Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 1 februari 2013

Weer een week

En ja, wat is dat nou hè, zomaar weer een week voorbij. Een rommelige en wat chaotische week.
Het begon zaterdag al, er zat iets in de lucht denk ik... de jongens vlogen mekaar om de haverklap in de haren. Op den duur is dit uitermate vermoeiend, kan ik je vertellen. De dag erna waren ze weer goed met elkaar, speelden weer lief, maar niet rustig want ze maakten met z'n drieën een kabaal voor tien. Veel tijd voor mezelf heb ik niet tijdens de weekwisseling, want met de dochters heb ik dan weer op 'n heel ander niveau allerlei gesprekjes e.d.  Op zich is dat ook niet erg, ik ben altijd blij als dingen besproken kunnen worden. En als zij dingen met me willen delen. Maar  ik merk wel dat ik het des te prettiger vind om daarna weer een tijdje alleen met m'n gedachten te zijn.
Op maandagmorgen heb ik meestal wel een gevoel van "effe lekker ertegenaan", maar deze keer niets daarvan, als een ouwe opoe moest ik nog helemaal bijkomen blijkbaar, en rochelhoest en snotterneus, gepaard met hoofdpijn en herhalend gegaap deden me tenslotte concluderen dat ik beter even een "little nap" kon nemen (een dutje). Daarna ging het gelukkig beter...
Ik had allerlei plannen voor deze week, maar het was weer als vaker: ik wilde meer dan ik kon. In ieder geval: dan er uit mijn handen kwam.
Na drie avonden op rij weggeweest te moeten willen zullen zijn was ik blij dat ik gisteravond niet de deur uit hoefde. En probeerde ik een baksel uit, waaarbij  ik iets fout deed, iets heel doms, en zo werden het dus misbaksels.

Gelukkig ging er ook nog iets goed, ik wilde eens proberen om zelf notenrepen te maken. Gezonde tussendoortjes i.p.v. altijd spul met vet en suiker. Dus ik kraakte walnoten die ik nog heb van vorig jaar en hazelnoten die ik nog had van een of andere aanbieding, al over de datum, maar dat geeft helemaal niks. Daarna hakte ik ze fijn, natuurlijk werkt dat het fijnst gewoon met de hand (en een scherp mes...). Ik deed er wat citroensap bij en liet het zo een tijdje staan. Ik had een pakje dadels liggen nog, ook fijn gemaakt, werd lekker plakkerig zo. Kon nog wel plakkeriger want de boel moet toch eeen beetje aan elkaar kleven, dus paar eetlepels honing erbij gedaan. Ik heb geprobeerd om er zo stevig mogelijk rechthoekjes van te maken en in de koelkast gezet. Maar het valt helaas toch nog enigszins los uit. Hand eronder houden dus. Hoe die dingen uit de winkel dan zo stevig worden weet ik ook niet (en al helemaal niet waarom je daar voor drie van die repen € 1,90 of zoiets betaalt).


Maar ze zijn heerlijk!! Ik wil de komende tijd wat meer uitproberen op dit gebied, met appeltjes bijvoorbeeld of rozijnen zal het ook lekker zijn. En zo gek: vroeger lustte ik nooit honing, zo raar zoet, en al zeker niet meer sinds op school mijn hele boterhamtrommel onder de honing zat, inclusief de boterhammen met kaas en worst... Maar inmiddels ga ik  honing waarderen. Vroeger was ik helemaal wel een zeurpiet hoor, wat eten betreft. Ik eet nu heel veel dingen die ik vroeger echt niet at. Niettemin een moedgevende gedachte dat je smaak kan veranderen, zeker met het oog op ons kieskeurige kroost....


Mijn gedachten zijn verder veel bij de mensen die te maken hebben gehad met de watersnoodramp. En bij de mensen wier familie het nog heeft meegemaakt. Heel wat verhalen zijn erover te lezen en te  horen (trouwens altijd boeiend en leerzaam vind ik), maar wie zal het diepe gevoel daarbij peilen van hen die er van dichtbij mee te maken hadden, ja zelf hebben meegemaakt?
Mijn moeder woonde toen nog thuis in Boskoop en ze hadden ook een gezin opgevangen. Ze heeft nog steeds contact met de twee zussen. Vrouwen die vrijgezel  gebleven zijn en die wij als kinderen altijd met tante aanspraken. Mijn grootouders (van vaders kant) waren ook in Zeeland geboren, maar in die tijd woonden ze al in Zuid-Holland. (Ik ben zelf ook in Zuid-Holland geboren.) Ik vind het Zeeuws altijd zo mooi klinken. Mijn opa sprak niet zo erg Zeeuws maar mijn oma wel. Ik kan me ook nog herinneren dat wij -mijn broertje en ik- met  onze ouders in Zeeland waren, bij de ouders van die twee zussen. Tussen het oplepelen van de soep werd door de (in mijn kritische tienerogen heel oude) vader onvervalst Zeeuws gesproken. Wellicht nog een dialect daar weer van, in ieder geval kon ik er totaal niets van verstaan, temeer omdat hij erg binnensmonds sprak. Ik zie het nog zó voor ogen. Toen vond ik het hinderlijk trouwens, en zei maar op goed geluk ja of nee als me iets gevraagd werd. Zoals gezegd, ik was een tiener, nu zou ik er heel anders tegenaan kijken, meer observerend en gefascineerd denk ik. Want taal, dat boeit mij nu eenmaal.


