Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 3 mei 2013

Wat honden met haakwerk te maken hebben

Hoe is het met mijn haakwerk? Nou, de kleurtjesloper voor op de verandatafel vordert nu snel. Maar dat lag een tijdje stil, omdat mijn moeder nog een zak met bolletjes katoen had gekregen van een kennis. Zó blij ben ik daarmee! Het is nooit saai, omdat ik alle kleurtjes niet op een vaste volgorde terug laat komen. Ik kijk dus steeds tegen wisselende kleurschakeringen aan.

Inmiddels zijn er alweer vele rijen bij...

Omdat ik daarop wachten wilde had ik toen nog een ander haakwerkje opgezet. Toch maar weer de Tunische haaksteek en weer pannenlappen. Deze steek is daar zó geschikt voor. Niks geen gebrande vingers, daar is het veel te dicht voor en ze gaan lang mee. Ik haak ze met katoen, dat haakt het fijnst.
Ik heb al eens eerder pannenlappen met deze steek laten zien op mijn blog (zie label haken).

Beetje saai hè?

Het is geen moeilijke steek (als je 't eenmaal doorhebt) maar het is geen snelle steek vind ik. En er gaat veel garen inzitten, logisch natuurlijk want het geeft een dik en stevig resultaat. Desondanks vind ik het toch  leuk om te doen. Om de pannenlap heen is een rand van vasten gehaakt. Als je het ook wilt proberen kun je eens een kijkje nemen op deze site, daar wordt de steek goed uitgelegd.

Nu zijn het net tegeltjes geworden.

En ik vind dat het resultaat er best mag zijn. Ik wilde er weer iets op borduren, zocht naar een patroon van een kippetje maar mijn ogen werden steeds getrokken naar het leuke hondje ernaast. Dus werden het hondjes,  helemaal vrolijk word ik ervan. Ook omdat ik iets dergelijks dagelijks zie ronddraven in de tuin (maar dan in het zwart). Ik had de figuurtjes gevonden bij De Borduurvrouw maar heb een kleine aanpassing aan het achterpootje gedaan.
 Omdat ik niet kon kiezen tussen rood of blauw gewoon maar elke kleur gedaan ;-) En bij nader inzien vind ik de rode het leukst. Springt er iets meer uit. Vorige week bij  mijn zus op haar verjaardag heb ik in een rustig momentje het laatste hondje geborduurd, de botjes heb ik er zelf bij verzonnen (op het origineel stonden er wat bloempjes bij).
Op deze foto zijn ze nog opgespannen, dat moet je doen omdat dit anders nogal opkrult. Ik doe dat gewoon op de strijkplank: eerst nat maken (of wassen), daarna uitwringen en met spelden vastzetten en op laten drogen. Voor grotere werkstukken kun je het ook doen op een stuk molton of vloerbedekking.

'k Moet eerlijk zeggen dat het haken nogal eh... verslavende trekjes heeft. Als ik nu geen werkje heb, voelen mijn handen gek leeg aan.


10 opmerkingen:

  1. mooi dat borduren,en heerlijk he dat haken,succes.

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tafelloper wordt prachtig! Ik voorzie heel veel fijne uurtjes op jullie nieuwe veranda.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zien je pannenlappen er gezellig uit! Je loper wordt ook lekker fleurig! Hier wil het maar niet zo erg met haken, misschien gun ik me er ook wel niet genoeg tijd voor ofzo. Er zijn zóveel dingen die ik wil doen :s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn haakwerkje ligt al een tijdje te versloffen. Ik merk dat ik er rust voor nodig heb, en anders doe ik het blijkbaar niet. Het aantal lapjes laat zien hoe mijn leven is. Hoe minder lapjes, hoe onrustiger!

    Ik vind al die kleurtjes er echt prachtig uit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een frisse kleurtjes, dat haakt inderdaad fijner. Ik ben met een witte omslagdoek bezig, maar is wel een beetje saai...;-)
    Maar, ik ben het ook met je eens, dat het verslavend is. Maar nu ik veel in de tuin bezig ben, komt er niet zoveel meer van.
    Wel heb ik het dinsdag tijdens het kijken naar het Konings-gebeuren ter hand gepakt.
    Je pannenlapjes zijn ook leuk, joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk die pannelappen enne verslavend?
    Jazeker: mijn 2 schoondochters die geen steek kenden zijn nu volop bezig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kleedje vordert mooi, en wat een leuke pannenlappen! Met de tunische haaksteek heb ik vroeger een trui gehaakt (na een paar keer wassen een plank gelijk). Toch heb ik 'm veel gedragen.
    Haken is zeker verslavend. Afgelopen week had ik er geen tijd voor, maar ik heb echt de kriebels!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi!
    De kleurtjes van het kleedje zijn lekker vrolijk en de pannenlappen zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jolanda, Leuk dat je langskwam op mijn blog en een berichtje achterliet. Je pannelappen zijn snoepjes! Groetjes, NIenke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oja, tunisch haken, ik heb nog zo'n haaknaald van misschien wel 25 jaar oud. (en al 25 jaar niet meer gebruikt), maar nu krijg ik ineens inspiratie, ik vind die pannenlappen met zo'n borduurtje er op zó leuk (en bovendien kan ik wel wat nieuwe lappen gebruiken...)
    bedankt voor het idee,
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...