Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 14 mei 2013

Zing je mee? Nostalgie.

Vakantie hier. Zoals ik begrijp zijn wij zowat de enigen in heel het land maar ja, de jongens hebben nu vrij, verleden week en tussen Koninginnedag en 5 mei waren ze naar school.
Rustig aan dus, veel valt er niet te beleven, buiten is het nat. De kamer is dus bezet gebied, de blokken en poppetjes overheersen daar weer.
Ik heb het haar van Jongste net geknipt, er volgt er nog wel één, vaak doe ik dat in de vakantie. Het is de bedoeling om nog een keer te gaan zwemmen, maar of dat echt gebeuren gaat weet ik niet, ligt eraan of Farmer meekan. Alleen vind ik het met de jongens niet zo leuk, kan ik de hele tijd met Jongste in het pierenbad zitten. Samen gaan is dus leuker, dan kunnen we elkaar aflossen.

Ik heb dus niet veel blogstof.
Of toch...

Ik kreeg van mijn moeder een tijdje terug een leuk kinderboekje met lekker ouderwetse plaatjes. Wat zijn die plaatjes van vroeger toch vaak leuk. Tegenwoordig heb je ook mooie prentenboeken maar er zijn er bij met tekeningen die ik zó lelijk vind... maar goed, smaken verschillen.

Een boekje vol liedjes...
(Bij nader inzien nog niet eens zo oud.)
Het bekende liedje over de twee beren die broodjes zagen smeren.


Maar er zijn er nog veel meer:
'k Zag twee koeien, bootje roeien...


Twee bijen mutsen breien...

Twee hazen bellen blazen...

Twee mezen krantje lezen....

Twee stieren feestje vieren...
Twee dassen luiers wassen...
Twee slakken brieven plakken...
 twee apen wortels schrapen ....
Twee ganzen polka dansen....
Twee vliegen kindje wiegen...
Twee spechten mandjes vlechten....
Twee vissen bessen rissen...
Twee mollen kopje rollen...

Zo leuk.
Ik zing altijd veel met de kinderen. 
Allerlei liedjes met dieren erin hebben onze gezamelijke voorkeur.
Ooit had ik uit de bieb een boek met een cd met verhaaltjes en liedjes: de kleine dierentuin, over dieren in de tuin. Heel leuke liedjes die ik uitgeschreven had zodat ik ze bewaren kon. De meeste zitten echter wel in mijn hoofd.
Zingen is zo goed voor de (taal)ontwikkeling. Maar dat is niet de hoofdreden, het is vooral zo gezellig. 
Mijn moeder zong ook altijd, van haar zal ik het wel hebben. Tijdens het doen van de was of het koken... Soms, als ik niet zoveel goede moed heb, ga ik daarom juist zingen.


Zingen jullie veel? Met of zonder de kinderen?


17 opmerkingen:

  1. ja hoor, ik zing wel (met de koptelefon op aan m'n laptop) haha! en op de fiets natuurlijk :)
    Leuke post.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, dat liedje zongen wij altijd bij een juf en dan mochten we om de beurt nieuwe rijmende variaties verzinnen! Mijn jongste dochter zingt héél veel, ze heeft vorig jaar zelfs een microfoon voor haar verjaardag gekregen. Zelf ben ik niet zo'n zangvogel, ik speel liever dwarsfluit.
    Geniet van de vakantie! Hier gaan ze idd ook alweer naar school, we hebben er net 2 weken opzitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind het ook wel leuk. De kids hier vinden het wel leuk als ik Hollandse versjes zing.Als ik niet in een good mood ben kruip ik achter het orgel of de piano.
    Groet. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat liedje zing ik al heel mijn leven. Zo tof dat jij daar nu een boekje van hebt. Ik wil ook zo'n boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, mijn moeder had het uit de kringloopwinkel. Soms vind je daar heuse schatten!

      Verwijderen
  5. Ja dat liedje hebben we hier ook veel gezongen. Vroeger floot ik altijd. Ik werkte toen in de keuken van een verzorgingshuis. Kwam de direktrice van de eet tafel om te zien wat voor man er in de keuken stond te fluiten. Ik kreeg een reprimande, dat was on gehoord voor dames.
    Sindsdien zong ik dan maar, de oudjes vonden het altijd geweldig ook als ik floot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat was vroeger zo hè? Ik fluit er ook wat op los.

      Verwijderen
  6. Nooit geweten dat er zoveel varianten waren op het beren-smeren liedje. Ik zie die van 'ik zag twee slangen de was ophangen' er niet bijstaan. Zal wel een plaatselijke variant geweest zijn...hihi...
    Fijne vakantie. Hopelijk wordt het een beetje beter weer!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, die stond idd niet in het boekje maar die ken ik ook hoor!
      Je kunt er zelf nog wel meer verzinnen: twee mussen die brandjes blussen... twee kraaien gras afmaaien...
      Helpt er nog iemand mee?

      Verwijderen
  7. Wow, wat veel varianten op het bakende liedje, dat wist ik niet hoor, dat er zo veel waren! Hier zingen we ook heel wat af, zo gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vakantie??wat raar joh dat jullie nu vakantie hebben,je hebt er niet mooi weer bij nee,jammer hoor,

    nou hier zingen ze heel vaak mee met liedjes die ze hier vaak horen via de cd die wij dan aan hebben,onze jongste van 2 die zingt al heel veel mee,opwekkingsliederen enzo,of liedjes in het engels,en vooral in de auto,zo leuk om te horen.

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat jammer dat ze nu vakantie hebben vorige week was het lekker weer. Ik heb wat af gezongen met onze kinderen heb alle boekjes boven liggen

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel lekker rustig nu vakantie ze hebben hier net twee weken gehad. LEuke liedjes zijn dat en bedankt voor de variaties ik ga ze allemaal met zoontje zingen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, wat een leuk boekje.
    Hier is de vakantie ook al voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen de twee oudsten nog in de wieg lagen en tot ze de kleuterklas verlieten, zong ik enorm veel voor hen, en gaande weg zongen zij met hun piepjonge stemmetjes ook vrolijk mee. Elke dag namen we een boekje van de stapel liedboekjes die we hebben en zongen minstens een liedje of tien. Vooral de liedjes om mee te bewegen, te klappen of de tekst uit te beelden waren de grote lievelingen.
    Maar toen kwam ons derde kindje erbij en werd het drukker. En gaandeweg werd er steeds minder en minder gezongen. Heel jammer eigenlijk.... Misschien moet ik weer eens mijn liedboeken, maar dan voor leeftijd halfweg lagere school, erbij nemen en weer wat met hen zingen, als ze dat nog zouden willen tenminste...
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben niet zo'n zangvogel, hoewel ik met de kinderen wel meer zong toen ze kleiner waren. Op school werkten we een keer over Kikker en leerden de kinderen toen 'k Zag twee kikkers, die plakten stickers... Verder was er nl. niet veel over kikkers te vinden. De kinderen vonden het maar wat leuk.

    Groetjes,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat n leukboekje, ik hebvroeger veelgezongen met mijn zoontjes ze zijn nu 30 en 28 jaar, van de week voor t eerst gezongen voormijn kleindochterje van 8 maanden... zo gaat demolen etc, ze keek haar oogjes uit, ik denk niet sat mijn schoondochter zingt, laat oma het dan maar doen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...