Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 25 januari 2013

Weer een stapel weg en een vraag

Kleding is duur. Voor mij een reden om als ik kan, kledingstukken te repareren. Maar ik vind het ook onzin om een goed kledingstuk met een betrekkelijk klein mankement weg te gooien. Dus ben ik de afgelopen tijd o.a. druk met verstellen geweest. Er lag weer een aardige berg. Mijn streven was elke dag iets, maar dat was niet helemaal zo gegaan. Op sommige dagen niets, maar andere dagen weer een paar, dus bij elkaar wel iets om tevreden over te zijn. En een mooi werk voor deze tijd, de kou vind ik niet zo prettig en maakt me een beetje sloom, al vind ik dat een beetje kinderachtig van mezelf. 
Dat is trouwens iets waardoor ik erdoor heen kan zien, want altijd als ik bijvoorbeeld de jongens dan zie in hun opgelapte pyjamabroek, kan ik me daar echt heel voldaan over voelen. 

Ik koop altijd goede kwaliteit pyjama's, van Hema meestal. Ik heb weleens een goedkoop gevalletje gekocht en na verloop van tijd bleef er een vreemdsoortig model van over: in de breedte enorm uitgelubberd en gekrompen in de lengte....  Maar als zo'n goede (badstof) pyjama dan gaten krijgt op de knieën, is dat het repareren echt wel waard, meestal is de pyjama verder nog in goede staat.



 Even is het lastig om de zijnaden los te tornen maar dat doe ik altijd gezellig aan de keukentafel. Ik bewaar voor deze klusjes oude kledingstukken (vesten en pyjama's) die echt niet meer gedragen worden, vaak zitten er nog heel goede stukken stof aan, die ik prima gebruiken kan bij het reparatiewerk. Ik zoek een stukje wat zoveel mogelijk qua kleur past bij het jasje, doe er een stukje vlieseline achter voor de stevigheid.


Pas had ik een klusje, wat ik zo lang mogelijk had uitgesteld, maar uiteindelijk toch gedaan heb: rits inzetten. Je moet weten dat ik nooit naailes gehad heb en een nieuwe rits inzetten was iets wat mijn schoonmoeder altijd wel voor me wilde doen dus... Maar ik vond dat ik het ook zelf eens moest proberen. Verschillenden vertelden me dat het lostornen van de oude rits het meeste werk was.  


Nou had ik wel een makkelijke rits; die van mijn jas, een deelbare rits dus. Die jas is al wel een paar jaar oud, maar toch nog heel best en ik wilde eigenlijk nog geen nieuwe kopen. Het werk viel me mee. Toen ik de ene helft erin had zitten, keek ik wel met argusogen naar het golvende resultaat. Ik inspecteerde andere jassen aan de kapstok en zag tot mijn geruststelling dat al die ritsen wel min of meer hobbelen, dus tevredengesteld ging ik verder. Het resultaat is natuurlijk om trots op te zijn, heb ik me daar toch even op z'n minst 50-80 euro uitgespaard!
De volgende uitdaging is dan weer een rits in een broek ofzo... lijkt me wel weer lastiger.

Deze spijkerbroeken zijn ook weer gedaan.

Bij de linkse heb ik er een stukje spijkergoed achter gedaan en met een stopsteek (kan ook zigzag) dicht gemaakt. De rechtse had grotere gaten, daar kwamen de lapjes bovenop. Soms is het dan juist leuker om een afwijkende kleur te gebruiken voor het zigzaggen van de rand, ik heb pas ook een gedaan met oranje stiksel. Ik stik eerst rond met gewoon stiksel en dan nog met een zigzagsteek. 

En dit is een werkbroek van Oudste dochter. Honderd keer kun je zeggen: gooi ze op tijd op de verstelstapel.... als het dan wat te lang duurt naar hun zin, dan trekken ze hem toch weer aan. Nu waren de gaten zo groot geworden, en heb ik dus allebei de zijnaden open moeten tornen, ook de doorgestikte. Hrmmpff. 
Daar komen dus wel heel grote stukken oude spijkerbroek overheen. Je vraagt je af of het het werk nog wel waard is, maar ja, "hij zit zo lekker"....

