Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 17 december 2012

Stroom stop storing

Gelukkig hebben we weer stroom in de kamer! Farmer nam (eindelijk) de tijd om het eens na te kijken. De decoupeerzaag had hij mee naar binnen genomen om een groter gat in het plafond te zagen, zodat hij bij de stroomdraden kon. Eerst wilde hij echter nog eens goed testen welke ruimtes op welke groepen zitten, plakkertjes erbij gedaan zodat we het voortaan weten. Er zitten nl. heel wat ongebruikte stoppen in die meterkast, omdat die van de vroegere stal waren. Daar is het een en ander aan veranderd, al lang voor wij hier kwamen wonen. Toen bleek de stop die in de kamer-groep zat, bij grondige inspectie toch kapot te zijn.... Op het eerste gezicht leek die nog heel. Andere stop erin en ja hoor, daar ging het licht aan! Om een lang verhaal kort te maken: we hebben dus twee weken voor niets in het donker zitten tobben met kaarsjes en olielampjes en verlengsnoeren.... Wat kun je dan zeggen? Wij hebben er maar om gelachen ;-)

Toch is nu wel weer gebleken hoe vaak je licht aandoet, terwijl het niet altijd nodig is. En dat terwijl we altijd al zoveel mogelijk alle licht van de ruimtes waar we niet zijn, uitdoen. Nergens voor nodig om het hele kasteel verlicht te laten zijn, zeggen wij altijd. Toch kunnen we blijkbaar best met nog minder toe.
Farmer heeft nog nieuwe lampen in de fittingen gedraaid, en hij mopperde op die minuscule ringetjes die om de inbouwspotjes zitten. Iets waar we nu nooit meer voor zouden kiezen trouwens. Ik zei "och, laat die andere maar zitten, ik was nu zo gewend aan het donker en moet je kijken wat een licht het nu al geeft."

Wat ik mij nu wel afvraag, is of het branden van kaarsen en olielampjes en waxinelichtjes nou echt goedkoper is dan gewoon lamplicht. Niet als je tíg lichtjes aan gaat steken denk ik. Maar als je dat bescheiden houdt? Dat moet haast wel, tenminste bij ons in de keuken hebben we zoals gezegd halogeen inbouwspotjes waarbij dus 2 tot 6 lampjes tegelijk aangaan als je het lichtknopje aanzet.


En ik vind het altijd leuk, die kaarsen. Dus ook op dit moment toch weer knus-kneuterig weinig licht en een paar kaarsjes... En als ik wil lezen of sokken stoppen, doe ik nu weer lekker het prettig-grote licht aan....



11 opmerkingen:

  1. Gelukkig hoefde er geen hele 'verbouwing' te gebeuren om de lampen weer te laten branden :-) En of kaarsen voordeliger is? Ik weet het eigenlijk niet, heb het me ook wel eens afgevraagd... We hebben hier zo veel mogelijk ledlampen, dat schijnt wel heel zuinig te zijn. Maar de aanschaf is vooral voor dimbare ledlampen wel behoorlijk hoog!

    P.s. nog gefeliciteerd met ze zoon, loop een beetje achter met lezen *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. guts... goedkoper denk het niet... wij hebben gewoon 1 schemerlampje aan normaal gezien savonds.... want de tv geeft licht zat en als we geen tv kijken, dan is het wel knus zo'n schemer verlicht kamertje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha! Nou fijn toch dat het zo geregeld was :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh dat jullie nog stoppen hebben,meesten weten niet eens meer wat het zijn. Hier gaat de schakelaar naar beneden en dan kun je precies zien in welke afdeling het probleem zit. Probleem oplossen en dan de schakelaar terug zetten, komt geen stop meer aan te pas.
    Hier worden weinig kaarsen gebrand. Waarom weet ik eigenlijk niet, ik heb er genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stoppen zijn redelijk 'ouderwets' maar wij hadden ze tot vorig jaar ook nog :-)
    Met kaarsjes aan staat wel altijd gezellig hè? Maar voordeliger...denk het eigenlijk niet, kaarsen zijn ook niet zo goedkoop vind ik.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat vind ik ook. Ik haal ze wel bij de Action, maar de branduren zijn dan wellicht ook wat minder... 'k zal 't eens nakijken. Ach, voor het ene moet je betalen en voor het andere geld geven ;-)

      Verwijderen
  6. Dat lijkt me wel lastig, geen licht! Maar met kaarslicht kun je natuurlijk veel bereiken, en het is inderdaad gezellig. Maar krijg je van kaarsen geen zwarte plafonds? Ik meen dat ik dat wel eens gehoord heb?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oo ja ik heb ook veel kaarsen aan,is altijd zoo gezellig,maar of het nu veel goedkoper is dat denk ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het klinkt als een heel avontuur. Goed eens mee te maken, maar het zal ook wel eens heel lastig zijn geweest. Geniet van het licht, maar, zoals met alles: geniet met mate. Wij branden haast nooit kaarsjes: door een brand is mijn man er vreselijk huiverig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben gelukkig maar een piepklein huisje, dus veel verlichting hebben we niet nodig. Wel om te lezen en handwerken dus...
    We hebben ook graag kaarsen aan :)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...