Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 8 mei 2013

Kroeskopjes, onkruidthee en het kalf van toen werd moeder


Leuk om met de kinderen te doen: een aantal eierschalen schoonmaken en daarin op een dotje watten tuinkers zaaien. Onze jongens vinden het in ieder geval grappig.

Nu komen inmiddels de krullen erbovenuit kroezen.
Nog eventjes en dan kunnen ze naar de kapper ;-)

Ik ben de brandnetels aan het verwijderen uit de siertuin, maar eerst had ik de topjes eraf gehaald om te drogen. Maak ik thee van. Brandnetelthee is heel gezond.. Je kunt het ook in de winkel kopen. Ik moest eerst wat wennen aan de smaak maar ik ben die gaan waarderen. Ik las ook dat hondsdraf geschikt is voor thee. Samen met b.v. munt kun je je eigen mengseltje dan samenstellen. Ik had ook thee gemaakt van kleefkruid, had ik ook op internet gelezen maar dat vind ik echt niet lekker.

Natuurlijk had ik mijn nieuwe droger voor de brandnetels gebruikt. Duurde ongeveer 2,5 uur.
Als ik dan thee zet gebruik ik een thee-ei ervoor.

In de voortuin tiert het zevenblad weer welig. Mijn Farmer had een paar jaar geleden ALLES verwijderd. Dachten we. Maar er hoeft maar een minuscuul stukje wortel te blijven zitten en ja hoor, nu staat het er weer vol mee. Planten die er omheen staan zijn er hopelijk tegen bestand: vrouwenmantel en Kaukasische vergeet-me-niet. Want we zijn niet van plan om de grond weer helemaal om te gooien. Ik ga het eruit trekken nét voor de bloei. Dan ontneem je de plant veel van zijn kracht, zo heb ik begrepen. Het schijnt eetbaar te zijn, zoiets als spinazie, dus wie weet, vreten we het uit nijdigheid gewoon op.... ;-)


De tijd vliegt.
Ik schreef in 2011 een berichtje over de geboorte van een kalf, dit bericht. Een paar maanden later zagen jullie Nelleke hier nog een keer.
En vanmorgen, 2 jaar en 1 maand oud, is het kalf van toen zelf moeder geworden.
Kijk maar mee:




Het ging allemaal voorspoedig en zonder hulp, gelukkig. 




16 opmerkingen:

  1. ohhhhh prachtig de geboorte van alweer een kalfje, en leuk zo van eigen moederkoe ook weer :-)
    En ik droog ondertussen ook in kleine hoeveelheden wat blaadjes brandnetel ( en aarbeiblad en citroenmelisse) maar gewoon op een schotel in de zon, maar ook om er later thee van te maken...zo leuk vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh, wat schattig seg! en fijn dat je zelf je theetjes maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Smelt. Prachtig zo'n jong beestje en moederliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat schattig die eierdopjes,leuk idee,en wauw he super leuk zo,n klein kalfje,leuk als je de bevalling zo mee maakt

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi de geboorte van het kalfje,
    Die eierdopjes heb ik lang, lang geleden ook eens op school gedaan, als moederdagcadeautje. eronder dan een dopje gemaakt uit een eierdoos.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op het blog van de gulle aarde staan wat recepten met zevenblad. Mooi, dat kleine kalfje! Leuk dat je zelf thee maakt. Ik was van plan om deze zomer wat citroenmelisse in de tuin te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee om allerlei kruiden te drogen op de droogmachine. Daar had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ene fantastisch gezicht is dat toch! En die kroeskopjes zijn echt leuk gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind er gewoon geen lol meer aan om in de siertuin te werken, met al dat zevenblad!
    Het groeit helemaal tussen de planten zodat ik het er niet goed uit kan trekken..grrrr....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk die kroeskopjes en lekker op een beschuitje. Ja wat gaat dat snel met dieren,
    7 blad heb ik meteen de nek om gedraaid. Van iemand had ik planten gekregen en de zevenblad kreeg ik er ook bij. Goed in de gaten gehouden en gelukkig is er niks meer van over.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee, die kroeskopjes! Ik heb het wel eens in een leeg yoghurt-bakje gekregen met moederdag, van één van de kinderen.
    Wij waren eens op een open dag van een zorg-boerderij, net op het moment dat er een kalfje geboren werd. Zo bijzonder om te zien! De boer waarschuwde van te voren dat het ook wel eens niet goed gaat, maar gelukkig was alles in orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat bijzonder zo'n bevalling. Fijn dat het goed verliep allemaal. En wat gezellig dat je zo knutselt met je kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kom een keertje theedrinken. Grapje hoor. Wat zijn die kroeskopjes leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 'k Loop een beetje achter geloof ik *Ü* Wat een mooie foto's van het kalfje! Leuk om zo het kalfje van toen weer eens terug te zien.
    Dat idee van die kroeskopjes gaan we hier ook eens proberen, zeker weten dat dochterlief dat geweldig vindt! En dat zevenblad... Ach, het bloeit mooi en je hebt er weinig omkijken naar joh, hoef je geen andere plantjes te zaaien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Klopt, zevenblad (hanenpoten)kun je gewoon eten.

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...