Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 4 maart 2013

Maandag: wasdag (met zelfgemaakt wasmiddel)

De zon schijnt - eindelijk. Wat een energie krijg ik daarvan!
We nemen dus de ramen mee bij de maandagse kamerbeurt. Van binnen en van buiten, dan heb je tenminste eer van je werk. Ook de keuken maar gelijk, als we dan toch bezig zijn.

De was hangt lekker buiten te wapperen. Vorige week heb ik zelfgemaakt wasmiddel getest. Ik zag dat weleens voorbijkomen her en der, ook wel wasnoten, maar dacht meestal mwaah, kweeniehoor..... of dat wel iets voor mij is. Maar Zus bracht een pak Sunlight voor me mee en met haar verzekering dat het echt niet veel tijd kost ging ik overstag... proberen kon ik het dan gerust een keer.


 En nee, het kost niet veel tijd, zeep raspen. Zelfs wel leuk en nee, ik ben niet gek. En ja, het wast goed schoon. Het werkgoed van mijn Farmer heb ik er nog niet mee gedaan, maar de jongensbroeken wel en zegt dat niet al heel wat? Het is alleen vrij reukloos en omdat je altijd gewend bent aan het frisse geurtje van een wasmiddel ga ik van de week een etherische olie halen om daar wat van door te doen. Ik gebruik het gangbare recept ervoor; 40 gram geraspte zeep met een halve liter al roerend zo ver verwarmen dat de zeep smelt en dan nog 2 liter warm water erdoor mengen en een nachtje laten staan. Het is wel wat stroperig-slijmerig-flubberig maar ik giet gewoon zo'n vol kunststof bekertje leeg boven m'n wasgoed en zet dan de machine meteen aan.


Hond is tegenwoordig blij verrast als ze ziet dat ik de was ga doen. Want ik heb het tot nog toe in een ouwe ietwat geblakerde pan zitten en zij denkt dan steevast: Ah, lekker restje soep! of wat dan ook zo'n hond zou kunnen denken en likkebaardend kwispelt ze dan om me heen ;-)
Maar ik heb speciaal voor dit doel een aantal lege plastic wasmiddelkannen bewaard (want natuurlijk wist ik ergens dat ik het ooit zou gaan proberen, zelluf wasmiddel maken) en als ik het deze week weer ga maken neem ik a. een dubbele hoeveelheid en b. gaat het de kannen in.
Voor wasmiddel voor de witte was kun je geloof ik een schepje soda aan het wasmiddel toevoegen?
Want dat heb ik ook nog niet geprobeerd.





36 opmerkingen:

  1. Hoi Jolanda. Ik gebruik ook (bijna) altijd m'n eigen gemaakte wasmiddel. Ik heb een keer bij de i.k.e.a een stuk 10 beugelflessen gekocht van 1 liter. Ik giet het als het nog heet is met behulp van een trechter in de flessen, en dan is het vooral de eerste keer als je de fles gebruikt even flink schudden. Je schijnt het ook fijn te kunnen malen met een staafmixer als het koud is, dan is het ook beter vloeibaar. (heb ik nog niet geprobeerd). Ik heb voor de witte was 80 gr soda en 80 gr sunlight op 5 liter water. Ik ga het de volgende keer proberen met borax erbij. WItte handdoeken worden grauw vind ik als ik dit wasmiddel gebruik. (het zal wel helpen als ze binnenkort buiten wapperen in de zon) Ik gebruik bij de witte was meestal ook zuurstofbleekpoeder van e.cover, niet extreem duur en werkt goed. Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij je bonte was kun je de soda beter achterwege laten nu hoorde ik dat je dan een tablet gebitsreiniger erbij moet doen , dus dan dat maar proberen. Ik was al een jaar met zelfgemaakte wasmiddel van sunlicht zeep , wat ik prettiger vind , ik maak het s'avonds voor ik naar bed ga en laat het tot de volgende morgen met de deksel op de pan staan . het is dan net chelly maar goed met de staafmixer erdoor en je kunt het goed schenken. Ik maak altijd een voorraad van 10 liter.

