Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 26 juni 2013

Aardbeikwarktaart op z'n puurst

We hebben weer veel aardbeien, één van de leukste dingen uit de tuin, vinden wij. Ik zag echter dat ik nog wel overjarige aardbeien in de vriezer heb zitten. Nog prima om jam van te maken, dus ik maak dat nu niet zo veel dan anders. We geven van de aardbeien weg als cadeau, aan familie en vrienden en bij Middelste dochter op het kantoor wilden een paar collega's wel een bakje kopen. En een paar moeders van vriendjes van de jongens. Dus zo raken we ze wel kwijt. Aan iedereen voor niets geven is niet nodig vinden wij, je hebt er tenslotte nog best wat werk aan.
En natuurlijk doe ik toch ook pondjes aardbeien in de vriezer, voor gecombineerde jam, straks, met bessen e.d. Of voor in de bowl.

De smaak van onze vollegrond-aardbeien is echt ook zo anders dan die van aardbeien uit de winkel. Als je onze aardbeien doorsnijdt, zien ze ook rood van binnen terwijl winkelaardbeien wit van binnen zijn. We hebben denk ik een lekkere soort, helaas weet ik niet meer de naam ervan. Ooit hadden we doordragers, maar die waren lang zo lekker niet. Bovendien heb ik eigenlijk liever de hele bubs in een paar weken dan elke keer een beetje.

We plukken ze natuurlijk ook pas als ze echt rijp zijn en niet half rauw, dat scheelt voor de smaak ook, denk ik. Ze zijn echter niet zo groot, maar dat hindert niets. Voor jam e.d. zelfs beter.

Ik besef dat niet iedereen de luxe heeft van een eigen veldje aardbeiplantjes. Toch kun je van een (flinke) pot vol op het terras ook plezier hebben.

Afgelopen zaterdag maakte ik aardbeienkwarktaart!
Zelf kwarktaart maken is een koud kunstje. Letterlijk :-)
Ik gebruikte mijn eigen kwarktaartrecept hiervoor. Alleen nam ik in in de plaats van het sinaasappelsap heel fijne puree van aardbeien. Ik deed daarvoor de schoongemaakte aardbeitjes in de blender en liet 'm daarna even rammelen. Ook 150 ml. nemen, ook ongezoet. Verder is het hele recept hetzelfde, ideaal, zo'n basisrecept!
Door de totaal andere vruchten is ook de smaak totaal anders. Ik vond de roze kwarktaart nooit zo lekker, maar toen maakte ik die nog met behulp van zo'n pak.



Dan nu: een ware delicatesse, heel goed gelukt!
We proefden de pure smaak van de aardbeien heel goed, heel wat anders dan de chemische smaak uit pak. Dus ga ik het zeker, als de tijd rijp is, ook nog eens doen met frambozen en andere vruchten.
De vruchtjes bovenop doe ik er pas net voor het serveren op, anders wordt alles zo snel vochtig. Alle Farmers keurden 'm goed, alleen de fervente kwarktaartweigeraars niet (twee jongsten) want die willen eigenlijk altijd alleen maar mama-appeltaart.... Of een stroopwafel, vooruit, dat mag ook.

Ik heb een paar porties van zulk pureesap in de vriezer gestopt zodat we van de winter ook nog eens van deze lekkernij kunnen genieten.

(Vergeet iedere keer de r te typen, wil steeds kwaktaart typen, nou ja, lijkt er wel wat op nietwaar? Je kwakt het toch gewoon allemaal in...)


19 opmerkingen:

  1. Heerlijk ik ga je recept ook proberen maar heit helass nog niet zoveel aarbeien... Moeten mooier weer hebben denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier beginnen ze ook eindelijk wat te kleuren. Bij jullie is het altijd net een paar graden warmer. Heerlijk zo'n taart. Ik maak hem ook vaak. Tegenwoordig uit de weck in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, daar krijg ik trek van, ziet er prachtig uit. En je hebt gelijk hoor, aardbeien van eigen land smaken veel beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dat ziet er heerlijk uit, en natuurlijk zit daar veel meer smaak aan.
    Je zou ook kunnen proberen een fruit leer te maken in je droogmachine ?Dat wil ik zelf zo graag eens proberen ( ps ik heb er net ook een gekregen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, leuk! Al geprobeerd?
      Als jij die fruitleertjes nou eens eerst maakt en op je blog zet, hoef ik het ei niet uit te vinden....;-)
      Wel een leuk idee! Kan ook zelf eens goegelen....

      Verwijderen
  5. Lekker hoor, hier alleen nog maar groene aardbeien, zal vast komen omdat we zo koud-noordelijk wonen :-) Over een paar weekjes je recept uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch ook een leuke naam? Kwaktaart. Bij ons noemden ze het vroeger: Fluptaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooo heerlijk en dan die aardbeien om je vingers erbij op te eten,mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, wat lekker! Ik hou echt van aardbeien, maar in onze tuin wilde het niet echt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik haal de aardbeien bij de teler, gisteren kwam ik er om kwart voor acht in de morgen langs. Ze waren met man en macht aan het plukken en heb er nu op de aanrecht staan voor morgen vroeg op de boterham

    Julia

    Prijs groot 2,50 2,00 en klein 1,50

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je ze ook goedkoper én verser!
      Hoeveel zit er dan in de bakjes voor die prijzen?

      Verwijderen
  10. Wat heerlijk, zo'n kwarktaart! Ik ben al tijden eens van plan dat weer te proberen. Elke keer vergeet ik op een rustig moment ervoor te gaan zitten en komt het idee boven borrelen als ik snel een paar taarten wil maken. En schuif ik het idee maar weer aan de kant. Nu weet ik een recept te vinden in elk geval! :-)
    Heerlijk dat jullie zoveel aardbeien hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nomnom! Heb het vandaag ook gemaakt met de kindjes, met echte aardbei en uiteraard zonder dr. Oetker ;) Jouw recept opgeslagen, voor een volgende keer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb je taart gisteren gemaakt en net geproefd, heerlijk! ik heb ook al sap ingevroren voor later. Bedankt voor het recept.
    Nu gaan we het ijs proberen
    groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar zit ruim 500 gram in wel grote aardbeien. Als ik een fototoestel bij de hand heb maak ik een foto

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmm, ziet er heerlijk uit. Ga 'm ook eens proberen, jouw kwarktaart! Mijn zonder-pakjes-recepten op kwarktaartgebied zijn tot op heden nog niet super geslaagd geweest (wel lekker, maar bijv. niet stevig genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je een bijzonder vergiet! Ik moest even goed kijken, zijn dat allemaal aardbeien of... Je kwarktaart ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...