Wat ik verder nog gedaan heb: een rokje van jongste dochter waar het stiksel van de tailleband een stukje los was gegaan (iets waar ik me aan erger: nog maar een paar keer gedragen en dan zoiets), ik moest wel de hele band een stukje losmaken voor ik er goed bij kon. Ik wilde het dan ook netjes hebben gemaakt natuurlijk. 
Een paar (kleine) bijtgaatjes van enthousiast jong hondje met superscherpe tandjes, die heb ik gemaakt zoals je een sok stopt, soms met een klein lapje erachter. 

Nu heb ik nog een vraag.. Bij een nieuwe broek zit vaak een extra knoop, voor als hij stuk gaat. Een schuifknoop of een jeansknoop die je in moet slaan. Maar ik krijg de oude ingeslagen knoop er nooit uit, hoe kun je dan een nieuwe erin slaan? Pas heb ik dat opgelost door de ingeslagen knoop er gewoon uit te halen, stukje stof erachter te stikken en daar een gewone knoop op genaaid. Dat was verder nog een supergoede broek, daar baal ik dan zo van. Maar weet iemand hoe je zoiets repareert?

Al met al is het toch best dankbaar werk vind ik. 
Repareer jij ook zelf of heb je iemand die het voor je doet? Of gooi je gauw iets weg?



42 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blog.
    Ik vind het zó leuk om te lezen hoe je al die kleding hebt gerepareerd.
    Toen de kinderen klein waren maakte ik de meeste dingen zelf en repareren heb ik altijd leuk gevonden.
    Kleding gaat bij mij jaren mee. Ik doe alleen iets in de kledingcontainer als het echt stuk is en ik er ook niets anders meer van kan maken.
    Bedankt voor je leuke blog, mét foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip voor als je een volgende keer een rits in een spijkerbroek moet vervangen. Knip de rits heel voorzichtig los, zover als je kunt. Vooral van de onderflap moet je dit zover mogelijk doen. Daarna bepaal je waar je de drukknoop wilt hebben en slaat (of naait) deze er aan. Zeker bij jongensbroeken kan dit prima. Bij de broeken van je dochters moeten ze er in het vervolg voor zorgen dat er een trui over heen zit. Zo ben je met 10 minuten klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt dat je dan geen rits inzet maar de opening dichtmaakt met een extra knoop? Of snap ik het niet goed?

      Verwijderen
    2. Precies zo die ik het ook. Van die grote drukknoppen ipv een ritssluiting. Wel zo handig, want dat gefriemel met die ritssluitingen bij spijkerbroeken vind ik heel lastig (ben op 1 oog blind) en zo een nieuwe ritssluiting is ook aardig prijzig vergeleken met een paar drukknoopjes. Van oude spijkerbroeken die écht kapot zijn, maak ik vaak korte broeken. En dit vind ik ook wel leuk: http://www.libelle.nl/2011/03/recycle-je-oude-spijkerbroeken-wooninspiratie-wonen/ van broeken die te klein waren heb ik ook wel eens kussens gemaakt, gewoon gevuld zo als ze waren...onder en boven dichtgestikt...heerlijke kussens voor een leeshoekje van de kinderen waren dat!

      Ellen

      Verwijderen
    3. Hoi Ellen,
      'k Heb even gekeken daar en oh ja! Dat vind ik ook erg leuk (vooral die poef!), ik spaarde de lapjes al voor zoiets maar telkens gaan ze alweer op aan het verstelwerk.
      Ooit heb ik ook tasjes gezien zoals jij je kussens bedoelt.

      Verwijderen
    4. @Jolanda ik laat de broeken dan heel voor de kussens, dat ligt dan zoo lekker, die gevulde broekspijpen zeg maar.

