gezelligheid het belangrijkste, en de kinders waren ook met kleinigheidjes tevreden. Wij hadden ook pepernoten ( eh, kruidnoten) gebakken,;)
    Pas heb ik onze kinderen bij de bakker de echte pepernoten laten zien, maar ze blijven hier ook stug de kruidnoten pepernoten noemen...
    Wat een leuke sfeerlichtjes had je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezelliger kan je het niet maken. Bij velen is het hebbe, hebbe. Mooi die sfeerlichtjes en toch eenvoudig. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke sfeerlichtjes! Goed gedaan zeg! Ik hoop dat je elektra snel weer gemaakt is. Fijn weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De gezelligheid straalt er van af. van deze blog en foto's. Hoe is het nou met de stroom?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat klinkt dat allemaal gezellig! Sinterklaasfeest is toch maar leuk!
    De potjes met het papier vind ik mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig avondje! Mooie lichtjes heb je gemaakt voor je dochter:) en wij hebben het ook altijd zo gedaan, dat we de kinderen geen "leugens" over Sinterklaas en de Kerstman en zo hebben verteld. De kinderen vonden het niet minder leuk / spannend. Maar ik weet nog dat ik zelf helemaal ondersteboven was, toen mijn vader bij het kopen van een kerstboom by the way vertelde dat Sinterklaas niet bestaat. En de Paashaas ook niet. Heb er weken lang over lopen tobben. Wij hebben onze kinderen verteld, dat er ter gedachtenis van de Bischop Nicolaas van Myra Sinterklaas wordt gevierd.Hij was bekend voor zijn naastenliefde en daarom vieren we Sinterklaas. Mensen verkleden zich als Bischop Myra op deze dag en verdelen cadeautjes, snoep en sinaasappels. De kinderen vonden het niet minder spannend of leuk en ik heb niet moeten liegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...