Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 11 juli 2013

Minikwa(r)kjes en prutsnoepjes

Had ik het van de week over de laatste aardbeien? Nou ja, maandagavond ging ik plukken en dinsdagochtend verder en ik had totaal nog weer zeker 3 kg... En gisteren weer.  Met veel grote knotsen erbij, door de regen van afgelopen weken waren ze mooi groot geworden.


Voor het feestje van Middelste dochter -ze werd 18- maakte ik kleine kwarktaartjes. Dat deed ik zo: ik had twee van die siliconen bakvormen voor muffins gekocht (aktion).


Omdat die flexibel zijn kun je daarin ook kwarktaartjes maken, had ik bedacht. Ik nam voor de bodempjes de hoeveelheid van één taartbodem. Kan wel ietsje meer zijn, want het is nét aan. Goed verdelen en met een theelepel aandrukken. In de koelkast ermee. Dan het kwarkmengsel; daarvan nam ik anderhalf keer de hoeveelheid van het kwarkmengsel voor een taart. Ik knipte daarvoor 1 gelatineblaadje door, maar je kunt ook prima 8 hele blaadjes nemen, wordt het alleen maar wat steviger van en iets makkeliker om eruit te halen. Over de 24 vormpjes verdelen en goed laten opstijven in de koelkast. Daarna de randjes even losmaken met een gewoon tafelmes en de gebakjes er voorzichtig uitduwen/halen en op bordjes zetten. Versieren met aardbeien en that's it! Succes verzekerd, want het ziet er heel leuk uit. En smaakt natuurlijk perfect :-) Het zijn kleinere gebakjes natuurlijk dan een flinke taartpunt maar voor een (kinder)feestje waarbij ook nog andere lekkere hapjes wachten is het prima geschikt.
Voor als je één vorm voor 12 stuks hebt, halveer je natuurlijk gewoon de hoeveelheden. Of 75 % van de hoeveelheden voor één taart. En voor het bodemmengsel dan de helft. Even omrekenen.

Ik maakte verleden week aardbeienlimonade waar ik voor de frissigheid citroensap door deed.

 
 Met de pulp die daarvan over was besloot ik aardbeimatjes te maken. Het idee had ik van Sillie, alleen deed zij het met de volle, gepureerde aardbeien en ik dus met een restproduct. (Wat we anders door de yoghurt zouden gedaan hebben.) Omdat er citroen door zat deed ik er wel suiker bij. Volgens mijn kookboek moest dat met 1 op 1 verhouding maar dat leek me veel te zoet. Ik nam de helft (gelei)suiker erbij, kookte het prutje even door, en na een beetje afkoelen deed ik het in mijn droogapparaat, op een paar stukjes bakpapier.

 
Het moest in fases drogen omdat ik steeds weg moest en ook 's nachts zette ik hem uit. Dus moeilijk te zeggen hoe lang hij nou precies draaien moet ervoor.
(Trouwens volgens mijn kookboek kan het ook gewoon in de lucht drogen, op een bakplaat met bakpapier, een paar dagen dan en na tweederde van de tijd de plak omdraaien.)
Toen ik het idee had dat het droog genoeg was sneed ik de plak in reepjes.
Resultaat: nóg behoorlijk zoet (maar ik ben niet zo'n zoetekauw, neem vrijwel nooit snoep, dat scheelt wellicht), maar wel lekker en -natuurlijk weer- heel puur. Volgende keer doe ik nog minder suiker. Want voor herhaling is het zeker vatbaar.
Ik heb het verschillende mensen laten proeven, niet iedereen is er wild van maar de meesten vinden het best tot erg lekker. Iemand zei: het is erg aardbeiig, ik zou niet een hele bak ervan leegeten. (Wie een beetje idee heeft hoe pubers kunnen zijn weet dat die soms zomaar een hele zak leeg kunnen knauwen....) Nou. Komt dat even mooi uit, want dat was nou ook net niet de bedoeling....
Ik heb het in een lege bak van ander snoepgoed zitten en daar staat op: met vruchtensappen. Dit echter is vruchtensapprut met enkel wat suiker. En zonder hyperpieperstofjes.

 


17 opmerkingen:

  1. nog gefeliciteerd met je dochter,mmm ziet er heerlijk uit.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog gefeliciteerd! Wat een leuk idee van die kwarkmuffins!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je dochter. Leuke leeftijd! Als ik van dit soort taartjes maak, zet ik het altijd een uurtje in de diepvries. Dan kun je ze nog gemakkelijker uit de siliconen vormpjes halen. De smaak veranderd er echt niet van. Groetjes, Augusta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goede tip, ga ik onthouden!

      Verwijderen
  4. gefeliciteerd met je dochter! en wat een lekkers allemaal, hmmmm yum!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je dochter. Het ziet er allebei lekker uit. Ben erg benieuwd hoe die aardbeienmatten smaken. Leuk en goed idee om dat met de pulp te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhhhh je fruitleer ziet er mooi uit zeg!
    En gefeliciteerd met je grote dochter, de minikwarktaartjes vind ik ook echt een leuk idee ( deze maand zijn de 2 dochters jarig dus ik zet m op mn lijstje :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn je kwarkjes leuk gelukt! Dat oogste vast veel waardering! De aardbeienpulp is ook helemaal goed gekomen zie ik, gaaf zeg: zelfs snoep zelf maken. *ooit* wil ik dat ook nog eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. allebei heerlijk om te zien! En dat van eigen aardbeien; gewéldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd,

    En wat ziet het er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet het er weer goed uit . Vooral je kwarkpuntjes mmmm

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er feestelijk uit. Nog van harte gefeliciteerd. Leuk om zo bezig te zijn en te ontdekken. Hier is de aardbeienoogst niks. Ze rotten allemaal weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke taartjes zijn dat geworden. Ik benijd je om je aardbeien oogst! Aardbeien zijn echt heerlijk vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, wat grappig ! Ik heb deze week ook mini kwarktaartjes gemaakt met jou kwarkrecept. Alleen heb ik de andersom gemaakt: eerst de kwark en de bodem erboven op .Ik maak soms ook mini appeltaartjes
    groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er allemaal erg lekker uit.
    Ik vind kleine aardbeitjes veel lekkerder dan grote ;-)
    Die haal ik hier heel goedkoop bij de boer, omdat de oogst in mijn eigen tuin weer minimaal is dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...