Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 7 februari 2013

Prikkelend genoeg voor fantasierijke kinderen en zelfmaakidee

De Farmertjes zijn er gek op. Sommigen zeggen dat het dom speelgoed is, alles ziet er al uit zoals het eruit hoort te zien, m.a.w. het is te kant en klaar. Het prikkelt niet genoeg, omdat kinderen er niets aan kunnen sleutelen of bouwen. Nee, Lego of ander constructiemateriaal is veel beter. Nu zal ik niet bestrijden dat constructiespeelgoed goed voor de ontwikkeling is. En gelukkig weten de Farmertjes ook met dit speelgoed wel raad. Waar ik het echter over heb, is Playmobil.

Een gegeven feit bij ons is, dat de jongens het prachtig speelgoed vinden. Ook Oudste zoon, die zoiets niet meer voor zijn verjaardag wilde hebben (hij gaf de voorkeur aan uitbreiding van zijn Siku-verzameling) speelt vrolijk mee. Laat ik het zo uitdrukken: met lego zijn ze uren zoet, met playmobil dagen. En deze winter geldt: weken. Soms is het opgeborgen, hebben ze er even genoeg van. Maar na een paar dagen kriebelt het weer en beginnen ze weer. Ze hebben een hele verzameling, om eerlijk te zijn is daar niets sobers aan. Wel bij elkaar gespaard door 6 kinderen dan natuurlijk. En op de een of andere manier blijft het leuk. Om terug te komen op het gebrek aan prikkeling: daar merk ik hier niet zoveel van. Playmobil prikkelt nl. wel degelijk de fantasie en laten onze jongens daar nou ruim mee bedeeld zijn. Ze spelen ook verhalen na, zelfs een spel. Een tijdje terug hadden we een spel voor de computer waarbij ze eilanden moesten koloniseren, een soort bouwspel. Helaas liep het op een gegeven ogenblik vast, het was ook een verouderd spel (van oudste dochter). Maar ze vonden dat een prachtig spel en als de computertijd dan om was gingen ze verder met de playmobil. Waar ze uiteraard wél die dingen konden bouwen die ze in het spel nog niet konden... Ook als ze van het buiten spelen koud naar binnen komen wordt het playmo-spel hervat.

Ik heb ook wel gelezen dat de poppetjes zelfs ingezet worden bij een bepaalde vorm van therapie, dus maak mij bij dit alles niet meer wijs dat het waardeloos speelgoed is. Bovendien is het al jaren een succes. Het is wel prijzig maar meestal koop ik het als het in de aanbieding is, er zijn trouwens grote prijsverschillen tussen de onderlinge winkel(ketens) dus prijzen vergelijken is hier erg nuttig. Maar ook in de uitverkoop kun je goed je slag slaan. Zo kocht ik vorig jaar bij bolcom een aantal dozen die eruit gingen. Dat scheelde echt een stuk. Maar het is ook best sterk speelgoed, kan wel tegen een stootje (niet altijd bestand tegen eroverheen lopen...).


Bij de Farmers zijn de rotsen en bomen en dieren altijd erg in trek geweest. Samen met ridders, cowboys, piraten en politie vormen zij de basis voor een altijd wisselend toneel dat vele, vele bedrijven kent. Alle eeuwen voegen zich hier samen tot een prachtig geheel. Heldhaftige avonturen kun je in huize Farmer beluisteren en bezichtigen. Ook weleens heftige meningsverschillen en strijd (het is net de echte wereld).
Ze maken hierbij ook gebruik van gewone houten blokken, waar dikke wallen mee opgebouwd worden, waar huizen mee gemaakt worden, dierentuinen worden gerealiseerd of wegen mee gecreëerd worden. En kleine blokjes dienen soms als voer.


Ik heb ook nog een zelfmaakideetje: bij ons vinden ze het zo leuk om bedjes te hebben voor de poppetjes. Nou maak ik natuurlijk niet voor elk poppetje een bedje maar een aantal is echt leuk. Ik heb daarvoor een soort slaapzakjes bedacht. Voor de meiden destijds al en vandaag maakte ik er nog een paar bij. Ik neem daarvoor een stukje borg, restjes van de lappen die ik ooit gebruikte voor hesjes voor de meisjes. Ik knip daarvoor een reep af van 16 x 5,5 cm. en stik de zijkanten (goede kant op elkaar) vast, draai om en voilá, daar heb je een warm slaapzakje wat uitstekend van pas komt bij de pioniers en avonturiers. De boven- en onderkant zigzag ik wel even tegen het rafelen. De bovenkant van de onderkant maak ik rond, dat geeft net dat leuke effect.

