Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 15 januari 2013

15 januari 2008

Vandaag is Jongste jarig! Ik neem je mee naar de dag van zijn geboorte....

Ik was al 11 dagen over tijd, had al wekenlang voorweeën (en al maandenlang harde buiken), maar Jongste leek niet van plan te komen en ik voelde me in de steek gelaten door mijn eigen lichaam. Ik was zwaar en log, het bewegen van de baby deed me vaak echt pijn, hoewel ik me direct zorgen maakte als het een tijdje rustig was.

Die ochtend sta ik op met een misselijk en teleurgesteld gevoel. Ik heb weeën maar ja... Ik word verwacht  in het ziekenhuis voor een ECG, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Terwijl ik daar zit nemen de weeën van lieverlee af tot ze helemaal wegblijven. Ik ben echt chagrijnig (schaam me nog als ik eraan terug denk), de eerste glimlach die er af kan die morgen is tegen de gynaecologe, die me zegt dat ik nog gerust thuis kan bevallen als ik dat wil.
Als we naar huis gaan is het ook tijd om de kinderen van school te halen en bij het binnenrijden van het dorp komen, oost west thuis best, de weeën weer terug. Ik breng de verloskundige op de hoogte van de gemaakte ECG, alles was goed en het rommelt ja. Dat blijft zo de hele dag een beetje doorpruttelen. Na het avondeten breng ik de 2 jongens naar bed en zeg tegen de meiden dat ze nu maar naar opa en oma moeten gaan. "Yes!", vertolkt Middelste dochter de gevoelens van alledrie (hoewel ik best merk dan vooral oudste zich ook zorgen maakt om mij), ze grijpen een tas met wat spulletjes en vertrekken naar het buurhuis.

Rust in de tent. Altijd ben ik 's avonds bevallen, hoewel het bij de oudste twee nachtwerk werd voor ze er waren.
Mijn Farmer is inmiddels klaar met melken, ik bel de verloskundige op met de melding dat het nu wel zal doorzetten, neem een douche en als ik eruit kom is ze er al, met een noodgang hiernaartoe gereden. "Nou", zeg ik, "zo'n vaart loopt het nu ook niet hoor." Maar ja, zegt ze, stel dat je vliezen ineens breken.... "Haha, die breken bij mij nooit spontaan!", lach ik.
Het is de meest ontspannen bevalling die ik gehad heb, goede weeën maar met ruime tussenpozen. De dienst van de verloskundige zit erop en de andere komt en neemt een stagiaire mee. Ook de kraamzuster arriveert en het wordt zowaar nog een beetje gezellig. Even later vertrekken we naar boven want het wordt menens.  Ik sluit me af van de rest en heb genoeg aan mezelf. Vliezen worden doorgeprikt, en korte tijd later is Jongste Zoon geboren. Gelukkig goed gezond.. altijd weer zo'n groot wonder. Verrassing: ik had echt gedacht dat het een meisje was, omdat ik zoveel last had van mijn longen en bij de andere jongens was het juist minder tijdens de zwangerschappen.

Niet zo duidelijk deze foto, we hadden toen net een digitale camera...

Beleefd geboren... hij zwaait ;-)

Het is een echt bulletje. Alle Farmertjes waren zwaar en lang, maar Jongste spant de kroon! Wel mooi in verhoudingen, geen propperig dikkertje. Hij drinkt gulzig aan de borst en zal dat nog bijna anderhalf jaar blijven doen....  met regeldagen zoals ik die nog nooit eerder had gehad... wat een slokop!

We bellen naar mijn schoonouders en ouders. Mijn schoonouders komen direct even kijken, met natuurlijk onze meiden. Even daarna komt daar ineens een groot klein jongetje, dat wakker is geworden door al het gerommel. Oudste zoon schrikt enorm van de stagiaire, zij heeft een donkerbruine huidskleur en is nogal fors, en zulke mensen ziet hij niet iedere dag. Ze moet erom lachen en stapje voor stapje komt hij dichterbij en bewondert zijn nieuwe broertje.
En ik? Ik voel me rijk, zó rijk.


Vandaag dus feest in huis, Jongste heeft de nachtjes afgeteld! Morgen ook want dan komt er familie en hij wil ook echt een kinderfeestje. Dat had hij afgekeken van zijn broers en er enorm van genoten. Dus dat willen we vrijdag hebben. Ik weet dus wel wat ik heb te doen!

