Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 8 maart 2013

Goed gelukte cake en omgewerkte moestuin

Afgelopen zaterdag had ik zomaar ineens dé perfecte cakes gebakken. Gek, altijd rezen ze ongelijk. Of ik nou boerencakemeel uit de winkel gebruikte, of gewoon bloem of bakmeel, het maakte niet uit: ongelijk waren ze. Dus probeerde ik met gesmolten boter te werken, maar als die te zacht is, gaat het ook niet goed.
Nu had ik in een steelpannetje de boter wat laten smelten, maar niet helemaal, gewoon dat het wat zacht was. Dit deed ik eigenlijk omdat ik geen geduld had om te wachten tot die keiharde boter eens wat zachter was geworden, ik wilde nu meteen aan de slag. En op de een of andere manier pakte het goed uit: Het kloppen ging prettig, snel een egale massa, eitjes erdoor en even een poosje door blijven kloppen, zelfrijzend bakmeel in gedeelten toegevoegd en met de hand doorheen gespateld, in de blikken in de voorverwarmde oven.


 Deze keer besloot ik om niet de hetelucht te gebruiken maar de conventionele, of dat soms ook nog uitgemaakt heeft.... In ieder geval rezen ze heel goed, egaal tot aan de bovenkant van de blikken, en dat bleven ze tot ze klaar waren. Mooi gaar van binnen maar niet te droog, wellicht heeft het geholpen dat ik een mokje met water in de oven bij de cakes had gezet.


Zelf eet ik maar weinig cake, want ik probeer de laatste tijd minder zoet te eten en dat bevalt mij goed, voel me veel beter, maar de huisgenoten stellen een plakje cake wel op prijs. Ik doe er trouwens wat minder suiker in tegenwoordig, volgende keer kijk ik of het nog minder kan...
(En ik durf ook haast niet meer over zulk een zoetigheid te bloggen want nee het is niet gezond. Toch weet ik aan de andere kant weer zeker dat mensen ook graag een mooie cake bakken en je moet toch ergens over praten. Trouwens weet ik nu bijna niet meer wat wel en niet goed voor je is want de een zegt dit en de ander dat. Zou het niet zo zijn dat we gewoon matig moeten doen, normaal dus niet overdrijven, nergens in)

De laatste tijd verdiep ik mij ook meer in het broodbakken, ben daarin nog volop aan het uitproberen. Ik bak meestal (lees: bijna altijd) met de broodbakmachine, maar ik probeerde ook eens gewoon het hele proces zonder bbm te doen. Wat ik het lastigst vind, is de rijstijd. Ik moet er dan aan denken dat ik de verwarming hoger zet, anders rijst het niet voldoende.
Ik ploeter lekker door en je hoort er vast nog eens van.

Deze week trok het mooie weer me naar buiten, en heb ik een klein begin gemaakt met de voortuin: het weghalen van afgestorven blad en stengels. En ik wil op de veranda bakjes neerzetten om voor te zaaien.
Lekker dicht bij huis, dus makkelijk in de gaten te houden.

Farmer heeft de moestuin omgespit, geholpen door zijn vader. Dat is zo'n mooi gezicht, vind ik, ik zie dat vanuit mijn keukenraam. Die mannen samen spitten, dan weer even uitblazen met de armen over de spa, beetje babbelen, en dan weer verder. Jongste zoon kwam voor afleiding en hulp zorgen. Ik zie dan dat mijn schoonvader daar zo van geniet (mijn Farmer ook wel natuurlijk maar dat is toch anders, je snapt dat wel, die ziet hem de hele dag), en daar geniet ik dan weer van. Ik denk dan ook altijd aan de herinneringen die Jongste daar later nog van zal hebben, zoals al onze kinderen die herinneringen hebben.

Dat spitten is echt wel nodig hier, vorig jaar was een gedeelte niet meer gedaan en het is dan echt om te huilen zoveel onkruid er zo snel al komt. We hebben hier zware klei, wat op zich wel heel voedzame grond is, maar heel erg moeilijk te bewerken, lastig te schoffelen, onkruid met de hand uittrekken is bijna niet te doen. Als het regent slaat de grond gauw dicht en aan de andere kant heb je bij droogte direct de scheuren erin. Maar zoals gezegd: als het goed er eenmaal inzit, kan het bij normale en zeker bij gunstige omstandigheden echt groeien als een speer, met rijke oogst. In de weilanden idem dito, wij zeggen dan: het buldert de grond uit! Zover is het echter nog niet, het gras heeft flink te lijden gehad van de vorst en moet zich nog helemaal herstellen (en ze geven weer vorst aan...) Farmer heeft deze week dus ook gier uitgereden.