      Verwijderen
  3. Oef..als ik dit lees, moet ik me schamen..
    Pas had ik goedkope spijkerbroeken van de Z.eeman, een tientje!
    Maar binnen drie maanden waren de knieën door, ze liggen nog steeds op mijn verstelstapel :(
    en ik weet nog niet zeker of ik het wel ga doen..
    Dus goedkoop is hier echt duurkoop!
    Voor ritsen ga ik altijd naar de markt, bij ons staat er een kraam vd Wijst, die maakt (bijna) alle ritsen..klaar terwijl je wacht en meestal nog geen 5 euro!
    Ideaal!
    Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.
    Fijn weekend,
    lieve groetjes,
    Hannie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hebben ze ook bij de tweede hands winkel vaak een bak met ritsen.Ideetje.
      Groet, Wilma

      Verwijderen
  4. Mijn vriendin had dat laatst ook. Dei heeft de jeans naar de schoenmaker gebracht. Een nieuwe knoop opzetten koste maar twee euro. En hij zit als een huis zegt ze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben... een schoenmaker.
      Ik zal eens informeren.

      Verwijderen
  5. Haha! leuek blog. De spijkerbroekn van mijn zoon gaan steeds stuk op zijn knieën. Ik strijk er dingen op van de Action. Nu hij het nog wil. Geen appel, zoals wij vroeger. Maar een sportauto of iets stoers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijft dat wel zitten na het wassen dan? Ik had er eens een van de markt en die was zo weer los. Badges naai ik dus altijd vast, na het strijken.

      Verwijderen
  6. Altijd heb ik de broeken versteld voor thuis om de deur reuze handig, maar ook veel ritsen ingezet, ook wel voor winkels. Die knoop kan je met 2 tangen los wrikken of afzagen. Dat doet Joh altijd, mannenwerk. Geeft toch veel voldoening om dingen weer draagbaar te maken? Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende keer mag mijn Farmer het idd proberen!

      Verwijderen
    2. Mijn man haalt dergelijke knopen er ook af met een tang; ik kan het zelf niet. Ik sla er nooit een zelfde soort knoop in maar gebruik dan 2 gewone knopen, een aan de binnen en een aan de buitenkant van de boord en naai die knopen aan elkaar. Ritsen in jeans en andere gekochte broeken vind ik altijd moeilijker dan in broeken die ik zelf gemaakt heb maar het is best te doen. Succes, Tecla

      Verwijderen
  7. Dat zijn weer vele herstellingen geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben, zoals je misschien wel weet, kapster. Ik kleur mijn vorige buurvrouw voor niets. En laat diezelfde buurvrouw nu coupeuse zijn... Dus áls ik dan iets te verstellen heb wat ik écht niet zie zitten, klop ik bij haar aan. Ik ben daar, zoals je misschien wel kunt snappen, heel blij mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals Hannie zegt: ik bewonder je doorzettingsvermogen... Een rits lijkt me ook niet zo'n makkelijk klusje.
    Ik lap (nu nog) wel de gaten in de spijkerbroeken op. Mijn oudste wordt bijna 4 en gaat dan naar school. Nu vroeg ik me pas al eens af toen je blogte over het verstellen; gaan jouw jongens met deze broeken ook naar school? Ik weet eigenlijk niet of dat bij ons gewoon is, maar ik heb de indruk van niet. Dus dan wordt het toch steeds maar weer nieuwe broeken kopen voor school. Net gisteren nog even naar v&d en Zeeman geweest. In de uitverkoop kun je wel heel leuk slagen. Veel meer dan een tientje wil ik er eigenlijk voor gewone alledaagse broeken niet voor uit geven. Wel slim om die plakbatches vast te naaien. Heb het ook wel eens gehad, maar dan gingen ze na 1 wasbeurt weer los.

    Groetjes,

    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja hoor, hier dragen ze deze broeken ook naar school. Het is een dorpsschool en ik heb er nog nooit wat over gehoord. Gelukkig. Maar er zijn er hier ook wel die zoiets noooit zouden doen.