Oh ja.... Jongste woog 4760 gram en was 58 cm. lang. En vertel me nou niet dat je dat niet wilde weten....

30 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd met de jarige enne geboorte/bevallingsverhalen vind ik nog altijd leuk om te lezen :-) en zat inderdaad al te peinzen over hoe groot en zwaar ie geweest was bij de geboorte :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh alweer 5 jaar zeg! En al goed weten wat hij wil... een kinderfeestje! Helemaal leuk zeg, veel plezier vandaag en natuurlijk ook vrijdag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte met dit prachtige ventje. En inderdaad; een bulletje! Mijn tweeling haalde dat gewicht samen nog niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie mannetje. Dat was een lange zeg en ook een zware, mooi verhaal. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met je zoontje! Wat een leuk blog bericht!! Qua zware baby's spant mijn jongste broertje nog ruim de kroon, die was 55?? gram, in ieder geval ruim 11 pond bij 57 cm..
    Een fijn feest toegewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartelijk gefeliciteerd en maak er een leuk feestje van! Wat kijkt ie ondeugend... Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met jullie jongste zoon en broertje. En een lekkere zware jongen, mijn meisje van afgelopen juni was bij de geboorte 3.000 gram en is nu met 7 maanden net krap aan 6.000 gram. Een heel verschil dus. Hahahaha.
    Maak er een paar gezellige dagen van.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van harte met je vijfjarige jongste! Mijn oudste was 4910gr bij zijn geboorte ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's en mooi verhaal. Gefeliciteerd! Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd met deze prachtige zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd..dat was een flinke baby...onze tweede (een meisje) woog 4350 gr en was 57 cm..ook zo'n groot kind..geen mt 56 aangehad direct in 62..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd! Lief dat zwaaiende handje :)
    Je gevoel van vlak voor de bevalling kan ik me erg goed voorstellen. Echt super om aan zo'n bevalling terug te kunnen denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hartelijk gefeliciteerd met deze flinke zoon. Ik durf nu niet te vertellen wat onze jongste zonen wogen...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte gefeliciteerd met je grote - kleine vent! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een mooi verhaal. Vinden ze later, als ze al heel groot zijn en zelf al of bijna vader, leuk om te horen. (Uit ervaring hoor en ik had dat niet gedacht)
    Je kreeg een flinke zoon. Is dat zo gebleven?
    Genieten van zo'n heerlijk stel. En nog van harte natuurlijk.
    Groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd met de jarige! Wat een flinke baby was het!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi hé zo'n bevallingsverhaal. Zoiets vergeet je toch nooit meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. tot wat een prachtig kereltje is dat kleine babytje uitgegroeid! een gelukkige verjaardag aan de feesteling!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtig verhaal! En van harte gefeliciteerd. Onze jongste wordt in maart 4.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Poe, Inge en Dagelijks brood: baas boven baas dus! Zelf vond ik dit wel groot genoeg ;-)
    En ja, Thea, Jongste is nog steeds groot voor zijn leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een beetje laat (had problemen met reageren op blogger) maar alsnog van harte gefeliciteerd met je jongste zoon!
    Wat een mooi verhaal heb je geschreven over zijn geboorte.
    Heeft hij een leuk feestje gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Alsnog gefeliciteerd! Wat een mooi verhaal! En poe, dat was een flinke knul dus! Dochterlief was maar 6 1/2 pond, nu wordt de baby wel wat groter geschat (tussen 7 en 8 pond bij geboorte), dus we wachten maar af...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Van harte gefeliciteerd. Gek hè, dat wij als moeders vaak terugdenken aan de bevalling enzo. Mooi om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Onze oudste zoon was 1 cm. kleiner en precies even zwaar, maar die was 10 dagen te vroeg... En zijn geboorte ging nog het gemakkelijkste van alle 5. Bij zijn geboorte braken de vliezen precies op het moment dat de verloskundige achter het bed langs liep. Die had tot dat moment een witte broek aan en het vruchtwater was groen... ;-)
    Wel hard werken hè, jongensfeestjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nog van harte hoor! Leuk dat je even terugblikt..

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...