Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 18 februari 2013

Waarom ik blog

Waarom blog jij? Deze vraag zag ik vanmorgen bij Vlijtig Liesje
Leuk om over na te denken.

Ik ben begonnen met bloggen omdat ik zag hoe leuk sommige andere blogs waren. Blogs die je een zetje geven om iets wel of niet te doen, besparende tips of huishoudelijke mededelingen ;-) Al snel dacht ik: zou het niet leuk zijn om zelf ook te beginnen?
Dus begon ik maar lukraak, over ons gezin en opruimen enzo (wat ik altijd zo lastig vind, nu nog steeds en ik leer dat vast nooit).

Al snel kwamen daar de verhaaltjes over het boerenleven bij. Ik denk dat vooral het laatste mijn blog iets unieks gaf. Menigeen zou trouwens denken dat een boer niets heeft te doen in de winter want het is nogal stil over dit onderwerp, maar Farmer houdt een soort van winterslaap ;-), evengoed maakt hij nog dagen van minstens 10 werkuren per dag, maar dat terzijde. Veel is ook al verteld, maar als het oogstseizoen weer begint dan valt er gewoon weer meer te vertellen en te laten zien.

Dan zijn er nog de dingen die ook nog leuk zijn om te delen: een receptje, een handigheidje, een geinige opmerking van een van de kinderen, iets wat ik meemaakte of wat me interesseert, noem maar op. Daarmee val ik gewoon onder de noemer van huis-tuin- en keukenblogjes. Voor mij is het bloggen echt iets ontspannends. Een blogje schrijven kost me al gauw een halfuur tot een uurtje, ligt aan het onderwerp. Maar ik schrijf niet iedere dag, één of twee keer (hooguit drie keer) per week vind ik genoeg.
Ik heb gedacht om te adverteren op mijn blog om zo ook nog een centje er mee te verdienen. Maar ik erger me vaak aan reclame bij anderen, dus tot dusver heb ik dat toch niet gedaan.

En toen was ik een soort van verbijsterd over het bezoekersaantal. Natuurlijk, er zitten bezoekers bij die gelijk weer wegklikken, die per ongeluk maar ongeïnteresseerd op mijn  blog komen. Maar toch... Meer dan 20000 bezoekers per maand vind ik veel..... dank je wel iedereen. (Dat was het record in januari dan...) Het klinkt verwaand om te zeggen dat ik er trots op ben. Zo bedoel ik het niet (als verwaand). Maar het is voor mij wel een blijk van waardering voor mijn schrijfkunst, ik had dat nooit verwacht omdat ik mezelf best wel zie als een soort van grijze muis.... Ik denk dat het komt omdat ik de woorden en verhalen die ik kies, hier wel durf uit te spreken maar in het echte leven minder. En het bloggen heeft me in die zin geholpen, om dat nu ook te durven (in real life). En dat ik het steeds minder belangrijk vind wat anderen van me denken, want dat vond ik best hinderlijk belangrijk, en was altijd bang iets verkeerds te zeggen, heb ook vaak meegemaakt dat mensen mij niet begrepen. Hier speelt mijn gevoeligheid natuurlijk ook mee. En wellicht ook mijn antipathie tegen (grote) groepen mensen. Dus, het bloggen is toch een zetje extra geweest voor mij om mezelf meer te leren accepteren met al mijn (eigen)aardigheden.

Wat ik wel wat vervelender vind, de andere kant van de bekendheid zeg maar, is dat ik eerst wel goed nadenk wat ik schrijf. Omdat Jan en alleman kan meelezen. Dat betekent dat er weleens dingen zijn waarover ik zou willen bloggen maar dat niet doe. En als ik over een min of meer gevoelig onderwerp schrijf, probeer ik dat zo te doen, dat ik niet meer zeg dan dat ik in een openbaar gessprek zou zeggen.
Het frappante is dat juist die open stukjes het meest raken, blijkbaar kan ik dingen goed verwoorden. En dat is nog iets wat het blogschrijven mij geleerd heeft: een bewustwording van een bepaalde gave. Ik denk soms: zou ik er iets meer mee moeten doen? Maar mijn eerste taak is toch mijn gezin dus voorlopig laat ik het hier maar bij. Want geloof me: daar heb ik mijn handen wel aan vol. Ik ben geen super-energieke vrouw en ook geen super-perfecte moeder enzo.
Want je snapt toch allemaal wel dat ik de echt moeilijkere dingen niet laat zien op mijn blog (want te openbaar). Nou zijn er ook geen echt alarmerende dingen wat betreft het gewone gezinsleven, dat is iets waar ik wel heel dankbaar voor ben. Maar iedereen heeft toch zo z'n eigen zwarigheden. Gelukkig heb ik daar wel een ander Adres voor. En hou ik mezelf Gods eigen Woord voor: "Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht."(2 Kor.12)