      Verwijderen
  10. Wat ik me nu afvraag over die knoop, waarom die knoop eruit halen als er nog 1 in zit? Af en toe wil het weleens dat de knoop niet goed is ingeslagen en dan rolt hij er zo uit en dan een nieuwe plaatsen kan ik me voorstellen. Vroeger naaide ik wel veel broeken en als de band dan te wijd of te krap was moest die knoop er weer uit.
    En met het rits inzetten van een spijkerbroek, altijd het sierstiksel los maken en vooral een jeansnaald gebruiken. Deze naalden zijn blauw van kleur en veel dikker. Maar dat wist je vast al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die knoop was op een of andere manier aan de bovenkant losgegaan en ik kon die andere niet op de spijker/schroefdraad krijgen.
      Eerlijk gezegd heb ik niet eens een jeansnaald (gelijk op mijn briefje gezet), wel ledernaalden.

      Verwijderen
    2. Die knoop schroef je niet maar slaat hem met een hamer aan. Hier http://www.youtube.com/watch?v=GUm0W-Jln8c een filmpje waar ze het aanzetten met een plastic gevalletje wat bij die knopen zit als je ze aanzet. Als je niet zo'n dingetje hebt kun je de knoop op de kop op een stevige ondergrond leggen, dan de stof erop en het schroefdingetje, samen draaien en dan met de hamer slaan. Ik zou er wel iets overheen leggen anders is je knoop misschien beschadigd.

      Verwijderen
  11. Je bent er maar weer druk mee... Goed van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oke, 'was deze week ook heftig aan het verstellen. Overalls broeken. De stapel die af was groeide steeds meer. En inderdaad een heerlijk gevoel. Vind het ook echt een winterwerkje. Nee ritsen doe ik niet meer. We hebben hier een "Turkse meneer" die dit voor weinig geld doet en heel keurig. ( beter als ik...) hee groetjes van hier.
    p.s. Het lukt me vaak niet op je blog te reageren, hoop dat het nu wel lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. http://www.youtube.com/watch?v=GUm0W-Jln8c Jolanda hier kan je zien dat die knopen niet aan het schroefje worden gedraaid maar gewoon vast geslagen met een hamer. Als je niet zo'n gevalletje hebt lukt het ook wel op een harde ondergrond met een doek erover om de knoop niet te beschadigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel makkelijk zo, dan verschuiven ze niet.

      Verwijderen
  14. Tjonge, wat een berg verstelwerk heb je weer gedaan! Petje af hoor! Hier blijft verstelwerk vaak bij het smaller maken van rokjes voor dochterlief of knoopjes aanzetten, niet zo lastig dus als ritsen en dergelijke. En de echt versleten spijkerbroeken van manlief worden kort geknipt als korte werkbroek voor de tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat je bij mijn blog reageerde! Ik kende je blog al, maar was 'm even uit het oog verloren, sinds ik zelf ben gaan bloggen. Ik had allerlei blogs opgeslagen via mijn favorieten-lijstje, maar had nog niet alles overgezet naar m'n blog-lijst.
    Wat leuk dat jullie ook 3 om 3 hebben en net als wij eerst 3 van de één en dan 3 van de ander. Wij hebben eerst 3 zoons en dan 3 dochters. Onze oudste is 23 en de jongste 9.
    Wat een leuk blog over verstellen en wat een berg heb je gedaan! Ik heb er een tijdje geleden ook één over geplaatst (ik had kledingstukken met gaten/gaatjes gerepareerd met gehaakte applicaties). Ik moet eerlijk zeggen dat het sindsdien weer schandalig is blijven liggen, ik heb nu een berg in m'n hobby-hoek gelegd, die móet ik aanpakken. Een goed moment om net nu hierover te lezen, ik krijg er helemaal zin in! En ik ben ook zó voldaan als 't weer gebeurd is!
    Zo'n knoop heb ik laatst los gehaald door 'm met een tang door te knippen, maar dat viel nog niet mee! Volgende keer vraag ik m'n man...
    Leuk dat ik je blog weer gevonden heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kleine herstellingen probeer ik nog wel ....knopen aanzetten, gaatjes dichtmaken maar een
    rits inzetten is een brug te ver voor mij (met mijn twee linker naaihanden ;)
    Wij hebben hier in het dorp een mevrouw die voor 2 euro's broeken korter maakt en ze
    zet ook ritsen in maar daarvan weet ik niet wat het kost...
    Ik kocht laatst een goeie (dacht ik toch ;) regenjas voor tussenseizoenen omdat ik veel
    fiets en binnen de maand was de rits stuk....ik ga nu een nieuwe rits kopen en de jas
    naar die mevrouw brengen....benieuwd wat het gaat kosten....maar ik ben heel blij met
    die mevrouw!
    Wat heb je weer veel werk verzet!
    Chapeau!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. http://www.hema.nl/winkel/baby-en-kind/kleding/jongenskleding/broeken-en-jeans/jongens-spijkerbroek-(99002199)
    Voor mijn 2 jongste jobgens (3 en 4 jaar) haal ik de spijkerbroeken bij de hema. Zijn sterker dan van zeeman, h&m en we. Ze kosten 9 euro. Vaak haal ik er een paar als er een actie is van 10% korting ofzo.
    Voor grotere kinderen kosten de broeken 11 euro.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die koop ik tegenwoordig ook.Heb nog geen kapotte knietjes gezien.Erg fijn.