      Verwijderen
  2. Wat goed van je, ik durf die stap ook nooit te zetten.
    Maar misschien ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik al een tijdje dit wasmiddel. Eerst heb ik het met Marseille-zeep gedaan, maar met Sunlight bevalt mij toch beter. Ik voeg er ook soda aan toe. Ik reageer heel snel allergisch en kocht voor mijn eigen kleren Neutral. Voor die prijs de hele gezinswas met hetzelfde wasmiddel doen, laat je wel uit je hoofd. Nu kan ik alles met hetzelfde wassen. De witte was wordt inderdaad wel wat grauw, maar ik ga eens kijken of ik dat op kan lossen met borax. Het is inderdaad een flubberig goedje, maar ach dat went wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, daar moet ik nog eens over denken, of ik dat ook ga doen....
    Maar het klinkt wel goed en niet te moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een aantal jaren geleden heb ik het weleens gemaakt, maar ben voor de was toch weer overgestapt. Toen had ik marseillezeep misschien ook de sunlight nog eens proberen. Voor de schoonmaak gebruik ik een beetje soda in de emmer en in de klopper zit sunlightzeep.
    Heerlijk weer was het inderdaad maar hier geen was buiten vanwege de gierlucht. Ik maak me er nooit druk over 2 weken dan maar in de droger.
    Arme hond dit ging z'n neusje voorbij;).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn pannetje staat ook weer te trekken. Ik vind het prima wasmiddel en sunlight wast best goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik alleen nog zelfgebrouwen wasmiddel, veel beter voor je huid en het milieu. Ik draai ongeveer 1x in de 4 weken en 90 graden was met soda om zo de wasmachine te ontvetten. Dat doet eigengemaakt wasmiddel namelijk niet. Ik vind zeep raspen ook heel leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent de tweede waar ik over zeep maken lees. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En hoe vind de wasmachine dat zelf? Klinkt stom, maar ik heb ooit de opmerking gekregen dat poeder het beste is voor de machine..dus was even benieuwd hoe het hiermee zit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zei de monteur ook ooit tegen mij, maar ik denk dat het antwoord al is gegeven door consuminderenmetplezier en Tecla (waarvoor dank, dames!).

      Verwijderen
  10. Ik gebruik al bijna 2 jaar zelfgemaakt (van biologische Marseille zeep) wasmiddel. Ik doe bij de witte was altijd een flinke eetlepel soda opgelost in heet water en bij de gekleurde was 50 ml blanke azijn.'n Scheut azijn doe ik bij alle wassen in het wasverzachterbakje. Soda lost het op en azijn ontkalkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb inmiddels al veel gelezen over zelfgemaakt wasmiddel, maar ik heb me er nog steeds niet aan gewaagd. Zal ik het dan toch maar eens gaan proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik was er ook helemaal van opgeknapt, van de zon! Je krijgt er gewoon meteen een zonniger humeur van. Dadelijk ga ik lekker de was buiten ophangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat leuk! Ik denk dat ik ook maar eens Sunlight ga halen...zag inderdaad een recept waarbij gelijke hoeveelheden sunlight en soda worden gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb nog ergens in mijn kast een Sunlight zeep liggen. En soda heb ik zowiezo in huis. Ga het ook eens proberen.
    Best leuk hè, om uit te proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wel spannend vind ik dit... is het ook goedkoper? Ik betaal voor wasmiddel van Hema 2.60 voor een doos..niet duur. en dat bevalt me goed.
    Mocht je een oude keukenmachine hebben dan kun je daarin de zeep raspen,voor diegene die last hebben van hun handen.
    nog een vraag...die sunlight zeep. gewoon in de winkel te koop? nooit op gelet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mijn zus is die zeep te koop bij c1000, maar wellicht ook bij het kruidvat? Bij jumbo zag ik het in ieder geval niet. Ik heb nog een stuk liggen van mijn zus, dus de exacte prijs weet ik niet, maar het is wel goedkoper dan gewoon wasmiddel. Maar 2,80 is ook niet veel nee.

      Verwijderen
    2. Gisteren heb ik ook net weer een emmer vol gemaakt(10 ltr). 150 gr zeep,150 gr soda en krap 10 liter water. Omdat het nogal stevig is, had ik het probleem dat het niet goed oploste. Bleef steeds op het rubber liggen voor de deur vd wasmachine. Nu doe ik een beker vol in een wasnetje, gewoon tussen het wasgoed.
      Witte was werd bij mij ook wat grauw, tip van een oudere mevrouw: een tablet (kunst)gebitsreiniger in je wasmiddelbakje. Schijnt te helpen.
      Kosten 10 ltr wasmiddel: 1 zeep 60 cent,soda 20 cent+ 10 ltr water + 10 min werk.

      Verwijderen
    3. ga er eens goed met de staafmixer door dan wordt het vloeibaar ik heb altijd een super schone wasmachiene

      Verwijderen
  16. Hallo, wat is de hoeveelheid die je per was gebruikt?

    Gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik een volle plastic beker (die groene die je op de foto ziet), bij een heel volle trommel (ik heb een 7kg-trommel) of viezere was doe ik er iets meer bij. Het is voor mij ook nog een beetje uitproberen.