Bij deze was de bovenkant de zelfkant, mooi effectje door het opgerolde randje.

Je hebt er zo een stelletje klaar en reken maar dat ze er blij mee zijn.

Zomaar nog een kleedje kunnen ze ook wel gebruiken.

Het kleedje waar de indiaan op ligt is een restje gevoerd spijkergoed.
Erboven liggen een paar zandzakken, voor de cavaleristen, maar meestal dienen ze als zakken met graan.
Ik vul ze met rijstkorrels, stik ze eerst dicht voor ik ze met de hand dichtmaak. 
Ernaast nog een berevel, handelswaar voor de indianen en pelsjagers, wordt ook nog wel als bedje gebruikt...

Je kunt nu zeggen: Tjonge, heb je niet wat beters te doen? Dan antwoord ik vrolijk: ja hoor! Maar  moet altijd alles bemeten worden aan de nuttigheid van dingen? En het was een welkome afwisseling van het zetten van knielapjes op spijkerbroeken.

Wat vind jij van dit speelgoed?
En meer zelfmaak-tips zijn ook welkom!





21 opmerkingen:

  1. Oh wat een enig stukje, ik zit echt genietend te lezen! Wij hebben hier ook bákken vol Playmobil en wat is er ontzettend veel mee gespeeld! Het is geweldig speelgoed!! Helemaal herkenbaar jouw verhalen, onze kinderen hadden en hebben ontzettend veel fantasie. Behalve één zoon, hij was meer van het constructie-speelgoed.
    Wij zijn ook wel eens over de grens geweest, om Playmobil aan te schaffen. Wij zijn redelijk snel in Duitsland en het was daar een stuk goedkoper. Dat is al wat jaren geleden, hoe het nu is, weet ik niet.
    De meisjes spelen vooral veel met Schleich-paarden, hebben we óók een hele verzameling van. Maar alle accessoires zoals bomen, hokjes, hekken enz. wordt van de Playmobil erbij gebruikt.
    Wat een leuk idee, die zand- en slaapzakjes! Ik heb ook eens over zelfgemaakt speelgoed geblogd, zie hier:
    http://marmarel.blogspot.nl/2012/11/buttons-en-een-zelfgemaakt-kadootje.html

