Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 9 april 2013

Jarig en verwend

Afgelopen zaterdag was ik jarig. Daarvoor had ik natuurlijk taarten gebakken, dat vind ik nou eenmaal leuk. Ik wilde 's morgens nog wel even naar de kerkactie van onze gemeente en toen ik terugkwam was Jongste dochter bezig met opruimen en zuigen. Verder hoef je daar echt zo'n heisa niet van te maken, het is altijd zo weer rommelig met een verjaardag en  niemand ziet dat trouwens.
Ik wilde wel eens een makkelijker appeltaart maken maar neenee, daar waren de jongens het niet mee eens: net zoals altijd, mama!
Middelste zoon heeft me de hele dag geholpen, terwijl zijn broers hun vader hielpen.

 Ik heb een kleine aanpassing gedaan aan mijn recept: ietsje minder boter (200 gram i.p.v. 220). Hij viel nl. naar mijn smaak wat te vaak te nat uit, vooral dan aan de onderkant en sinds ik het zo doe, is dat niet meer voorgekomen. Ik heb het betreffende recept wat je op mijn blog kunt vinden, aangepast.


Ik maakte verder de altijd gretig aftrek vindende monchoutaart, een advocaat-slagroomtaart en een yoghurt-perziktaart, de laatste uit een receptenboek. Eén met relatief weinig calorieën en fris van smaak. De advocaat-slagroomtaart maakte ik volgens dit recept, gewoon op de gok neem ik een deel van de slagroom en meng dat met -weer op de gok, gewoon een lekker flinke klots- advocaat en dat smeer ik tussen de lagen.


Ik ben goed verwend, moet ik zeggen. Een paar leuke haakboekjes, ik zag de titels in Genoeg staan en vond het leuke verjaardagscadeautjes, meestal weet ik niets te vragen. Echt leuke dingen staan erin, je krijgt er gewoon zin in! Heerlijk voor de momentjes voor mezelf. Een boekje met de catechismus op rijm (om te zingen) heb ik ook nog tegoed, dat moest besteld.
Een boekje over brood bakken, wat ik al ken van de bieb en na een succesvol baksel (koffiebroodjes) en vanwege de vele andere recepten van gewoon en speciaal brood had ik het op m'n lijstje gezet. Of nou ja, eigenlijk gezegd tegen zus "dat ik dat een heel leuk boekje vind - hinthint...." Ik kreeg er van haar ook nog een boekje bij met Oudhollandse recepten, verzameld uit alle windstreken van ons land, van Sint-Jans-koek tot Sûkerbole.
Als cadeau van mijn Farmer kreeg ik het droogapparaat. Die stond al een tijdlang op mijn verlanglijstje, maar die dingen die ik zag waren zó duur. Niet dat we dat geld dan helemaal niet zouden kunnen missen, maar je weet met zoiets nog niet goed of je het echt veel zult gaan gebruiken, m.a.w. of het het geld voor ons wel waard zal zijn. Nu hebben we een eenvoudige (en goedkopere) gekocht, n.a.v. een tip die een bloglezeres eens gaf in een reactie. Ik ben benieuwd, 'k ga hem gauw eens uitproberen!
Dus vervelen? Wat is dat?


Maar eerst moest er vandaag gezaaid: de erwten, peulen en kapucijners zitten erin, de tuinboontjes moet ik  nog even gaan halen. De grond is supermooi, de mannen hadden laat gespit en door de vorst is alles prachtig uiteen gevallen, heel mooi fijn. Niet eens de frees meer nodig, wat andere jaren vrijwel altijd het geval is.
Nu miezert het wat, en een buitje op de tuin én het weiland is erg welkom.
Heerlijk dat de temperatuur eindelijk wat is gestegen.


24 opmerkingen:

  1. oh, wat fijn, alvast nog een gelukkige verjaardag gewenst hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte met je verjaardag en Gods zegen in het nieuwe levensjaar! Je bent echt verwend, wat heerlijk, al dat leesvoer. Inderdaad, lekker voor de momentjes voor jezelf. Geniet ervan!
    Grtz, Esrosa
    (en jouw monchoutaart wordt hier tegenwoordig ook vaak gemaakt hoor, heerlijk! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! je bent goed verwend!

    Heerlijk dat het nu regent, bij ons zitten we er ook op te wachten, het land is helemaal bruin van de droogte...