      Verwijderen
  17. Ja, ook ik maak mijn eigen wasmiddel.En vind dit leuk werk. Ik raspt 40 gr. Sunlight en kook ondertussen 2,5 liter water. Zeep in een emmer en dan het gekookte water erover, even roeren en 24 uur laten staan.Ik koop de zeep bij AH, omdat ik daar altijd de boodschappen doe. Hier betaal ik 1,29 voor 300gr sunlight.Dus reken maar uit hoeveel goedkoper je uit bent voor wasmiddel. Ik doe 50-70 ml zeep in het zeepbakje vd machine en als ik de witte was doe, gooi ik er soda bij, zo over de zeep heen en mijn was is wit. O. ja, voor een luchtje kun je ook azijn met geurolie in het wasverzachterbakje gooien. Natuurlijk kun je het ook door de zeep roeren, maar net wat jezelf fijner vindt.

    gr. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. janny ik heb ergens gelezen dat je de zelfgemaakte wasmiddel niet in het zeepbakje mag doen maar gewoon in de trommel over het wasgoed

      Verwijderen
  18. Staat ook nog op mijn lijstje maar ben nog niet door de voorraad heen. Maar wat bedoel je met die olie en waar is dat te koop. Of is het dezelfde olie als van de stokjes?
    Gr Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal geurolie bij de Action. Hier heb je 5 flesjes voor 1,09 euro. Zit in 1 verpakking en er staat navulfles op.
      Het zijn 5 verschillende geuren, maar dat maakt mij niet uit.

      gr. Janny

      Verwijderen
    2. Goedemorgen,
      Onze dochter maakt het ook. En andere dochter begon er ook mee. Dus ga ik het ook doen. Ik snuif altijd al de lekkere lucht ,als ik bij dochter de was op hang. Heerlijk. Maar ,zoals je zei, en dat vind zij ook, de geur is snel weg.Dus ik denk dat ik dat ook ga halen. Als die olie niet schadelijk is voor de kleding, en milieu
      De zeep heb ik al in huis. Dat klop ik in de zeep klopper voor te soppen.Nu, ik ga het eens proberen

      Verwijderen
  19. Hallo, ik maak ook zelf wasmiddel , omdat het zo,n dikke substantie wordt, doe ik er een flinke scheut azijn bij.
    Ik denk dat het door de soda een chemische reactie krijgt waardoor het vloeibaar wordt, je moet wel schudden voor gebruik.
    Azijn is goed tegen kalk, beter voor de wasmachine dus.
    Groetjes bela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goed met de staafmixer erdoor en het is redelijk vloeibaar

      Verwijderen
  20. ik ga het toch ook maar eens proberen.
    soda is toch een ontvetter? en voor de witte was maak ik dan een andere pot met erbij gevoegd ecologisch zuurstofbleekmiddel percarbonaat (NIET perbonaat).waar ik dat kan krijgen weet ik nog niet.

    Is vloeibaar beter dan poeder?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Azijn is goed als wasverzachter maar je moet het niet tegelijk met de zeep gebruiken, want dan werkt de zeep niet meer...Dus in het wasverzachterbakje de azijn gieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ben ook aan het puzzelen, heb nu voor witte was een dubbele portie soda gebruikt: dus 40 gr marseillezeep en 80 soda en nu is mijn was niet enkel wit maar ook zachter..zal azijn en e.o. in wasverzachterbakje eens proberen..gebruik dat al jaren niet meer door allergische reacties..maar misschien hoef ik dan niet zoveel druppels eo. in het wasmiddel te gebruiken..
    heb ook al twee recepten voor afwasmiddel geprobeerd..heel moeilijk voor ontvetting..bah!! je kan soda en azijn niet samen gebruiken dus moet je kiezen voor ofwel vettige of doffe afwas..maar ik denk ineens aan iets..afwasmiddel met soda maken om beter te ontvetten en scheutje azijn in spoelwater???
    als jullie nog tips hebben??

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ben ook aan het puzzelen, heb nu voor witte was een dubbele portie soda gebruikt: dus 40 gr marseillezeep en 80 soda en nu is mijn was niet enkel wit maar ook zachter..zal azijn en e.o. in wasverzachterbakje eens proberen..gebruik dat al jaren niet meer door allergische reacties..maar misschien hoef ik dan niet zoveel druppels eo. in het wasmiddel te gebruiken..
    heb ook al twee recepten voor afwasmiddel geprobeerd..heel moeilijk voor ontvetting..bah!! je kan soda en azijn niet samen gebruiken dus moet je kiezen voor ofwel vettige of doffe afwas..maar ik denk ineens aan iets..afwasmiddel met soda maken om beter te ontvetten en scheutje azijn in spoelwater???
    als jullie nog tips hebben??

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vandaag heb ik ook mijn eigen wasmiddel gemaakt, maar dan met zwitsal zeep.
    Nou vroeg ik mij eigenlijk af, kan dit gewoon via de wasmachine lade?
    Of is het echt beter om dit in een wasbolletje te doen? want die heb ik eigenlijk niet, maar wil ook niet het risico lopen dat het bijvoorbeeld slecht is voor je wasmachine als je het via je lade laat komen. Hoop dat u er een antwoord op heeft! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gooi altijd het middel boven op de was in de trommel zelf. Wasbolletje is niet persé nodig.
      Gaat prima, zo zag ik het de monteur ook doen...

      Verwijderen
  25. Weet iemand of het ook echt nodig is om de zeep lobbig te laten worden? Het lijkt me veel handiger om het in de fles te schenken als het afgekoeld is maar nog vloeibaar. Scheel een hoop gedoe met een staafmixer.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...