15 opmerkingen:

  1. Leuk, dat je zo over dialect denkt. Sommige mensen doen wel eens wat neerbuigend als ze iemand dialect horen spreken. Maar het geeft vaak een heel saamhorig, intiem gevoel als je in dialect spreekt.
    Hier in Arnemuiden hoor je het nog erg vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed joh dat bakken van je,ik heb 2 keer die taart gemaakt en 2 keer is het mislukt,ik geef het op hoor,ik probeer het nog eens met gewoon cakemeel ,misschien dat het dan lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb ook een reep gemaakt,maar er ging ook iets mis. Ik zei al:nooit weer. Zomaar volgens de kids is het heerlijk. Nahja,vooruit maar.
    Leuk,ben ook in Zuid Holland geboren Schoonhovenaar.
    Dialect vind ik mooi. Snap ook niet dat mensen er een hekel aan hebben.
    Pfff,kids hebben vrij hier vandaag en vliegen elkaar hier in de haren.Manlief vroeg net wanneer ze weer eens een weekje vrij hadden. Wacht maar even tot het mooier weer is buiten. Het is hier erg koud nl.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is het nu juist niet zo koud, maar erg nat.

      Verwijderen
  4. Heerlijk, ik maak ook zelf müslirepen. Bijvoorbeeld deze:

    Meng 1,5 kop gedroogde abrikozen, ½ kop geroosterde amandelen, 1 eetl kokos snippers en een mespuntje zeezout in een blender tot je een gelijkmatige massa hebt. Bekleed een rechthoekige vorm met een groot stuk bakpapier waarin je het mengsel gelijkmatig verdeeld en platdrukt. Versier de koek met 1 eetl kokos snippers en 50 gram gesmolten bittere chocolade en zet het geheel minimaal 15 minuten in de ijskast om op te stijven. Haal met behulp van papier uit de vorm en snijd in 6 repen. Heerlijk om mee te nemen.
    Of deze:

    http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=487771

    Als ik iets nieuws probeer, kijk ik altijd online wat er in vergelijkbare in kant-en-klare producten zit. Dan heb je een idee wat je er nog bij zou kunnen doen. Succes!!!

    Ellen
    scrapothekerin.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het recept! Ik denk dat in een blender fijnmaken ook een goed idee is voor hoe ik het gedaan heb. Dan kan ik er daarna nog wel grotere stukjes door doen, maar misschien worden ze dan steviger. Ga ik uitproberen!

      Verwijderen
  5. Mmmm, dat ziet er lekker uit die repen! Nog nooit zoiets geprobeerd te maken, misschien toch maar eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja joh, ik denk dan maar morgen is er weer een dag. Lekker even slapen midden op de dag ik zou het ook wel willen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De notenrepen zien er heerlijk uit! Ik kan mij trouwens voorstellen dat je op maandag even rust aan je hoofd wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker die notenrepen. De gekochte blijven vast bij elkaar door Enummers, denk je niet... Ben je weer helemaal opgeknapt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben weer op de hoogte haha. fijn weekeind en ik ga ook nog eens notenrepen proberen te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die staan ook nog op mijn verlanglijstje. Hier staat ook een lekker recept, althans lijkt me erg lekker, misschien had je hem al gevonden.
    http://www.ah.nl/allerhande/recepten/853676/mueslirepen
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij tupperware hebben ze vormpjes voor de zelfmaakrepen, heeft iemand daar ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een leuk blogje. Minder leuk dat je je een oude opoe voelde :-)
    Lekker baksels. De laatste tijd komt er hier niet zoveel van. Mijn zoon doet het af en toe wel maar niet ikzelf.

    Mijn oma praatte dacht ik ook onvervalst Zeeuws. Ze kwam uit Terneuzen. Of ze heeft zich het Hollands aangeleerd later. Ik weet het niet zo goed meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...