En nu ben ik weer heel serieus geworden. Dat is denk ik dan ook een beetje typisch aan mijn blog: ik kan vrolijk zijn, ik kan neerslachtig zijn, ik kan iets grappigs vertellen,  ik kan een heel serieus verhaal houden. En daarbij dan gevoegd de veelheid van onderwerpen, maakt het misschien tot een wat rommelige blog. Maar ja, dat ben ik nou eenmaal ten voeten uit.
En het mooie is toch dat het door jullie (de meesten dan) nog geaccepteerd wordt ook.

Dank iedereen wel, voor de reacties, voor de mails.... ik hoop nog een heel tijdje te blijven schrijven.




26 opmerkingen:

  1. ... je bent echt Jolanda ! Gewoon echt !
    Niet groter, niet kleiner, niet mooier, niet minder. Gewoon jezelf.
    En daardoor kan iederen naast je staan. Ook ik.

    Het is je gegund, deze succesvolle blog.

    Veel groetjes en liefs Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jolanda,

    Jij bedankt voor het bloggen! Ik lees je blog heel graag, veel is voor mij herkenbaar. Doordat jij zo 'echt' schrijft, is het heel aansprekend.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben altijd heel blij met je blogjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi beschreven Jolanda! en ik heb het knopje gevonden, wist niet dat dat aanstond en zelf vind ik het ook een lastig iets: ik kan het vaak niet lezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij schrijft gewoon en gewoon leuk, zonder gewoon gewoon te zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik geniet altijd erg van je blog. En niet een mens is hetzelfde, anders zou het ook saai worden. Ga vooral door.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd fijn om jou blogjes te lezen. Het is zoals je bent en dat maakt je uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. toch kijk ik altijd er naar uit wat jij weer schrijft.je doet het gewoon goed

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent gewoon een geweldige no-nonsense vrouw en ik lees jouw verhaaltjes graag. Al ben ik de laatste tijd iets minder in blogland te vinden. Het meeste wat je zegt over jouw karakter zou ook op mij kunnen slaan. Voor mij persoonlijk betekent het bloggen dat ik mijn hoofd 'opruim'. Nu mijn huis nog....lol....
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ...enne, ik ben blij dat er geen reclame op jouw blog staat. Sommige blogs lees ik alleen daarom niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 20000 bezoeken in 1 maand... Voorlopig ben ik met 200 al heel blij! Jij schrijft over de gewone dingen en ik denk dat die meer mensen aanspreken dan allerlei hoogdravende verhalen. Het is voor iedereen herkenbaar. Verder heb je een leuke schrijfstijl, dus leest het prettig.
    En ja, persoonlijke dingen zijn voor persoonlijk contact, niet voor het wereldwijde web. Gelukkig kunnen we daar wel altijd mee terecht bij de Ander. Groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben altijd blij als ik zie dat je iets geschreven hebt....ik lees je graag!
    Schrijf maar lekker verder !
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik volg eigenlijk blogs ter inspiratie en belangstelling van mijn eigen kaarten. Maar ik vind het ook heerlijk om jou blog te lezen. En het is allemaal zo herkenbaar omdat ik zelf ook van de boerderij kom. Ik vind het echt heerlijk om je verhale n te lezen. ik hoop dat je nog lang mag blijven schrijven.

    ook vind ik het super fijn dat je open voor je geloof uit komt! ik geloof zelf ook en het wordt steeds moeilijker daar vooruit te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het heel fijn om je te lezen, dus er zitten vast wel wat bezoekjes van mij bij die 20000! Je schrijft heel fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toen ik voor het eerst op je blog kwam ben ik deze helemaal van oud tot nieuw gaan lezen. Ik heb daar geruime tijd over gedaan, zo tussen mijn computerwerkzaamheden door. Ik heb ervan genoten! En iedere keer als er een nieuw blog bij staat lees ik die graag. Vandaag had ik geen tijd gehad, steeds te druk, maar ik had hem wel gezien. Nu eerst nog gelezen voor de computer uit gaat.

