Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 5 februari 2013

Witte bonen met getoverde tomatensaus

Nog een paar dagen, dan hebben ze hier weer vakantie. Extra prettig dus, dat ik gisteren goed kon opschieten. De kamer weer op orde en de was aardig bij. Vanmiddag boodschappen gedaan en eten klaargemaakt. Aardappels koken, kroten uit de vriezer, spekblokjes erbij een een uitje erbij... klaar was dat dan weer. Tenminste... ik had niet genoeg voor allemaal, maar oudste dochter wilde graag eens witte bonen in tomatensaus proberen, daar had ze een potje van in de kelder zien staan. Wij eten dat eigenlijk nooit, ik heb het vast ooit eens meegebracht met de gedachte dat we dat weleens konden doen.... weet ik veel, m'n brein kan soms wonderlijk werken ;-) Onlangs hadden we een pannetje groen met wit (witte bonen met snijbonen uit het zout) van mijn schoonmoeder en dat vond ze zo lekker. Maar oh verrassing: het potje in de kelder bleek alleen de witte bonen te bevatten, zonder tomatensaus. Wat nu? Zonder iets erbij zal waarschijnlijk  helemaal niet smaken dus nam ik het gefruite uitje, trok de kast open om een blikje tomatenpuree te pakken (altijd op voorraad) en deed de inhoud erbij. Ik zag nog een verdwaalde tomaat liggen, die ging er ook in stukjes bij. Oudste dochter zat op dat moment achter de pc en riep (want afzuigkap):  "Beetje zout en tijm staat hier dat er bij kan!" Oja, goed idee! riep ik, want tijm wordt vaak gebruikt bij tomaat. Toen nog wat water, net zoveel tot ik vond dat het dun genoeg was en ik liet het even sudderen. En ziedaar: zomaar onverwacht zelfgemaakte tomatensaus. Serieus: een paar jaar geleden zou ik zo creatief niet hebben kunnen zijn, al klinkt het jou misschien heel simpel in de oren. En het was zo lekker dat wij beiden het erover eens zijn: in zo'n potje kan nooit een lekkerder variant zitten! En nu willen we witte bonen zaaien. Als de tijd rijp is.

Gisteravond was ik zomaar een keer alleen thuis, tenminste zo voelde het, want de jongens lagen al te pitten en ook Jongste dochter lag al op bed, zij was niet fit. Ze is vandaag thuisgebleven (had het klokje ruim rond geslapen) maar het gaat gelukkig al beter. Ik heb een tijdje mijn moeder aan de telefoon gehad, beetje bijgepraat en meteen een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag om naar haar toe te gaan. Gaan we samen naar de kringloopwinkel, heerlijk ontspannen vinden we dat. En blijf ik een boterham mee-eten, dat vindt ze gezellig en de jongens worden door de buurvrouw opgehaald van school dus ik hoef daar niet naar om te kijken. Ze hebben dan gelijk vakantie, 's middags is de school al dicht. Farmer is thuis en oudste dochter ook, dus ze komen niet in een leeg huis.
Verder wil ik zo graag weer een handwerkje opzetten, daar komt maar steeds niet van en gisteren heb ik eindelijk een patroon opgezocht. Leuk-leuk-leuk, dat wil ik vanavond (en anders morgenavond...) opzetten. Het is een haakwerkje, ik laat er later wel iets van zien. Denk ik.




7 opmerkingen:

  1. Zo zeg, nu al weer vakantie? Ik kijk snel in de agenda, maar nee, ik heb niets gemist. Wij hebben een weekje later. Wat gaat de tijd snel hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel creatief. Lekker bonen uit eigen tuin, gisteren hadden we bruine bonen mm zo lekker.
    Ben benieuwd wat je gaat maken.
    Leuk uitje met je moeder naar de kringloop. Geniet ervan samen. Fijn dat de dochter weer wat opknapt. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om zo is wat uit te proberen hè. Je kunt met kruiden er je eigen smaak aan maken. En leuk dat je dochter meedacht!
    Geniet van je dagje bij je moeder, die van mij komt zo rond 11 uur, gaan we even naar Remo[ k weet niet of je dat wat zegt, kleding die van dorp naar dorp gaat] en blijft dan met mn pa ook een boterham eten. Gezellig!
    En alvast een fijne vakantie met de kids...wel vroeg trouwens....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, mooi verhaal van die tomatensaus! Wij hebben hier altijd wel een pot witte bonen in tomatensaus staan voor 'noodgevallen', dochterlief vindt het heerlijk en het is wel eens gemakkelijk...
    Fijne vakantie alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ..knap hoor je eigen tomaten saus doorm de witte bonen ! Ja zulk soort potjes met bonen e.d staan bij ons ook in de kelder. Voor "noodgevallen" vind ik het wel handig. Groetjes en een fijne week verder. Ina

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...