Zo is deze week de start geworden van het nieuwe seizoen.



23 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige cakes! En heerljk dat de moestuin omgespit is, weer een belangrijke klus geklaard. Hopelijk valt het mee met de komende vorst en sneeuw, laat het voorjaar nu maar echt beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie cakes, bij mij zakken ze altijd in grrrr, maar wie weet lukt het me nog eens!
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooie cakes en wat zijn jullie weer lekker actief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik weet ook wel dat cakes zoet zijn en dat er suiker in moet maar aan de andere kant..
    Wel eens gelezen wat er in die fabriekskoeken zit :(
    Dus een goed alternatief en ze zijn inderdaad heerlijk ik smelt de roomboter altijd dertig seconden in de magnetron en ze rijzen bij mij fantastisch. Ik bak alleen wel cakejes in plaats van cakes. Je bent wel heerlijk actie geweest meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er heerlijk uit die cakes! Ik ga vanmiddag ook maar weer ns een poging wagen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,

    Je kan je brood ook laten rijzen in de oven. Je zet de oven dan op 50 graden. Ik wil het vandaag zo gaan proberen.
    Je cake's zien er mooi uit. Ga het ook eens op die manier uitproberen.
    Groetjes Nellianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die zien er inderdaad heel goed uit! Die van mij barsten echt altijd in het midden… : (

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik liet het brood wel eens rijzen in de wasdroger, uiteraard als die nog warm was van het was drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie cakes: weeet je wat ik doe. Als ik de boter en eieren klop, zet ik de mengkom in een bak warm water, boter smelt goed en mengsel neemt al een hogere temperatuur aan.
    Grappig wat je schrijft over broodbakken.Ook ik ben er volop mee bezig sinds kort, maar na een aantal mislukkingen (ook met moeilijk rijzen) heb ik besloten dat ik voorlopig niet meer brood in de oven bak, alleen in de bbm.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat je zegt over matig zijn dat is precies wat ik ook denk, ik heb me een poosje gek laten maken door E-nummers en toen was er wat met vlees en pas de melk weer die giftig zou zijn.Ik ben al een poos, maar vanaf januari echt serieuzer bezig met op alle gebieden matiger te zijn, dus veel groente, minder vlees, zelf koekjes en taart maken maar we eten hier ook gerust een keertje diepvriespizza of pap met foute E-nummers. En daar voelen we ons dan ook nog prima bij ook;-)
    Mooie cakes trouwens, kun je me/ons de ingredienten niet eens geven want ik heb nog nooit een mooie, hoge cake gebakken die niet uit een pak kwam;-( hart. groet van Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige cake's. Ach alles met mate dan valt het best mee met die suiker.

    Rijzen van brood deed ik vaak in een teil warm water en een doek erover maar ook wel in de oven of op een elektrische deken.
    Kijk je hier weleens? http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ Daar kan je veel informatie vinden over broodbakken. Fijne dag en blijf genieten van je mannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De cakes zijn idd prachtig gelukt! Ik durf mij er nooit zo aan te wagen, bak wel koekjes en boterkoek. En mijn dochter gisteren brownies, ook erg lekker. Toch maar weer eens proberen!
    Wat suiker betreft denk ik: Hoe minder hoe beter, maar helemaal zonder vind ik niet te doen. Ach en eens een plakje cake is toch gewoon heerlijk! :-) Ik let ook op de E-nummers en sommigen probeer ik echt te vermijden (smaakversterkers en zoetstoffen bijvoorbeeld). Maar af en toe een fles curry, boordevol akelige stoffen vinden ze hier zó lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ...en dan zeur ik wel eens over onze arme zandgronden ! Die klei lijkt me toch lastiger !! Op zandgrond kun je bijna altijd wezen. Ja, mooi gezicht die kerels spitten. weet ik nog van bij mij vroeger thuis. Hier moet ik het zelf doen. Niet erg hoor, doe iedere keer een stukje. groetjes en goed weekend !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou nou, die zien er inderdaad mooi uit! de mijn e lijkt altijd op knipbrood ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn dat die cakes nu zo mooi gelukt zijn. Verder is het weer hard werken hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je cakes zijn echt heel gaaf om te zien. Geen scheur erin zoals altijd bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik haal de boter 24 uur vantevoren uit de koelkast.weet je wat ook lekker is. Stroopwafels van die kleine stukjes die je op de markt kan kopen in het cakebeslag stoppen

