Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 22 juli 2013

Kookschriftje en stranddag

Wat was er vorige week gebeurd?

Weer een deel van de aardappels gerooid.
Bildstar.

Zwarte bessen geplukt en de eerste frambozen. 

Alles weer verwerkt... van de bessen maakte ik, met de laatste aardbeien en een beetje frambozen, jam.
Ik heb een schriftje waar ik allerlei dingen betreffende het koken opschrijf. Losse recepten schrijf ik erin over, eerst had ik altijd allerlei briefjes maar die raakten dan weer kwijt. Nu heb ik die nog steeds wel, maar die liggen dan in dat schriftje (met nog een aantal uitgescheurde recepten ook). Als een recept helemaal goed is gekeurd, schrijf ik het op in een ander, heel deftig receptenboek. 
Ook probeersels van mezelf schijf ik in dat kookschriftje. Zo heb ik een plaats waar ik de zelfbedachte jammetjes opschrijf, en de smaakbeleving (tjonge wat klinkt dat) erbij - b.v. te aardbeiig, of: mag meer appel, o.i.d., zodat ik het eventueel weer kan verbeteren. Of opnieuw zó maken omdat het zo lekker bleek te zijn. 
De mooiste frambozen staan al op de brandewijn, dat had ik vorig jaar voor het eerst gedaan en dat is heel goed bevallen, heerlijk was het.

We zijn ook een dagje naar het strand geweest. Ik was die ochtend druk aan het broodjes smeren (strand en zee maakt hongerig) en ik vroeg aan de jongens of ze nog wat mee moesten nemen. Ja, riep Jongste: een schep en een emmertje! Zoeken dan, zei ik, want je weet hier nooit waar ze dat altijd laten - het erf is groot.
Kwam hij aan met een grote tuinschep. Tja, die gebruiken ze hier ook altijd met graven, die kleine schepjes zijn altijd zo snel kapot.... Zodoende liep hij op het strand te sjouwen met de grote schep ;-)

Maar hij kwam goed van pas.

Zeker als papa ook nog een handje meehelpt.
Lekker diep!

Vooral 's morgens was het best rustig, heerlijk is dat. 
Ik vind een mensenmassa nooit prettig.

Voetje in het zand -lieflief.

Oudste dochter wilde niet mee naar het strand, zij geeft er niet om, de andere meiden zijn wel mee geweest.
Dit betekende echter dat we niet persé voor het melken thuis hoefden te zijn, omdat oudste dochter dit inmiddels ook prima zelfstandig kan. Toen we het erf opreden, was het melken dan ook al gedaan!

En deze dagen hou ik me heel koest, want ik kan slecht tegen de hitte. Al voelt het verkeerd om zoveel te niksen, ik moet het mezelf maar toestaan nu. Ik mag ook best een beetje vakantie houden. En ik word misselijk en kortademig van de warmte als ik te hard van stapel loop, moet dus echt wel rustig doen. 
Zaterdag had ik daarom de kamer van de jongens eens goed uitgemest (ander geschikt woord heb ik er niet voor...), dat was echt nodig en er was vóór de vakantie niks meer van gekomen. Het was toen niet zo warm en het is weer lekker opgeruimd en fris in hun kamer.

Over het dak van de veranda hebben we een doek gelegd. 
Je kreeg een klap in je gezicht van de hitte als je naar buiten kwam.
Het is nu ook te warm om er te zitten. 
's Avonds echter is het er heerlijk.

Voor de kinderen is het fijn dat we een flink zwembad hebben, zo kunnen we gewoon thuis blijven.
Ik lees eindelijk weer eens een boek, een jeugdboek dit keer, Wraak van de wolf, van Bert Wiersema. Het is van een dochter. Ik hou van boeken die wat dieper gaan, maar af en toe niet zo heel diep hoeven nadenken is ook weleens prettig. Bovendien vind ik dat Wiersema goede verhalen schrijft.

