Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 17 mei 2013

Moestuin in mei

Op haar blog Hollandse Klei vertelt Helena elke week over haar moestuin. Anderen doen er ook aan mee. Ik wil ook eens meedoen. Niet elke week maar misschien elke maand?

Het voorjaar is altijd weer zo'n mooi seizoen, alles groeit nu zo hard.

Aardbeienveld. Er moet nodig stro tussen de planten gelegd worden.
Dan worden de vruchten straks niet zo vies. 

Close-up.

De bloemen beloven Elstars.

De vruchtzetting van de bessen zet hard door.

Dit is dan weer ieniemini: radijsjes komen net boven de aarde uitkijken.

Eerste rabarber is gegeten.

Citroenmelissepollen. Worden enorm en groeit als onkruid.

Clos-up. Lijkt een brandnetel maar brandt niet en voelt zacht aan. Om limonade van te maken en thee. Veel thee.

De vroege aardappels komen er al mooi uit.
Links ervan de latere soort. En de disteltjes zijn vervelend onkruid, als je niet uitkijkt staat het er zo vol mee. Mijn schoonvader heeft er inmiddels geschoffeld.

Hij doet zijn rondje tussen de rijen door en van de week heb ik tussen de planten het vuil weggehaald. Lekker in de vroege avondzon (woensdag) , op mijn knietjes. Beter was een foto van na dat schoonmaken maar je doet het maar met deze. Tuinbonen zijn dit.

Erwten en capucijners.
Hetzelfde verhaal.

Bieslook, één plant bijna in bloei. Omdat ik toch zat heb, laat ik het staan. Best mooi.

Uien. 
We  hadden vorig jaar uien gezaaid. Die waren nog zo klein en ik had ze gewoon in de kelder laten staan, pakte (altijd gauw-snel) liever grotere uien.
Nu heeft mijn Farmer ze uitgepoot en ziedaar, ze doen het nog beter dan de nieuwgekochte pootuitjes. 
Leuk om dat weer te weten. Wellicht had een boek ons ook zo wijs kunnen maken maar uit ondervinding leren is zeker zo leuk... 
Je ziet: ook wij zijn niet echt deskundig op dit gebied en rommelen maar wat aan.

Ik denk dan veel aan mijn vader, hoe zijn raad zou zijn of zijn gedachten hierover. Hij hield zo van het werken in de tuin. Deze maand is het vier jaar geleden dat hij overleed.

Eigenlijk had ik dus deze post op maandag willen doen, maar ja, eigenwijs...
De foto's zijn wel van maandag . Of toch van woensdagmiddag? Ik weet het zelf niet meer, wat maakt het ook uit.


17 opmerkingen:

  1. Ik was al nieuwsgierig naar jullie groententuin dit jaar. Ga deze post maandag in mijn rijtje zetten. Leuk! Die disteltjes tussen de aardappels heb ik echt overal. Heb je ze net weggehaald, 1 regenbui en ze staan er weer. Gewoon maar volhouden denk ik.... Grappig dat je het onkruid, vuil noemt. Doen veel mensen om mij heen. Zo nu en dan pluk ik bij de biologische boer (on)kruiden op zijn land en dan zeg ik "bedankt voor het vuil".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond de witte bloemetjes met de gele hartjes mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat staat het er allemaal al mooi bij! Dat beloofd heel wat aardbeien en appels van 't jaar! De erwten doen het bij jullie ook goed zie ik! Bij ons doen ze t niet zo best...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het super mooi en inspirerend, ik heb wat uitgelopen aardappelen. Zal ik die ook proberen te poten of moet ik daar toch echt pootaardappelen voor hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er supermooi uit! En wat maakt het uit, moestuinmaandag of moestuinvrijdag? Misschien is iedere dag wel moestuindag! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah! Een beetje jaloers ben ik wel hoor.. :-) Het lijkt me heerlijk zo'n tuin! En die aardbeien, hmmm! Maar goed, je moet er ook veel voor doen, en daarom wens ik je veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk groeizaam weer, het staat er mooi voor. Deze week las ik dat je kranten om de planten kan leggen tegen het onkruid. Tegenwoordig schijnen de kranten met soja inkt te worden gedrukt dus zou het geen kwaad kunnen. Daarna vergaan ze en kan je ze zo onde
    r schoffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip. Dat zou vast wel schelen. Maar voor het gezicht is het minder mooi. Even afwegen.

      Verwijderen
  8. Sterkte joh, in je gemis.

    Wat kan het pijn doen he, het verlies van een vader of moeder.
    Het lijkt wel of die pijn en dat gemis als maar erger wordt...

    H.G. Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jolanda, ziet er mooi uit. Hier is alles veel later (Oostenrijk, 800 hoogtemeters). Bieslook bloemetjes zijn eetbaar, kun je door de sla doen. Smaakt uiig en het ziet er leuk uit. Een fijn blog heb je.
    Groeten, Tineke C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, dat ga ik een keer proberen.

      Verwijderen
  10. Wat een prachtige tuin! Het zal wel heel veel werk zijn om het allemaal bij te houden...

    Je blijft het in allerlei dingen tegenkomen, zo'n gemis. Mijn schoonmoeder is net overleden en ik zie bij mijn man ook dat allerlei dingen waar je niet bij nadacht, wat je vanzelfsprekend 'aan moeder kon vragen' nu wegvallen. Ik heb het nog bij mijn opa, die is al jaren geleden overleden, maar ik denk nog steeds: Wat zou ik dat graag nog eens aan hem vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. sterkte met het gemis van je vader.
    en leuk zo,n grote tuin,geniet er maar van

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heerlijke ruime moestuin heb je, ik doe echt alles in wat vierkante meterbakken, en het groeit ook al zo goed, mijn tuinbonen zijn btw opgevreten, denk dta ik nog een xtje ga zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk daar mis ik me vader ook in. Hij kwam langs even snoeien of wat recht zetten. Maar hij is al bijna vijf jaar niet meer in ons midden. Maar jullie hebben wel een leuke moestuin

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...