    Het is zo jammer dat er nu veel ophef is over kip,vlees,melk enz.Je gaat er maar als boer aanstaan.Die boeren moeten toch ook een leven hebben

    Fijn weekend Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Jolanda,
    Je zou zo zin krijgen in je cakes. Zien er goed uit!
    Ik bak vaak in het weekend brood. Ik gebruik het recept van uit de keuken van Arden. Ik doe alles 50 minuten in m'n bbm, haal het deeg dat gekneed en de eerste rijs gehad heeft, in een broodbakblik en laat het zo'n 2 uur onder een vochtige theedoek rijzen op het aanrecht. Daarna bak ik het brood in 30 minuten in de oven gaar. Ik heb echt prachtige broden, waar we zo'n 22 sneden uit kunnen halen!
    groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Jolanda
    Ik ben ook altijd bezig in de keuken en hier een paar tips.
    Ik begin vaak met de cace op 100 graden en na 20 min. draai ik hem naar 160 gr. Hij rijst dan veel rustiger. Ik heb eigenlijk nooit een barst in de cace.Je kan ook met een mes een snee door het beslag trekken.Verder gebruik ik bijna altijd bona uit een kuipje dat is al zacht en ook altijd cacemeel.Zoals Marleen het brood bakken beschrijft zo doe ik het ook en ook ik heb heb heerlijk maar ook schitterend brood .Als je de hoeveelheden en de ingrediënten wil dan geef je maar een seintje. Zelf laat ik het brooddeeg gewoon op een tochtvrije plaats rijzen en op het warmste plekje in de kamer.

    Groetjes Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zijn je cakes prachtig gelukt! Ben blij dat ik nu lees dat ik niet de enige ben die wel eens moeite heeft een mooie én lekkere cake te bakken! En wat betreft het gezonde eten: in alles matig lijkt me een prima idee!
    Heerlijk hé, weer wat rommelen in de tuin! Fijn als alles weer gespit is. Hier moeten we er nog mee beginnen. De tuin is een beetje een ramp om te zien momenteel. Tja, steeds maar iets proberen te doen en niet al te nauw kijken denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou prachtige cakes, en idd een goede cake maken is nog niet zo eenvoudig :-)( t moet niet stuiven zoals we dat hier normen als je dr een hapje van eet, maar een zekere lichte klefheid hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen

  22. Hoi Jolanda,

    Ik volg je blog nu al een tijdje, er zitten zoveel herkenbare dingetjes in.

    Je cakes zien er mooi uit.

    Met zelf broodbakken ben ik ook begonnen.
    Ik doe het eerste gedeelte in de broodbakmachine en haal het er na de eerste rijs uit.
    Daarna met de hand verder.
    Op de site van de keuken van Arden staan veel lekkere recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gewoon gebruiken wat oma zou herkennen en snoepen zoals je moeder dat deed, niet overdrijven. Ik ben allergisch voor pepers en paprika, dus snap ik, dat je mijdt waar je ziek van wordt. Maar overdrijven is ook een vak, zowel door bijna niks meer te snoepen als je een fikse obesitas op het lijf halen. Trouwens, als je zorgt dat niet meer dan een derde van de boter gesmolten is, kun je het heel goed zacht roeren, als de boter te warm was, zal het met de eieren erbij gaan schiften! Alles op kamertemperatuur laten komen voor gebruik helpt ook en de oven eerst wat lager ook. Ik las ergens dat iemand zo'n ouderwetse dubbelwandige koelbox met deksel en hengsel gebruikt voor het laten rijzen. Heet water in een kom er inzetten als je begint met mengen, dan dat eruit en te rijzen beslag er in, lekker warme'vochtige omgeving zonder tocht. En ja, zoals mijn nichtje altijd zegt in het voorjaar: alle ouwe wiefkes komen weer buten, met andere woorden, het werk op het land en in de tuin kan weer losbarsten. Lekker, zelfs de eerste neusvol gier kan mijn geluk niet bederven, lekker landelijk geurtje en: één neus vol, wie meer neemt is een dief. WE7

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...