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk dagje strand :-) en grappig ik maak ook altijd aantekeningen bij mijn recepten, maar dan gewoon in mijn kookboeken, beetje slordig mischien, maar wel handig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat doe ik ook wel, maar dit zijn dan meer de receptjes van het internet geplukt ofzo en krabbel-krabbel op een envelop geschreven. En dan de dingen die ik gewoon dat jaar zus en zo gedaan heb.

      Verwijderen
  2. Het is voor mij ook wel eens zaak om de recepten over te schrijven in een goed schrift. Eerst maar eens een schrift zoeken met een mooi hard kaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tegenwoordig zet ik veel recepten op de computer. Zodat mochten ze weg raken, want ik ben een chaoot wat dat betreft, kan ik ze altijd weer vinden. Erg handig.
    Heerlijk toch vakantie, maar ik begrijp best wat je bedoeld. Gelukkig kan je met dit weer veel buiten zijn wordt het binnen minder snel vies of rommelig.
    Prachtige foto's en heerlijk zo'n dagje strand met de grote schep. Ach ja waarom niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie aardappel oogst! Wij hopen ze ook deze week uit de grond te halen. Ben benieuwd...
    Heerlijk zo'n dagje strand, vooral als je niet zo op de tijd hoeft te letten en het melken bij thuiskomst al klaar is! Wij dachten er vandaag ook even over om te gaan, maar ik vind het toch een beetje eng met de kleine meid, de warmte kan soms zó zinderen op het strand...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei nee, met deze temperaturen zou ik dat echt niet doen joh! Wacht maar liever tot het kwik weer wat gedaald is.

      Verwijderen
  5. Dat ging waarschijnlijk nog beter met die grote schep :-).
    Mmm. Lekkere bessen. Ben ik echt dol op.
    Ik denk dat het op het strand beter was dan binnen. Puffen was het.

    Ik heb zo mijn vaste recepten. Noteer ze nergens, maar weet ze wel te vinden. Heb ooit wel eens een map gehad met recepten en een kookschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, vandaar dat mijn boek buiten lag (: - groetjes dochterlief^

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heerlijk zo,n stranddagje,geweldig die schep die ze mee nemen,en het was nog heerlijk rustig zo te zien,ik moet ook niks van die mensenmassa hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fijne blog en heerlijke foto's!
    Je proeft de ZOMER,
    het springt er vanaf :-)

    En dan die mooie aardappels en bessen!
    Wat een rijkdom hè!

    Geniet van de vakantie en de kinderen om jullie heen.
    Fijn dat jullie een groot zwembad hebben!
    Dat zal voor hen veel plezier geven :-)

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, wat een diep gat zeg, prachtig! Fijn dat er tijd was voor een stranddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik heb een schrift waar ik allerlei recepten in opschrijf , zou dat vrouwen eigen zijn :) je eigen receptenboek maken ? Wat lief dat jullie oudste het melken voor haar rekening nam en jullie zo een dagje weg konden . Heerlijk zoals jullie zoon met de grote schep bezig is .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet het strand er rustig uit! Beter dan die overvolle stranden. Waar ligt het? In Zeeland?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gezellig blogje. Ik zou die bessen van je wel eens willen proeven. Lekker zoet zeker. Het is hiervandaan anderhalf uur rijden naar het strand. Ik zou wel willen hoor. Maar ik kies denk ik voor een meertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook al van voor mijn trouwen een receptenschrift met harde kaft. Vroeger schreef ik elk recept erin, maar tegenwoordig probeer ik ze eerst uit en na goedkeuring worden ze pas bevorderd tot het receptenschrift. Met evt. een opmerking erbij hoe het de overige gezinsleden beviel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vorig jaar ben ik trouw begonnen met het opschrijven van de ingrediënten van de vele jammetjes, maar ik heb dit jaar gewoon weer bij elkaar gevoegd :-) Dit jaar ook een hoop vruchten in zakjes in de vriezer gestopt, zo kan ik van de winter ook 'verse' jam maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...