    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier spelen ze er jammergenoeg weinig mee, hebben niet genoeg fantasie denk ik. Ik heb het altijd voor ze gekocht omdat ik wist van vroeger hoeveel er bij ons thuis mee gespeeld werd. Maar wel leuk om jouw verhaal erover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja..mam..die wil ik ook wel..was de reactie van mijn 11 jarige..toen hij jouw slaapzakjes en zakjes met rijst zag..
    Want ook hier is de Playmobil nog volop in gebruik..heerlijk!
    Zoonlief van 11, speelt met de ridders en de jongste van 7 met de manege en het meeneem huis..
    Genieten, hoor!
    Maar ik geloof dat ik nu ook aan de slag moet voor slaapzakjes..of.doe jij ze op bestelling:)
    Lieve groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan het ook omdraaien, sommige kinderen weten niet hoe ze moeten spelen. En als moeder ze niet een beetje stimuleert ;)) Wat dacht je van vlaggen, geldbuideltjes, zeil op de boot, rugzakjes, Ik noem maar wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk, ze kunnen er zoveel mee! Leuke accesoires heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De 40 playmobilpoppetjes (ridders, piraten enz) liggen hier maar in een bak, compleet met stormram, kanonnen, rotsen met geheime vakjes ed. Iemand interesse. Foto's kan ik mailen. Mag voor een zacht playmobil prijsje weg (30 euro)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit stuk spreekt tot mijn verbeelding... onze kinderen waren er ook dol op. En verder nu de kleinkinderen weer..Ik heb helaas nog lang niet voldoende en vind het nogal duur om het aan te schaffen. En sla af en toe mijn slag op een rommelmarkt.. Dat aanvullen met niet-playmobil doen we hier ook. Je kunt genoeg verzinnen.
    Op dit moment is het poppenhuis van fischerprice nog steeds favoriet, mét de garage van fp.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Iets leuks maken voor de kinderen is toch óók heel nuttig! Zeker als ze er zo heerlijk mee spelen. Petje af hoor, ik kom er vaak niet eens om op dat soort dingen te maken. En ja, 't is erg leuk speelgoed! Je hoeft dan wel niet veel zelf te bouwen, je kunt wel héle verhalen spelen met die poppetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk bericht...het is alsof ik ons verhaal lees, hier is PM ook zo enorm populair! Al het andere speelgoed staat in bakken in de kelder om gepakt te worden als ze er mee willen spelen, maar PM staat altijd speelklaar in de kamer. Afgelopen weekend speelden ze het boek 'Het kleine huis op de prairie' van Laura Ingalls na, en ik geniet dan ook echt van jouw verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger vond ik het geweldig om bij vriendinnetjes met de playmobil te spelen, we hadden het thuis niet (hadden Fisherprice waar ik overigens ook uren zoet mee was). We hopen het voor dochterlief tzt wel aan te schaffen, want m'n man was er al kind ook gek op en hopelijk zij ook! (Eerst even proberen bij neefjes ofzo of ze het wat vind). En die zelfgemaakte aanvullingen? Geweldig! Goede tijdsinvestering, toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. PLaymobil vind ik prachtig speelgoed. We hebben er alleen niet zoveel van omdat ik het duur vind. Lego is ook duur dar hebben we een bedbak van. Ik ga voor zoon zijn verjaardag een bak met playmobil aanschaffen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoonlief heeft er weinig mee gespeeld (maar die kon nergens lang mee spelen) maar dochterlief kan er dagen/maanden zoet mee zijn. Hele verhaallijnen worden er mee uitgespeeld. Dat doet ze overigens ook met haar Barbies. Dus ik vind het geweldig speelgoed!
    En ik vind jouw slaapzakjes ook helemaal geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee! Onze jongste heeft een uitgebreide boerderij van Playmobil, maar die kan vast wel wat graanzakken gebruiken. En stofjes heb ik genoeg. Hier wordt ook veel met Bambino gespeeld. Ik heb er 4 van die schatkisten vol van, allemaal gekocht in de kringloopwinkel, en ze spelen er op zijn tijd allemaal mee (dus van 8, 11, 14 en 16; 18 vindt zichzelf te groot...). Af en toe afwisselen met Duplo, dan blijft het leuk. En de Playmobil en Lego is voor op de slaapkamers.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig!
    Hier is onze jongste dochter aan het oefenen om zelf dingen te naaien. Dit resulteerde tot dichtgenaaide sokken.... niet een super geslaagd idee vonden de andere drie kinderen (ik ook niet trouwens... mijn sokken waren als eerste gebruikt).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb niet zoveel verstand van speelgoed maar vindt het superleuk te zien dat je er ook zelf nog dingen bij maakt!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Creatieve moeder, creatieve kinderen !
    Vind je het zelf ook niet genieten als die kinderen zo heerlijk spelen en fantaseren zijn ?! groetjes en fijn weeekend ! Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het super nuttig wat je deed!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oh playmobiel NIEt prikkelend???? najaa zeg hier word ook liefst de gansche dag met de playmobiel(popjes) gespeeld die de meest wonderlijke avondturen meemaken :-).
    En die slaapzakjes zijn leuk zeg, dat moet zelfs mij wel lukken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind Playmobil echt klassiek speelgoed, net als lego! Het lijkt mij dan ook uitstekend vermaak. Ik vind dat ze het maar goed hebben bij jullie thuis, die poppetjes. Met hun eigen bedjes en kleed om op te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier is het ook nog steeds in gebruik al wordt het nu wel minder (jongste is 13). Idd hele verhalen naspelen en zelf nieuwe bedenken, detective en zoektochten bv. Ook wel eens verhalen met foto,s erbij ( digitale camera). Wij hebben veel van ebay gehaald, ook uit bv de USA ( maar dan wel letten op verzendkosten)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk, die slaapzakjes. Ik heb zin om ook iets te gaan doen voor de playmobilpoppetjes. Het is heel erg prikkelend, playmobil! Ralph speelt er uren meer ...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...