Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 19 maart 2013

Schoolwerk en nieuwe dingen

Deze week eindelijk weer eens terug naar het gezonde ritme.
Oudste dochter is gisteren vertrokken naar het noorden voor een week praktijk.
Middelste dochter is deze week begonnen in haar nieuwe baan. Ze had eerder een deeltijdbaantje maar daar hadden ze helaas geen werk meer en bij de supermarkt werd ze steeds minder ingeroosterd (ik geloof dat ze te duur worden zodra ze 18 worden ofzo). Dit kantoorbaantje heeft ze nu via het uitzendbureau en ligt tot september vast. We zijn allemaal blij voor haar, want het is niks waard om zoveel thuis te zitten. En de eerste dag is heel goed verlopen, het lijkt haar leuk.
Jongste dochter tiert gewoon op school, doet het goed en voelt zich goed, doet alles zelf, ik hoef haar nooit achter de vodden te zitten voor het huiswerk, hoe heerlijk is dat.

Oudste zoon heeft binnenkort een spreekbeurt, daar moet ik dan weer wel mee helpen. Evenals het andere huiswerk, waar hij -nu al- een hekel aan heeft. Hij heeft moeite met automatiseren en dat zie je in meerdere vakken terug. Vooral met de tafels en topo. En rekenen, daar ben ik zelf ook niet zo dol op, mijn Farmer is daar veel beter in, maar die is dan in de melkput. Want huiswerk, dat doen we altijd na het avondeten, als Jongste naar bed is. Wel goed voor  mij trouwens, kan ik die sommen ook weer eens oefenen ;-) Veel dingen worden wel anders uitgerekend dan vroeger, ingewikkelder, naar het mij schijnt. En als ik me niet vergis is het in de loop van de tijd dat onze kinderen naar school gingen al een paar keer veranderd. Dan doen ze het weer zus, dan weer zo. Ik probeer het een beetje gezellig te houden en met ezelsbruggetjes en grapjes de dingen te laten beklijven. Zo herinner ik me dat ik bij één van de dochters vroeger als grapje zei: smakkelijk eten! omdat ze dubbele medeklinkers schreef na een lange klank. Dit woord schreef ze in ieder geval nooit meer fout ;-) En tegen een andere dochter: leker makelijk joh.... En ik leg uit oudste zoon uit waarom je interessant nou met twee essen schrijft: het komt nl. van interesse  (korte klank, dubbele medeklinker) dus is het daarom interessant.... goed onthouden jongen, gelijk goed aanleren want veel grote mensen vinden dit nog moeilijk. Ja toch?

Met middelste zoon gaat het ook lekker. Hij had wat moeite met lezen, maar door het regelmatige oefenen gaat het nu goed en zit hij op zijn niveau. Met alle andere dingen gaat het super. Maar, nog veel belangrijker vind ik zelf, hij is gelukkig veel gemotiveerder dan vorig jaar, toen hing hij regelmatig onderuitgezakt of juist over de tafel heen, vond er allemaal geen lor aan. Kwam dan tussen de middag thuis om op de deurmat al te staan dreinen dat hij niet meer naar school wilde die middag.... wat natuurlijk nooit hielp maar hij deed dat lange tijd wel.

Jongste zoon is zaterdag wezen kijken bij de zwemles. Groot was de verrassing toen bleek dat een klasgenootje van hem er ook was. Dat niet alleen: het is zelfs één van zijn vriendjes! Meteen verdween zijn aanvankelijke verlegenheid en kwam bravoure ervoor in de plaats. Leuk, dit wisten we als moeders ook niet van elkaar. Ze gaan op dezelfde tijd lessen. Deze week de eerste les voor Jongste dus, ik ben benieuwd...


15 opmerkingen:

  1. Wat mooi om te lezen hoe liefdevol betrokken je bent bij jouw gezin.
    Wat is moeder zijn toch een belangrijke en bijzondere taak.
    En als ik zo kijk naar de labels in de side-bar, dan springt GEZIN eruit, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet me een plezier om te lezen dat het zo goed gaat met je kroost, een zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd fijn als alles weer lekker rolt. En Nederlands, 't blijft lastig maar o zo belangrijk het (zo) goed (mogelijk) te leren. Las gisteren op de locale teletextpagina over het verwijderen van een aantal dode bomen die er in 2012 waren gepland ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fijn dat alles goed gaat,zo heb je voor elk kind wel je zorgen he?en vooral die pubers en vooral als ze 18 zijn,dan moet je ze als moeder los laten toch?ik heb daar heel veel moeite mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het loslaten begint eigenlijk al met het doorknippen van de navelstreng... en dan steeds een beetje meer.
      Maar ook als ze volwassen zijn (voor de wet) moeten kinderen zich wel houden aan de (huis)regels. We zijn een gezin en je moet rekening houden met elkaar en het leefbaar houden dus taken mogen ze ook echt nog doen.

      Verwijderen
  5. Wat lekker als je weer in je ritme zit! En fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie kinderen! 'k Hoop dat, als onze meiden groter zijn, ik ook zo'n betrokken moeder zal zijn als jij bent...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lekker weer bijgepraat over je kinderen. Zijn we weer helemaal op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb weer lekker bijgelezen!
    Fijn dat het allemaal goed gaat met jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O, huiswerk.... oudste heeft dit jaar voor het eerst (groep 5). Ik moet elke keer opletten dat ik de toetsen wel op de kalender zet. Als ik zo bij jou lees krijg ik nog een aardig portie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmmm hier ook topo, bloon en tafels zucht en ik moet haar wel een beetje achter de broek aan. Maar vind ik niet erg dat is het leed dat moeder heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O vreselijk, die zwemlessen... Altijd rennen en vliegen, 2 x per week, en altijd net rond etenstijd! Ik ben erg blij dat ik daar vanaf ben. Je moet als moeder ook wel van alle markten thuis zijn hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als alles gaat zoals je wenst;). Ieder kind is toch weer anders. Maar als moeder voel je dat aan he. Zwemmen leren is toch ontzettend belangrijk. Zit je dochter in Friesland?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...