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je bent heerlijk verwend, lijken mij allemaal leuke boekjes die je hebt gekregen.

    Ik kan me voorstellen dat jullie om water zitten te springen, want het kan wel vreselijk koud geweest zijn maar ook ontzettend droog. Hier in het noorden is het ook droog, je mag bijna gaan sproeien, maar (helaas) komt er gauw regen aan. Hier schijnt in elk geval nog de zon.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog van harte gefeliciteerd! jammie wat een lekekre taarten. ik ben erg benieuwd naar wat voor een droogmachine jij hebt dan. wij willen er ook graag een maar ja t is inderdaad een heel bedrag..dus als je een tip hebt???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wensen je samen met man en kinderen nog vele ,,goede''jaren toe.
    Maar ik ben zeer benieuwd wat voor functie zo'n droogapparaat heeft. Hoop er snel meer van te lezen want met moederdag willen ze me graag een mooi kado geven en ook ik ben graag bezig in keuken en met handwerken en kom altijd tijd tekort.
    geniet altijd weer van je blog zo lekker bekend voor mij.
    Gr Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. beetje late felicitaties ook van mij nog, en ben zeer benieuwd naar de resultaten van je droogapparaat, ik zit er ook wel eens naar te loeren, maar ben bang dat het weer een bevliegen van mij is en ik het uiteindelijk teweinig zal gaan gebruiken...maar t blijft wel naar me lonken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog van harte gefeliciteerd en Gods zegen voor de toekomst.
    Je bent lekker verwend zeg.Ben ook wel eens aan het denken over zo'n droogapparaat,maar ook niet zeker.Denk wel als je hem hebt je het ook gebruiken zult.
    Ga nog eens bij je recepten kijken voor de advocaattaart.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog van harte gefeliciteerd, ja en lekker die taarten, toevallig in het weekend ook de advocaat taart gemaakt. Erg lekker. Leuke kado's en wat een flinke hulp. Vervelen doe we hier ook nooit, staat niet in ons boekje. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog van Harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuke dingen liggen er op die tafel.
    Zó'n droogapparaat...super!
    Nog heel veel gelukkige jaren toegewenst en God's zegen!

    Heb vandaag de peulen in de grond gestopt, morgen de erwten...kan niet wachten tot alles boven de grond komt...eindelijk lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog van harte gefeliciteerd. Ik hoop dat je binnenkort nog eens blogt over je droogapparaat. Ben benieuwd wat je daarmee gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog van harte gefeliciteerd .Veel plezier met je droger en de boekjes

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog van harte..je hebt heerlijke verwen kadootjes gekregen!
    Fijne week,
    de regen op je zaaigoed...heerlijk!
    Hannie♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Veel plezier met je kado's! Ben je van plan om kruiden te gaan drogen? Ik ben benieuwd hoe dat bevallen zal! Laat je het tzt een keer weten op je blog?
    Heerlijk hoor, dat zaaien en poten! Hier zitten de aardappels in de grond, een gedeelte van de groenten staan boven te kiemen, en de rest gaan we binnenkort zaaien. :-)
    Ik hoop dat jullie er een goede oogst van mogen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog gefeliciteerd hoor, en zeker, wat ben je verwend!! Schrijf je nog eens over het droogapparaat, ik ben nl. nogal nieuwsgierig :o

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd! De gasten zijn in ieder geval verwend met heerlijke taarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte gefeliciteerd! Fijn om zo verwend te worden! Ben eigenlijk erg benieuwd naar het boekje met oudhollandse recepten.... is dit gewoon bij de boekhandel te koop? Groetjes, Augusta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is denk ik niet te koop in de winkel. Mijn zus heeft het nl. bij de korenmolen De Eendracht gehaald, in Alphen aan de Rijn. Zij hebben een website (google maar eens), misschien kun je het boekje wel bij hen bestellen als je te ver weg woont.

      Verwijderen
  18. Er zijn nogal wat mensen nieuwsgierig naar het droogapparaat, ik kom er zeker nog eens op terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Alsnog gefeliciteerd! En wat leuk dat je nu toch een droogapparaat hebt! En ja hoor, ook ik ben heel benieuwd naar de resultaten! Wat ben je verder ook lekker verwend! Geniet er maar van hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Alsnog van harte gefeliciteerd! Klinkt als een leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...