    Bedankt voor het gezellige schrijven. Ik voel me net soms even minder eenzaam met bepaalde dingen als ik lees dat jij die ook moeilijk vind. Herkenning dat ik niet de enige ben.
    Ga vooral door met bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je m'n hele blog hebt doorgelezen.
      Dank voor je woorden.

      Verwijderen
  16. Ik ben blij dat ik je blog weer terug gevonden heb! Dit onderwerp houdt mij ook bezig, vooral omdat het bij mij allemaal zo snel gegaan is. Ik moest een paar weken terug even mijzelf hervinden: Help, het gaat zo snel, zoveel volgers ineens, zoveel reacties, pagereviews (gelukkig nog geen 20.000 per maand... :-) ) Dan gewoon maar weer rustig verder gaan en gewoon genieten van het bloggen, leuke reacties, contacten en herkenning over en weer.
    Eén valkuil heb ik al wel ontdekt: te lang in 'blogland' blijven hangen. Ik heb al een 'lijstje' van blogs die ik écht wil lezen: Daar hoort die van jou ook zeker bij! Je blog is écht, gezellig, praktisch met leuke tips, gewoon over het dagelijks leven én het boerenleven, dat is inderdaad uniek!
    Nu ga ik je blogje 'Gestreept en gekleurd' nog even lezen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me goed voorstellen, het gaat bij jou zeker snel en idd moet je jezelf dan even hervinden. Gewoon jezelf blijven. En in dat andere zul je ook je weg wel weten te vinden. Ik heb ook een enorme leeslijst, het meeste lees ik snel, een aantal die ik dan interessanter vind, lees ik aandachtiger, soms is dat op een later tijdstip. Ik geef niet altijd een reactie, dat maakt het tijdrovender. En zeker zullen er wel berichten tussendoor glippen, die ik niet lees... het is niet anders.

      Verwijderen
  17. Ik lees jou blogs heel graag Jolanda, ook nu weer...!
    En ja, de moeilijkere dingen, houden we liever een beetje bij ons zelf. Maar ik vind jou wel een dappere huisvrouw/moeder! Dat je dit zo alles hier neer kan zetten, verwoorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik lees jou blogs heel graag Jolanda, ook nu weer...!
    En ja, de moeilijkere dingen, houden we liever een beetje bij ons zelf. Maar ik vind jou wel een dappere huisvrouw/moeder! Dat je dit zo alles hier neer kan zetten, verwoorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi geschreven Jolanda! En ik ben blij dat ik alijd bij je mag lezen. Het is heel vaak net of ik even bij je op de koffie mag. Je blog leest als een boek ik heb een hele voorstelling gemaakt in mijn hoofd van jullie boerderij. Ga lekker zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ook Ik ben een trouwe lezer van je blog. Wat ik soms jammer vind maar wel begrijpelijk dat er soms zo weinig opvoedingsmoeilijkheden in staan en dat niet om te lezen hoe een ander het doet maar soms knap je er zo van op om te lezen hoe het ook bij anderen wel eens grandioos uit de hand loopt ook al ben je een warm en liefdevol gezin.Ik kon er altijd zo van genieten als andere kinderen ook van die buien hadden dat je ze echt het liefst te koop aan zou willen bieden.
    Het opvoeden is voor mij verleden tijd en van de kleinkinderen geniet ik veel maar als ik aan jonge moeders vertel hoe ontzettend ondeugend mijn kroost kon zijn dan merk ik dat ook zulke verhalen die voor mijzelf niet altijd even verheffend zijn anderen wel helpen en daarom ga zo door en blijf jezelf.Gr lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is idd één van die punten die toch wat lastig zijn... je hangt de vuile was niet buiten. Maar toch denk ik er nu over na, ik kan hier best nog wat mee. Dank voor je inbreng. En ja, soms... ;-)

      Verwijderen
  21. Je schrijfstijl is erg prettig. En doordat ik zelf opgegroeide op een melkveebedrijf en mijn kids daar iedere week met veel plezier een middag bij opa en oma zijn, ook heel herkenbaar.
    Ik hoop nog vaak langs te komen op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik lees je blog graag, waarom? Nou omdat je gewoon schrijft hoe je bent, wat je doet...leuk, makkelijk te lezen, herkenbaar.
    Ga zo door, dan blijf ik meelezen, al reageer ik niet altijd :)

    Groetjes, @Let

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...