Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 21 juni 2013

Zomer, pomp kapot, minder jonge weidevogels

Vandaag officieel zomer!
Nou het eindelijk ook echt zomers is geworden heb ik de winterjassen uitgewassen. Huh? zul je zeggen: nu pas? Ja, de goeie jassen had ik allang uitgewassen maar voor achter hadden de jongens nog tot vorige maand hun dikke jassen aan. Niet voor te stellen meer maar echt waar. Hier waait het nogal in het veld, en dan hadden ze die echt vaak nog nodig. Ikzelf ook, als ik de koeien ging halen.
Wat een verschil met afgelopen dinsdag. Toen sjokte ik echt zo'n beetje door het land om de koebeesten te halen. Ik heb niet veel energie met erge benauwde warmte.
En hoewel de winter eigenlijk nog maar net is geweken krijgen de jongens over een week al zomervakantie!

Ook de overalls waren lekker snel weer droog!

Mijn Farmer wilde graag een stormlamp voor op de veranda. Bij kruidvat zag ik er staan, voor een luttel bedrag nam ik er één mee. Voor dat geld kun je je er geen buil aan vallen, vond Farmer, en hij probeerde hem meteen. Goedgekeurd en de andere dag heb ik er nog één bijgehaald. Ze geven goed licht en het fijne is dat je door het draaien de vlam makkelijk groter of kleiner kunt maken.

Er is zelfs bij te lezen.

Na een hete dinsdag was het dan ook heerlijk om nog even te zitten. Even, want veel rust was er niet... Mijn Farmer had de pomp van de pinken al eruit gehad om te repareren maar hij zag in de loop van de avond dat het ding het weer niet deed. Toen heeft hij een andere bij de koeien vandaan gehaald (daar stonden er meerdere) die het ook niet meer deed en daar een nieuw onderdeel ingezet. Die moest om 12 uur nog worden weggebracht want natuurlijk hadden die dieren dorst. Pomp in de kruiwagen, ik mee met een zaklampje om zonodig bij te lichten.
Farmer maakte de pomp klaar voor gebruik, maar oh, wat verdrongen die beesten zich, ze hadden echt dorst. Het was ook zo warm geweest die dag. Maar ja, als je met een paar tegelijk wilt drinken, pompt hij niet goed en drinkt er uiteindelijk niemand. We probeerden wat te helpen maar het was niet te doen. "Ze zoeken het maar uit", zei Farmer. De hiërarchie onder de dieren moet het dan maar bepalen.
Na dit nachtelijk gespook zochten wij ons bed gauw op en de volgende morgen (slechts enkele uurtjes later) bleek dat de pinken in alle rust bij elkaar lagen. Het zal dus wel goed gekomen zijn. Ze hadden wel wat tegen de schrikdraad geragd dus dat moest wel weer strak gezet worden.

Dit is een plaatje van een pomp naast het koeienpad.
Je weet misschien nog: van toen Jongste er zo'n dorst van kreeg....

Met de weidevogels gaat het hier niet zo best. Farmer had een draad om een scholeksternest gezet.
("Schoolekster? Eksters hoeven toch niet naar school?" - sprak Jongste verbaasd....) Zodat de koeien het niet zullen vertrappen. Toch is niks van terecht gekomen en we hebben ook geen jonge kieviten gezien. Wel hoorden we van de week dat er vossen gesignaleerd zijn. Prachtige beestjes maar oh zo sluw. Tja, die zijn niet vies van een paar eitjes. Van ganzen - da's niet erg, die zijn er veelteveel. Maar van weidevogels - da's erg jammer.
Ja, dan doe je als boer (en vogelliefhebber) nog zo je best, het baat dan niet.  Vossen afschieten dan maar? Zielig, vinden velen dan weer. (Zelfs ganzen afschieten vinden sommigen al te ver gaan. Dat ze door hun grote aantallen het natuurlijk evenwicht ontwrichten en het land kaal vreten en dichttrappen is dan  niet erg zeker.)
Je ziet: alweer een dilemma.

En de laatste dagen regent het lekker. Goed voor het land en de tuin.

8 opmerkingen:

  1. hier moeten ze nog 2 weken naar school,ik dacht dat wij de eersten waren,maar dat zijn jullie dus,je kan je niet echt voor stellen he dat ze zomervakantie hebben,volgende week weer maar 16 graden.

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De foto van die overals aan de waslijn vind ik een klassieker. Ik vond hem zo mooi dat ik hem heb gepind.

    Ik word ook niet sneller van tropische hitte. In die zin vind ik het huidige weer eigenlijk niet zo erg. Van die warmte word ik geïrriteerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons hadden ze geadviseerd aan de boeren om nog een weekje te wachten met maaien voor de Grutto.
    Ik geloof dat ook best veel boeren zich daar aan hielden. Die vieze hitte vind ik ook erg vervelend een graad of 25 is goed genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze week ook pas de winterjassen gewassen. Nog even dan kunnen ze weer. Sfeervol zo'n lamp.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het werk gaat bijna 24 uur per dag door lees ik al.
    Hier gingen de jassen ook pas twee weken geleden naar zolder. Vreemd dat het nu weer gewoon 16 graden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier klagen de mensen ook over vossen er zijn er meer als andere jaren, We wonen aan een bosgebied de campina dus geen kip is heilig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sluit ze maar goed op ja, want vossen doden echt wel voor het doden zelf en niet dat ze het allemaal dan opeten.

      Verwijderen
  7. Leuk, de stormlantaarn!Ik kan ook niet goed tegen dat broeierige weer, hoor. Dan komt er niet veel uit mn handen. Stijgt gelijk naar mn hoofd. Gelukkig telkens wat koelere dagen er achteraan.
    Wat een pech met die pomp zeg!
    Groetjes Hannie.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...