Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 1 mei 2013

Droogapparaat getest

Onlangs heb ik mijn droogapparaat uitgeprobeerd. Met appeltjes, ik dacht, ik hou het eerst maar simpel.
Ik ben er goed tevreden over. Mijn apparaat is eenvoudig, heeft geen standen, aan is aan en uit is uit. Geen toeters en bellen eraan, die maken een apparaat trouwens weer (erg) duur. Er zitten 5 roosters bij. Het ding maakt best wel geluid en het drogen nam zo'n 10 uur in beslag. Dus het duurt nog best een tijdje. Maar ga eens appeltjes drogen in de lucht... dat duurt ook een tijd.

Vóór het drogen.

Het resultaat was lekker.
Gezond tussendoortje, evt. met wat rozijntjes erbij of een paar noten.

 Ik bewaarde ze in een weckpot met Franse sluiting, zo kunnen ze best lang goed blijven.

Het lijkt me ook leuk om pruimen te drogen voor tutti frutti. En tomaatjes... wat zou je daar mee kunnen doen? Ik heb weleens gelezen over tomaatjes op olie... Ik wil hem ook gaan gebruiken om kruiden te drogen. Maar alles zal dan eerst nog moeten groeien, dus ik heb het apparaat voor nu een poosje opgeborgen. Van lieverlee zal ik me er meer in verdiepen en dingen gaan proberen/ontdekken. Als ik zover ben, zal ik mijn bevindingen hier weer rapporteren, want ik merkte dat er veel mensen zijn die er belang in stellen.

De spellingcontrole denkt trouwens dat het droomapparaat moet zijn ;-)

15 opmerkingen:

  1. oh ziet er goed uit!!!
    wat ik me afvraag zijn ze taai-gedroogd of knapperig droog gedroogd? als je begrijpt wat ik bedoel, ik droom ook al een tijdje over een droomdroogapparaat :-) namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ze er net uitkwamen waren ze knapperiger dan toen ze een tijdje in de pot hadden gezeten, dan worden ze van lieverlee wat taaier maar ook nog goed eetbaar zo. En anders kun je ze ook weken denk ik voor bij de tutti-frutti of enkel maar de appeltjes (hoe noem je dat dan ;-). Het is voor mij ook nog wat uitvogelen, wellicht hadden ze er net even langer ingekund. Ik heb een lijst met droogtijden van internet uitgeprint maar elk apparaat schijnt anders te zijn dus ga ik mijn eigen lijst ernaast schrijven.

      Verwijderen
  2. is dat lekker dan?gedroogde appels?ik heb het nooit gehad?

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker hoor! Je kunt ook gedroogde appels kopen in zakjes in de winkel. De prijs is echter best fors.

      Verwijderen
  3. Ziet er heerlijk en gezond uit. Vroeger zag ik eens bij iemand dat ze gewoon op de verwarming lagen. Dit lijkt me een stuk frisser. Ben benieuwd naar wat er straks nog meer voor heerlijks uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk apparaat he?

    Wij gebruiken 'm vooral om vlees voor de hond te drogen. Champignons wil ook goed trouwens! Die moet je voor gebruik dan wel even goed weken, want alleen maar in de saus wellen ze niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een droom, do'n droogapparaat :-) Leuk zeg dat de appeltjes zo goed gelukt zijn. Misschien kunnen de appeltjes ook in kleine stukjes door de muesli ofzo?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier staan de droogapparaten vaak voor 5-10 Euro in de kringloopwinkel. En dan goede van Dörrex (met toeters en bellen..haha). Gedroogde tomaatjes vind ik heerlijk in een italiaans brood (focaccia). Ik koop vaak champignonnetjes in de aanbieding en droog die dan, gedroogde kruiden zijn altijd handig (ook pepermunt ed voor thee). Lees je bij Teunie? eenvoudigleven.blogspot.com (met zoekfunctie!) zij weet er alles over! Ellen scrapothekerin.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas... Zwitserland is een béétje te ver om te gaan shoppen..;-)
      Zeker lees ik bij Teunie, zag dat ze net pepertjes gedroogd had!

      Verwijderen
  7. Heerlijk hé zo'n droogapparaat, ook pruimen drogen gaat heel goed .Ik ontpit ze en snij ze door . Ideaal in de winter even wellen en koken en een heerlijk toetje. de gedroogde appels zijn ook na wellen geschikt voor appeltaart. Je kan heel veel drogen op deze manier zoals kruiden etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist werkelijk niet dat zo'n droom(g)apparaat bestond. Nooit van gehoord! Wel ideaal, ziet er lekker uit en nog gezond ook, het gedroogde fruit dan, hè ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt mij ook fantastisch een apparaat voor drogen. Maar het lukt me toch ook weer op een stok in de bijkeuken, toch als i ker ooit een tegen kom :_)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Jolanda je mag het graag doorgeven hoor, ik kan wel voor een droogapparaat kijken. Je moet dan wel even geduld hebben, maar wij komen normaalgesproken 1x per jaar naar NL en we hebben ook regelmatig visite uit NL die zo iets zeker voor jou zou willen meenemen. Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...