Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 21 februari 2013

Advocaatje en nog meer

Oudste dochter trok een zak chips van een kerstpakket open, van die maïszoutjes waren het........ mwah... niet zo. Beetje droog. Voor ik wist wat er gebeurde was ze in de weer met een uitje en tomaatje, gepruttel in het pannetje, dook ze in de kastjes voor ja wat? en mocht ik uiteindelijk proeven van een spontaan in elkaar geflanst dipsausje. Waarna ik prompt naar wat verkoelend kraanwater verlangde.... heet! "Kweenie.... wat heb je erdoor gedaan?" "Hm, nou ja, maakt niet uit...", was het vage antwoord. Ik een  beetje raden natuurlijk, maar uiteindelijk riep ik: "Chilipoeder! Dát heb je erdoor gedaan! Dat moet je met máte gebruiken weet je, een snúfje!" Ze lacht wat schaapachtig, tja, was idd misschien wat uitgeschoten... Nu was het verder best lekker, en na toevoeging van nog wat tomatenpuree en wat water wel pittig maar niet meer té.
Ze werkt het nog weleens verder uit...
Zo  leuk, kokkerellende dochters ;-)

Zelf heb ik een paar  keer advocaat gemaakt de laatste weken. Ik had een smalle hoge koker gekregen van mijn moeder om dat eens te proberen op de ouderwetsche wijze. Maar dat heb ik nog niet gedaan. Nu heb ik een recept gebruikt wat ik vorig jaar in de krant zag staan, waarbij  je het in de magnetron doet, met om de halve minuut doorroeren. Er wordt in dat recept citroenbrandewijn gebruikt en dat heb ik ook gedaan, het geeft een  mooie gele kleur. Een  kleur die zelfgemaakte advocaat anders niet heeft, dan is het meer beige-geel. Ook het smaakje met citroen is lekker. Weet trouwens dat de in de winkels aangeboden advocaat zo geel is door allerlei toevoegingen, omdat de consument nu eenmaal verwacht dat advocaat geel van kleur is. (Onzinnig eigenlijk.)


Dus hadden we zaterdag een verwennerijtje.... lekker met zelfgemaakt chocoladerotsje.
Het is het idee van een pindarotsje, maar omdat ik walnoten, hazelnoten en nog wat rozijnen had fijngemaakt noem ik het maar chocoladerotsjes. Zo makkelijk om te doen. Pinda's of noten fijn maken, chocolade laten smelten, ik smelt de pure chocolade in de magnetron, maar als ik melkchocolade gebruik voor iets dan doe ik het, zoals het hoort, au-bain-marie. Want die schift veel sneller.
Dan de nootjes door de chocolade mengen en met een paar theelepels op een stuk bakpapier of op zo'n handig flexibel kunststof onderlegger (dit geval) hoopjes maken.

Ik dacht onder het maken van het gelige goedje eens na over het woord advocaat. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Ik snuffelde eens op internet, wat handig toch, en daar vond ik allereerst dat  je twee soorten advocaat  hebt: dikkere en dunne. In Nederland en België is de dikkere populair, maar voor de uitvoer gaat er vooral de dunne door, zo schijnt.

Over de herkomst vond op de etymologiebank het volgende: Advocaat wordt ook eierlikeur genoemd (wat ik dan tenminste gewoon Hollands vind). Wellicht is het een verkorte naam van advocatenborrel, zo genoemd omdat het de keel van de advocaat zou smeren. Anderen echter zien eerder een verband met de advocaatpeer (avocado). Van het gelige vruchtvlees kan met een dikke drank maken, zoals de Indonesischt adpokat.
Ook vond ik dat het woord eerder is vervormd uit het Nederduits (als ik het goed begrijp: Ndd): apkatt. Abekat = borrel. Er is in ieder geval geen eenduidigheid over de herkomst van dit woord.

En dit stukje is zo leuk dat ik het citeer:

"Dikkerige drank wat uit brandewyn, eiers, suiker en gerasperde neutmuskaat berei word.
Uit Ndl. advocaat (1665), wsk. eerder 'n verkorting van advocatenwijn as van advokaatborrel (WNT), so genoem omdat die drank volgens 'n ou bygeloof bevorderlik sou wees vir die advokaat se stem en om sy brein te verskerp." 

Prachtig toch?
Maar duidelijk wordt het niet en daarom is het wel duidelijk: de geleerde mensen weten het ook niet eens.
Wij houden het dan maar bij het oplepelen....



8 opmerkingen:

  1. oh ik heb t nog nooit zelf gemaakt, klinkt vrij gemakkelijk wel, zal het een volgende feestdag eens proberen.
    Enne k zeg natuurlijk mijn andere biedingen af, met begeleidende mail, heb t meteen even vermeld in mijn blog ook :-) zit namelijk een handige knop voor op mp :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik advocaat maak, doe ik het in die hoge koker, met speciale stamper. De magnetron staat boven gezichts- en handbereik en vind ik erg lastig.
    Tegenwoordig gebruik ik fairtrade rietsuiker en weet je, de kleur is zo anders, veel meer bruin, dat was wel even wennen. Fairtradeadvocaat dus. Eet extra lekker! Misschien ook eens de citroenbrandewijn proberen, ik doe nu de vanillebrandewijn.
    De dunne vind ik het lekkerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij maken al jaren zelf advocaat. Wat wij zo lekker vinden, geen brandewijn maar lichte borrel gebruiken. Dus geen volle jenever maar 30% de schiedammer. Er zijn ook vele andere merken. Ze is veel goedkoper. Maar waar het ons om gaat is de smaak. Veel minder scherp. Heerlijk zacht van smaak. Nou zijn wij geen vrouwen van sterke drank dat scheelt misschien ;-) wel heerlijk dit. Zo lusten wij het als pap :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Advocaat gebruik ik alleen in gebak maar als ik het zo lees lijkt het heerlijk om het eens te maken. Mooi die uitspraak over advokaat. Leuk dat je dochters ook koken. Zelf mis ik dat een beetje. Alhoewel onze zoon ook wel kookt af en toe maar dan in zijn eigen huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk he kokende dochters.Doen ze hier ook.
    Mmm,ben wat duf in mèn hoofd,mss een hapje advocaat nemen.Heb ook keelpijn dus wie weet werkt dat ook.
    Ook zelfgemaakt.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal! Mijn zoon kookte een keer nasi voor ons, in plaats van 5 theelepels sambal had hij 5 eetlepels gedaan... Oef, dat was ook elke hap nablussen met water.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk blogje! Ik hou vooral van tokkelroom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk, die experimenterende dochters (of zonen) in de keuken. Hebben wij ook zo nu en dan. En voor wat betreft advocaat? Welke naam je er ook aan geeft, ik vind het gewoon niet lekker :(

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...