      Verwijderen
  18. Heb met een jas voor een van de dochters ooit zo gedaan. De jas had verschillende kleuren paars. De rits deed het niet goed meer of een paar tandjes eruit. Iemand kwam met dit idee: Koop een kleur rits wat bij de jas past en stik hem aan de bestaande rits. lijkt net of er een dubbele rits inzit. Deze jas was nl erg dik en bijna niet los te tornen,zonder de jas te beschadigen.
    Met spijkerbroeken die echt op de knie scheuren,repareren doe ik ùe niet(Sorry hoor,het zijn erg goedkope broeken). Ik knip ze af en als het wat beter weer wordt dan hebben ze een kniebroek voor buiten. Volgende stap is naar de vuilnisbak.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook verstel kleding , pas nog een stel nieuwe ritsen in jassen gezet . Al was dat wel lastig met van die dikke winterjassen. Er is een boekje in de handel over kleding verstellen , staan handige tips in.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hallo Jolanda,
    ten eerste wat heb jij een ontzettend mooie blog ik lees het graag en ook vooral de recepten.Wat die koop aan gaat dat kun je het beste inderdaad met een tang door knippen (gaat altijd moeilijk dus vraag ik vaak om mannen kracht) ik wil toch graag dat het netjes en orgineel blijft.succes ermee
    lieve groetjes mij

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Jolanda, ik kreeg pas de tip om bij kapotte spijkerbroeken als alleen een soort streepje kapot is om er dan een naadje van te maken, dat kan aan de binnenkant, dan zie je er haast niks van, maar ook aan de buitenkant, en dan doorstikken met afstekend garen Dan. hoef je niet eens de zij naad los te halen, zeker niet met de eerste manier. Ik plak er dan ook reparatiedoek achter voor de stevigheid.Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, Veel succes ook met je leuke blog! groetjes Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hallo,
    Hier heb ik nog een tip voor iedereen die met reparatie van ritsen e.d. zit.
    Zelf ga ik bij een kapotte rits naar "van de wijst" op de markt. Als een rits openspringt dan repareert hij 'm ter plaatse voor ongeveer 4 euro (dat kan alleen als er geen tandjes ontbreken) een nieuwe rits in laten zetten kost ongeveer 13 euro, dat is allen lonend bij een duurder kledingstuk, dus doe ik dat vaak zelf, maar de meeste keren is het gewoon ter plaatse te reparen door er een nieuw runnertje op te plaatsen en nieuwe drukknopen in laten slaan (dat kost ongeveer3 euro). Je word daar heel prettig en vriendelijk geholpen. Ze verkopen er vanalles op naai en reparatie gebied.Kijk op www.vanderwijstkleinvak.nl/ of hij op een markt in de buurt staat. Succes groeten M.v.V.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat goed van je zeg! Het roept beelden bij mij op van het boek Guusje uit de Goudsbloem. Ik ben zelf helaas helemaal niet handig, dus ik kan dit niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Enorm goed gedaan zeg! Mijn kinderen krijgen het ook altijd voor mekaar om met kapotte kleding thuis te komen, vreselijk aangezien ik niet wekelijks kleren kan kopen voor ze.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...