Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 27 februari 2013

Dat groene gedoe

Het is een drukke week, maar een drukte van het goede soort, om het zo eens te zeggen. Zodanig dat ik niet uit balans raak van het vele dat móet, maar wel dat ik ervaar hoe prettig het toch is om altijd je bezigheden te hebben, om nieuwe dingen uit te kunnen proberen, dat je alle dingen kunt en mag doen... Ik hoop er volgende week meer over te schrijven maar voor nu geef ik een leuk stukje door, ik kwam het tegen in een krantje van een kringloopwinkel, ergens in den lande....:


Om over na te denken.

Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière aan een oudere vrouw voor, dat zij voortaan haaf eigen boodschappentas meebrengt in plaats van een plastic tas te kopen. “Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu”, zo zegt ze.
De vrouw verontschuldigt zich en legt uit: “Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!”

De caissière antwoordt: “JA, EN DAT IK NOU JUIST ONS PROBLEEM VANDAAG-DE-DAG: JULLIE GENERATIE MAAKTE ZICH NIET DRUK OM HET MILIEU TE SPAREN VOOR DE TOEKOMSTIGE GENERATIES!”

Ze heeft gelijk, ONZE GENERATIE had dat groene gedoe niet in onze dagen.
Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terugbrachten naar de winkel. De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden de flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling. Maar we deden niet  aan dat groene gedoe in die tijd!

Wij liepen trappen, omdat we niet over de roltrap en liften beschikten in elk gebouw.
Wij l iepen naar de supermarkt en hesen onszelf niet iedere keer in een 300 PK machine, elke keer als we 2 blokken verder moesten zijn.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!

Babyluiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.
Wij droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220V verbruikt. Wind- en zonne-energie droogden onze kleren echt, vroeger, in onze dagen.
Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.
Maar de jongedame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

In die tijd hadden we –misschien- één tv of radio in huis en niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van De Bijenkorf.
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of bubbeltjesfolie.
In die tijd gebruikten we geen apparaat met een motor die op benzine het gazon maaide. We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werkten op elektriciteit.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe toen niet.

Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid.
Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien, alleen omdat het mesje bot is.
Maar…….. wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxiservicedienst te gebruiken.
Wij hadden één stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen en uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.
MAAR IS HET NIET IN-EN-IN TRIEST DAT DE HUIDIGE GENERATIE KLAAGT OVER HOE VERSPILLEND WIJ “OUDERE MENSEN” WAREN, GEWOON OMDAT WIJ  “DAT GROENE GEDOE” NIET HADDEN IN ONZE TIJD?

(einde citaat;))

20 opmerkingen:

  1. Haha, zeker waar. Het is altijd zo makkelijk om die fouten van een ander te zien en die van jezelf niet.

    Mijn moeder heeft nog heel lang volgehouden om melk in flessen te kopen, tot het op enig moment 25 cent duurder was ofzo dan een pak en vervolgens de flessen helemaal verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha leuk geschreven maar helaas erg waar....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niks aan toe te voegen. Wat een luxe hebben wij toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi, ik moest toch een beetje lachen met je stukje, je hebt je hier even goed kunnen afreageren denk ik :-)
    Ik ben de generatie van nu :-) maar ik zou het toch niet durven zeggen hoor, wij doen met ons gezin wat we kunnen, maar wat een ander doet... ik vind het eigenlijk best vreemd dat die kassierster dat zomaar even zegt... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook, bij het lezen van het stukje.
      Ik heb het toch maar overgetypt zoals het in dat krantje stond.

