Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 14 februari 2013

Gestreept en gekleurd

Deze week hadden de jongens vakantie en dan loopt  het huishouden altijd wat anders. Geen gerit naar en van school, niet steeds op de klok hoeven kijken. Rustiger tempo, want we passen ons een beetje aan. Beetje makkelijker aan de ene kant. Aan de andere kant kun je soms juist beter iets aanpakken op het moment dat zij lekker buiten rauzen, dus heb ik de keuken een uitgebreide sopbeurt gegeven terwijl middelste dochter de badkamer onder handen nam.

Het is weer wit buiten, er is net sneeuw gevallen en nu regent het weer. Raar weer. Oudste dochter had voor een komende stageperiode een kennismakingsgesprek waar ze een uur heen en een uur terug voor had moeten rijden. Dat heeft ze nu toch  maar uitgesteld, al was dat nog lastig in te plannen. Ik vind het tegenwoordig wel lastig om in te schatten wanneer je nou beter niet weg kunt gaan, zo vaak valt het wel mee. Maar ja, ze geven toch code oranje aan en wij vinden het dan toch geen prettig idee dat ze zo'n eind zou moeten rijden in dit weer. Toch, als het dan blijkt mee te vallen baal je daar wel van. Nu blijkt het wel echt gevaarlijk te zijn op de weg.

Ik ben inmiddels begonnen aan mijn haakwerkje. Het moet een lopertje worden voor de tuintafel die op de veranda staat. Het is daar allemaal houtkleur en een vrolijke noot erbij leek me wel leuk. Heel veel kleurtjes dus. Ik wilde eerst granny's haken maar toen kwam ik op een leuk idee bij Karin aan de haak.


Het zijn dus granny's stripes geworden. Heel leuk om te doen en het gaat ook heel snel.
Het is wel een beetje spannend hoe ver ik er mee kom, want ik doe het van allemaal restjes. Bolletjes die ik nog heb of in de loop van de tijd bij elkaar verzameld heb van de kringloop e.d. Als ik voor binnen iets dergelijks zou maken zou ik gewoon katoen gekocht hebben. Maar omdat het hele verandaproject iets is van zoveel mogelijk tweedehands en gekregen materiaal, hoewel Farmer de dakplaten en houten balken wel gekocht heeft, lijkt het me een uitdaging om daarbij aan te sluiten. En als ik er niet helemaal mee kom, wordt het maar een kleedje i.p.v. een lopertje. De meiden vinden hier trouwens niet veel aan, maar de jongens bewonderen gelukkig de kleurtjes...;-)

De veranda zelf is ook nog niet helemaal klaar. Farmer heeft houten schotten gezet tegen het insneeuwen, maar dat moet nog anders gemaakt worden. Dat is dan weer als je het zelf doet, dan duurt het langer voor het klaar is. Maar des te groter de voldoening als het dan zover is en hij doet het graag, zulke dingen.


We hadden ook nog een bak-dagje waarin ik o.a. nog een keer de notenrepen maakte en middelste dochter koekjes bakte. Ook al (spiraal)streepjes en deze vindt ze wél leuk natuurlijk... vooral lekker...
Zij had dit uit een receptenboek. Maar je kunt dit volgens mij heel eenvoudig zelf ook doen. 

Voor gewoon zandkoekjesdeeg halveer je de ingrediënten en meng je door de ene helft ook nog een lepeltje cacaopoeder.  Allebei de mengsels apart mengen en kneden. Allebei de degen uitrollen tot een dikke rechthoekige plak, de blanke plak op de bruine leggen en aan de breedste kant samen oprollen. Probeer het zo strak mogelijk te doen. Uurtje in de koelkast laten rusten zodat je de rol daarna in plakjes kunt snijden die je op de bakplaat legt. Zo krijg je het spiraaleffect. En dan nog bakken natuurlijk.


En nu ga ik middelste zoon knippen. 
Zijn haren dan....


15 opmerkingen:

  1. Mooi en mmmm dat ziet er lekker uit! Ja, het is beter even uit te stellen dan als het mogelijk is he

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk haakwerkje. Je kan zo iedere keer een streepje weg haken :) Ben met hezelfde bezig, alleen wordt het een deken.
    Heerlijk van de dochter die aan het bakken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke kleurtjes!! :-) Ik ben bezig met een dekentje voor een vriendin die bijna uitgerekend is. Echt heerlijk om te doen op sombere dagen! Succes ermee en ben benieuwd of het je gaat lukken met alle restjes! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo fijn om met al die restanten een mooie loper te maken, ik hou van dergelijke dingen. Kost alleen wat inspanning. Het weer je kan er niks op vertrouwen.
    Lekker ziet het bakwerk eruit. Zelf ben ik aan het breien maar dat wil niet zo vlotten, stomme fout gemaakt. Het ligt nu even in de hoek;(. Komt vast wel weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een heerlijk dagje. Hier is ook gebakken vandaag en man wil hier ook zelf de veranda maken, maar we zijn er nog niet aan begonnen.

    Fijne avond nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind ze mooi hoor die granny's stripes! Ik heb een vraagje...kan je het recept van je
    dochters streepjeskoekjes op je blog zetten....ze zien er leuk en lekker uit!
    Heerlijk dagje zag het er uit bij jullie....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter had dit uit een receptenboek, maar je kunt het zelf ook doen met gewoon koekjesdeeg... 'k Heb het berichtje voor je aangepast ;-)

      Verwijderen
  7. ik vind hem echt super leuk dat haakwerkje van je en mmm die koekjes zien er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijke kleuren! En de koekjes zien er overheerljk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat haken! Volgende week wij vakantie. Lekker even zonder klok. Iedereen is erg moe.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg leuk haakwerkje, zal vast leuk staan straks !
    Als alle sneeuw en gladheid weg is, de zon terug, je dochters weer veilig op weg kunnen...

    Groetjes van hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie kleurtjes. Volgende week ga ik niet bloggen, dan hebben ze hier vakantie. Misschien pak ik ook een handwerkje. In iedergeval ga ik bakken want ik heb zo'n ontzetten leuk bakboek bij de Hoogvliet gekocht! ( kinderrecepten)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier hebben de kinderen ook vakantie, en net als jij vind ik het dubbel: enerzijds inderdaad rustiger anderzijds meer onrust in huis!

    Ik vind je loper echt schitterend mooi worden! Ik ben dol op kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezellig blog. Lekker bezig allemaal.
    Die koekjes zien er leuk en lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erg leuk, je haakwerkje! Houden je dochters niet van handwerk, het ziet er juist zo gezellig uit? Heerlijk, koekjes. Dan hebben jullie deze week weer school, wij hebben nu vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...