Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 21 december 2012

Laatste berichtje van dit jaar

Vanmorgen zag ik een roodborstje in de bijkeuken. Ik heb de deur even voor 'm opengehouden en na wat heen en weer gefladder boven de verbaasde neus van 't hondebeest, koos hij de vrijheid weer. Roodborstjes zijn mijn lievelingsvogeltjes. Ze hebben iets... hoe zal ik het noemen, iets dappers en kwieks, en ook iets liefs en eigengereids. Meestal alleen gaan ze hun gangetje, peuzelen het lekkers op wat de mezen van de pinda's laten vallen. Wist je trouwens dat de roodborstjes die je 's winters ziet, andere zijn dan die je in de zomer ziet? Die zomergasten trekken zuidelijker en de wintergasten zijn van het noorden gekomen naar hier.

Zo'n voorvalletje als vanmorgen doet mij denken aan dat liedje: Roodborstje tikt tegen 't raam, tin tin tin, Laat mij erin, laat mij erin.... enz. Ken je het nog? Ik zong het altijd voor Jongste zoon als baby, als ik met hem  door het huis liep omdat hij krampjes had of anderszins verdrietig was. Zingen is zo goed voor die kleintjes. Misschien heb ik het toen te vaak gezongen, wan als ik het nu nog weleens galm, dan roepen de meiden waarschuwend: "Mam....!" Dat betekent voor een goed verstaander dan dat ik subiet moet ophouden. Cultuurbarbaren...

Straks hoopt Oudste dochter weer thuis te komen na een week praktijkschool (onderdeel van haar studie aan de HAS). Zij had met anderen een vakantiehuisje in de buurt gehuurd, zodat ze niet intern hoefde. Ze had dat de vorige keer ook al gedaan, helemaal zelf geregeld, en nu bleken er meer te zijn die dat ook gingen doen. Het scheelt behoorlijk in prijs, vorige keer zo'n 60 en nu 95 euro per persoon. Zo ontliep ze ook al die drankgelagen, die daar intern blijkbaar gehouden werden. Niet dat dochter geheelonthouder is, maar wat werd daar veel gez*pen, echt vreselijk vind  ik dat. Eén moest de vorige keer zelfs naar het ziekenhuis gebracht, dus dan weet je 't wel.

De jongens hebben gisteren het Kerstfeest gevierd op school, nemen de werkjes mee naar huis. Jongste, die niet zo van dat werkjes maken houdt, vond de werkjes van de laatste weken toch wel leuk: al die glimmers en glitters erbij... net kraaitjes, die kinderen ;-) Zelf hou ik het graag simpel, wat groen uit de tuin, een kaarsje erin, oké, nog wat paddestoeltjes voor de kinderen erbij. Dat moet ik trouwens nog gaan doen allemaal. Leuk om met de kinderen te doen.

Werkje van Middelste zoon.

En deze zijn van Jongste zoon.

Nog een foto van het pinda's rijgen.... 
Jongste prikte de gaatjes in de pinda's met een prikpen, middelste zoon  en ik regen ze aan de draad.

Het is altijd een wat drukke tijd, maar ook gezellig.
Maar ik wil toch het belangrijkste niet uit het oog verliezen. Waar het allemaal om gaat, nl. het Kind van Bethlehem. Die gekomen is op aarde, arm geworden is (terwijl Hij rijk was) zodat wij door Zijn armoede rijk zouden worden (2 Korinthe 8). Daarover nou eens na te denken... Waarom dat nodig was. Wat het voor ons betekent. Wat een geweldige Gave dat is en hoe wij daarin kunnen delen.

Ik zag net bij haar een mooie pps over het prachtige kerstlied Cantique de Noël. Het bekijken en beluisteren waard!

Ik neem me een kleine blogpauze voor, ik  hoop in het nieuwe jaar de draad weer op te pakken.
Ik wens iedereen heel goede en fijne Kerstdagen toe en een gelukkig 2013!



17 opmerkingen:

  1. Wat 'n leuke werkjes hebben ze gemaakt!
    Ook voor jullie fijne kerstdagen gewenst en een heel mooi, gezond 2013.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooo zo leuk he die werkjes,ik heb ze net allemaal een plekje gegeven zoo leuk,
    ik wens je fijne dagen en een goed 2013

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie hier zelden roodborstjes (nog relatief nieuwe wijk), maar het liedje ken ik wel! Nostalgie :)
    Fijne kerstdagen en de beste wensen voor het komende jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens jou ook fijne kerstdagen en de beste wensen voor 2013.
    en een ontzettende fijne vakantie met de kinderen!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor jullie allemaal de beste wensen voor 2013 maar eerst warme en gezegende kerstdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja leuk he die roodborstjes, maar wist je dat het niet zulke lieverdjes zijn? Dat las ik in landleven ik was zeer verbaasd.
    Lief die dingen die de kinderen hebben gemaakt, erg gezellig. Fijne kerstdagen samen en een gelukkig 2013 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat had ik ook ergens gelezen, maar toch houden ze voor mij iets speciaals.

      Verwijderen
  7. Ik hou ook zo van roodborstjes. Begin meteen te glimlachen als ik er 1 zie!
    Leuk hoor, die mooie knutsels van je jongsten!! Die verdienen een ereplaatsje. Ik wens je hele fijne dagen en een mooi 2013.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hadden gisteravond ook de kerstviering van school in het dorpskerkje, was erg mooi. En zoonlief heeft ook allemaal knutsels gemaakt, jullie jongens hebben ook mooie werkjes gemaakt.

    En dat is ook gezellig, lekker pinda's rijgen. En dat liedje ken ik ook wel, ja. Ik zing ook geregeld met de kindjes. En de oudste roept heel soms, nee mama niet doen. Hahahaha.

    Hele fijne kerstdagen samen en een gelukkig 2013 toegewenst.
    En natuurlijk een fijne vakantie met de kinderen.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijne dagen toegewenst. Inderdaad zicht op Het Kind houden in alle drukte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dat versje ken ik wel....en het vogeltje zit hier ook elke dag.Vind ze ook wat hebben, maar hebben echt een eigen territorium hè.
    Leuke knutsels!
    Ik wens jullie ook goede Kerstdagen en een Gezegend nieuwjaar toe!
    Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zalig Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook voor jullie hele fijne feestdagen gewenst en een mooi 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tot in 2013,
    fijne feestdagen met elkaar!
    Groet Saab

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wil je bedanken voor al je commentaartjes, dit jaar bij mij geplaatst! Top! Goed dat je ene pauze neemt. Zeg, wat je middelste zoon gemaakt heeft is een echt kunstwerk! Compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kom nog eens even langs om je een gezellige oudejaarsavond en een blitse start in 2013 te wensen! Laat het knallen Jolanda! Happy Newyear! Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...