Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 22 mei 2013

Weer de tuin: nu de siertuin/speeltuin/wat dan ook

Ondanks dat het niet zulk mooi weer was hebben onze jongens toch genoten van hun vakantie. En ja, we zijn een keer wezen zwemmen (toch nog geen weer om te kuilen). Ze speelden veel binnen maar lieten zich soms ook gerust kleddernat regenen. Kan ook heel plezierig zijn! En als het dan een tijdje droog was, hadden ze veel schik in de tuin. Die was opgeruimd, jawel, maar altijd weer blijven ze dingen aanslepen. Alles kunnen ze gebruiken. Touwen, plankjes, takken, liefst met blaadjes er nog aan (want camouflage), karton wordt in stukken gescheurd want dat deint zo leuk mee op de trampoline.... 's avonds probeer ik ze op tijd te manen alles weer zo'n beetje op te ruimen anders is het zo weer een zwijnenstal.
Maar wat vinden ze dat vrije spelen en ontdekken leuk!


Een stevige knoop erin....zou het?

Uittesten dan maar.... hee, het laat weer los!
Samen lachen ze erom (zie je die snoet links?)


Ballen doen het ook goed op de "panterine", zoals de trampoline jarenlang genoemd werd door één van de zoons... 


Door al dat gespuis en omdat het zooo makkelijk is hebben we veel varens  in de tuin.
Komen op als onkruid, deze soorten dan.

En je hoeft er niets aan te doen.

Binnenkort zijn deze helemaal uitgelopen en is het een bos(je) vol geworden.




19 opmerkingen:

  1. Ik vind varens best mooi. Ze woekeren wel. Wij hebben te weinig ruimte voor een trampoline maar onze zoon vind het wel fantastisch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ballen op de trampoline. Herkenbaar. Hier spelen ze ook soms buiten als het regent, maar dezer dagen is het bij momenten toch niet altijd zo plezant. Kuisen, kuisen, kuisen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat ze zich zo kunnen vermaken. Panterine mooi woord. Varens, zijn prachtig, ooit had ik 1 in de tuin maar het is niks geworden. Stond onder een boom waar nooit iets onder wou groeien behalve akelei. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja heerlijk he hoe die kids spelen,ik geniet er ook van en kijk vaak stiekem mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de kinderen genieten, dan geniet ma vanzelf mee!! En van springen op een trampoline, krijg je het vanzelf warm. Moet je eens doen met 25 graden ;-)
    Maar stiekem hopen we toch allemaal dat het een beetje warmer gaat worden!

    Varens heb ik niet in mijn tuintje, maar wel veel blauwe vergeet-mij-nietjes en ook wat plukken vrouwenmantel. Alles schiet nu tegelijk uit.
    Groetjes,
    Mariom

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind panterine best een mooi woord! Klinkt heel sjiek. Leuk foto's. Mijn dochter had een rode overall vroeger. En ja met touwen kun je een hoop leuke dingen doen. Ik haat trampo's toruwens. Op zo'n ding heeft mijn man een tussenwervelschijf gebroken. Arch. het is eigenlijk ook voor kinderen hè :-)

    Varens zijn erg mooi. Ze groeien hier in het Grebbebos en omstreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke foto's! Het plezier spat er gewoon vanaf! Heerlijk dat ze zo de ruimte hebben om te spelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk he, als ze zo buiten kunnen spelen. Ook hier is de trampoline erg in trek, bij de groten en de kleinen. En ja, ballen er op is heel leuk, ook hoogspringen is favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk toch als ze zich zo kunnen vermaken!
    Hopelijk slaat het weer nu echt gauw om, en kunnen we lekker van de zon genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gezellig om te lezen.. wat heerlijk dat ze zich zo vermaken met de ruimte en dingen om hen heen en met elkaar..
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi ik las ergens dat je limonade maakt van citroenmellise, hoe doe je dat? Heb je misschien een recept of doe je misschien net als ik wat bladeren in een glas water? Ik hoop dat je misschien wel een leuk recept hebt!?
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals jij dat doet, doe ik het ook weleens. Maar de echte limonade is nog een heel werkje. Je neemt een bosje citroenmelisse (8 stengels ongeveer, ik heb hele lange stengels dus ik snij een heel deel van de stengels eraf, anders wordt het te "groen" van smaak.)Dat giet je met kokend water over en laat je 24 uur staan.
      Dan zeven door een doek. Weer koken met 300-600 gr. suiker per liter. 12 gram citroenzuur oplossen met beetje water en toevoegen. Heet in goed schoongemaakte flessen doen, even op de kop houden en dan kun je als ze afgekoeld zijn daarna aan de schroefdeksels testen of ze goed vacuum zijn. Je kunt het zo een hele tijd bewaren.
      Dit recept kreeg ik van Tineke, van http://onderdeknotwilg.blogspot.nl/

      Verwijderen
  12. Er gaat volgens mij echt niets boven vrij spelen! En dat kan bij jullie natuurlijk heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk zo'n ruime speel-tuin! En varens vind ik altijd wat bosachtig overkomen - dus helemaal niet erg... Hier komen distels en paardenbloemen op (het gras wil niet echt groeien, lelijke plekken). Da's minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Panterine, heerlijk die kindertaal! Zo heeft elke familie volgens mij wel woorden die er gewoon inblijven. Zo zeg ik nog wel eens: Ik ga even schobapjes (boodschapjes) doen. De zoon in kwestie die het op 2-jarige leeftijd bedacht heeft is inmiddels 23...
    Leuke foto's! Ik heb van varens wel eens gehoord (van mijn buurvrouw die juf is en met de schoolkinderen naar het bos ging) dat daar erg veel teken in kunnen zitten, maar dat is misschien alleen in het bos of inmiddels alweer achterhaald (de ene keer hoor je dit erover, de andere keer dat).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk, buitenspelende kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. :-) Doet me denken aan 'vroeger'. Mijn ouders wonen vlakbij het bos, dus dan vertrokken we met veel zooi op onze fietsen naar de ondergrondse hut.. Erg leuk om te zien dat ze zoveel plezier hebben met elkaar, of niet?!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Jolanda,
    Ik lees geregeld je blog. Ik geniet er erg van. Een poosje terug had je het over zelf wasmiddel maken. Bevalt je dat nog steeds goed? Ik ben het ook net aan het proberen.
    Gr. Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat bevalt goed, maar het fijnste is wel als ik het buiten kan hangen, omdat het geurloos is. Maar eigenlijk geldt dat voor alle was, toch?
      Je moet geen soda gebruiken bij een trommel van aluminium, want soda tast dat aan.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...