      Verwijderen
  5. Ha, ha, ha, fantastisch blog en zeer herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg herkenbaar stuk, we hadden op oudjaarsavond een discussie hier over met opa en oma. Mijn broertjes vonden dat ze zo handig bezig waren met hun pc-schermen etc. En elke keer als mn opa er wat tegen in gooide, werden hun 'telefoons' er bij gepakt om even snel wat op te zoeken.. Sjaa.. Ik heb het stuk gekopieerd en naar mn opa ge-maild. Ik ben errrrg benieuwd naar zn reactie :-)
    Ik probeer zelf ook meer duurzame producten te gebruiken. Ik heb een tijd geleden wat glazen beugelflessen aan geschaft, en die gebruik ik nu voor onder andere eigengemaakt wasmiddel en citroenlimonade.
    Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je het zo leest is er toch best veel veranderd in een korte tijd. Dat vind ik zowiezo hoor. Ik ben nog niet zo heel oud en als ik zie wat er in die jaren al veranderd is. De tijd van glazen flessen weet ik zelf nog! Dat de melkboer langs kwam, dat je groente van je land haalde, en dat de SVRman nog langs kwam.
    En dan heb ik het nog niet eens over gebouwen die afgebroken worden en vervangen worden. Dat betreft hoef je soms niet meer te verhuizen, de omgeving veranderd vanzelf wel.

    Trouwens mooie banner boven!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi stukje wat je over-typte !!! Heel herkenbaar !
    vr. groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, zit wat in natuurlijk! Hoewel ik ook wel weer vind dat er vroeger (in mijn jeugd) erg makkelijk met afval omgegaan werd, wat nu toch netjes gescheiden wordt. Men was veel makkelijker met gif en dat soort dingen....maar het is wel waar: veel verkwisting is vandaag de dag veel groter dan vroeger!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk logje.
    We moeten juist een beetje terug naar toen. Glazen herbruikbare flessen, meer lopen en fietsen, veel meer buiten drogen, minder consumeren, ...
    Maar ik denk toch dat er vroeger geen plastiek zakjes waren en men gewoon de boodschappentas van thuis meebracht. Die plastiek zakjes zijn er later gekomen...en moeten nu weer verbannen worden. Dat was niet echt een vooruitgang :-).

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankbaar ben ik voor de prachtige foto met tekst en heerlijk herkenbare blog! hrtlkgrt Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, met een BIG-SMILE zit ik dit stukje te lezen.....prachtig!
    Terug naar toen? Hm, nee, ik denk dat wel dat we keuzes moeten maken en onze verantwoordelijkheid moeten nemen:let op alle generaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goede blog! Al dies troom alleen al voor telefoons, laptops, pc's. Het is eigenlijk te zot... En o ja, ik heb hier twee electrische fietsen. Vroeger fietsen ze zelf. Maar dan had ik thuis gezewten vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk blog, soms schaam ik mezelf, zit mijn man met zijn i-pad (voor zijn werk) op schoot, dochter, schoonzoon en ik met een laptop. Verder nog de mobiel aan de stroom en de e-reader....
    En over dat groene gedoe... ik weet nog dat de schillenboer langskwam bij mijn ouders. Volgens mij deden ze meer aan hergebruik dan wij nu, alleen niet bewust..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal een waar verhaal, ze moesten dit eens kunnen zien. Ik weet nog dat de melkboer aan de deur kwam dat je je eigen pannetje mee nam. De melkboer had een maatkan en zo mat hij de hoeveelheid pap.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een geweldig blog! Als ik (nu) een eigenwijs (op de goede manier) pubermeisje van 15 zou zijn die op zaterdag achter de kassa zit om een zakcentje te verdienen zou ik zeggen: Jaja, ik kan het niet helpen. Jullie (de ouders) hebben mij altijd pampers aangedaan, jullie brachten me met de auto naar de Vrije School omdat de school in de buurt niet goed genoeg was voor mij. Van opa en oma en van jullie moest ik op zwemles in een verwarmd zwembad, moest ik leren schaatsen op een kunstijsbaan,kreeg ik veel speelgoed, moet ik altijd mobiel bereikbaar zijn. Op school moet ik gebruik maken van een laptop, moet ik een week op culturele reis naar Rome, moet ik sportschoenen/kleren zus voor buiten en zo voor binnen. En ik zou de oudere vrouw (zo vanaf 25, tenslotte ben 15) ook aanraden om een boodschappentas mee te nemen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke blogbericht heb je geschreven. Ik heb ervan genoten.
    Je hebt gelijk. Goed die opsomming van jou, zet alles weer een beetje in het perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja prachtig stuk. Ik heb het al eens ergens in het engels gelezen geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een heel rake blog! Goed geschreven. Wij waren heel groen vroeger hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...