Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 24 juli 2013

Rommelige tuinhoekjes

Onze tuin is eigenlijk wat te groot, of liever gezegd, we willen hem wat makkelijker in het onderhoud maken. Ik heb het over de tuin rondom huis, dus niet over de moestuin, die ligt apart.
Wij vinden onze tuin maar rommelig, omdat er vaak zo weinig tijd is om het netjes te houden. Tijd voor de tuin betekent hier ook vaak tijd om te kuilen...
Toch hoeft dat niet te betekenen dat er niets moois te zien is. 

Kijk maar mee.

Niets voor gedaan, toch spontaan gekomen.

Niet de bedoeling dat al dat onkruid hier allemaal blijft staan.

Maar kijk toch eens hoe mooi.

Is dit een pleidooi om maar niets aan je tuin te doen? Natuurlijk niet, ik vind het ook prettig als alles er een beetje netjes uitziet. Hoewel ik ook weer niet van een ultragecultiveerde tuin hou.
Maar als de werkelijkheid is, dat je door wat-dan-ook niet alles even goed kunt bijhouden, erger je er dan niet aan, maar kijk liever wat voor moois een stukje verwildering je soms kan geven...

Nog een rommelig hoekje, maar hier wordt het opgeleukt door een vermoeid jongetje...

Dit is bij de vijver, veel te wild geworden allemaal. 
Die vijver zat er al toen wij hier kwamen (zitten hier zo'n 17 jaar).
Het eerste wat mijn Farmer toen aan de tuin deed was het hek hieromheen, want met twee kleintjes is een vijver veel te gevaarlijk.

Maar als ik even een beetje door de knieën ga, krijg je dit plaatje. 
In de vroege avondlucht.
Helaas is de foto wat wazig, maar toch kun je nog goed zien wat voor beeld dat geeft.
De lucht was donker, dit was gisteren. Er leek een onweersbui aan te komen maar hij trok voorbij. Hopelijk gaat er hier snel een bui vallen, het is kurkdroog en gisteren was het 34 graden...

Zo ziet het er zelfs spannend uit. 
Wat een camera toch kan doen...

Een stukje verder... hm, daar ligt wel het een en ander....
De rode bloemen zijn trouwens al uitgebloeid, deze foto is van eind juni.
(Was deze post al eerder van plan maar niet van gekomen, inmiddels meerdere foto's verder )

Het schaduwzitje, met de door Farmers grootvader getimmerde bank die onder de algen zat.
Omdat dit hoekje deze dagen zeer aantrekkelijk is om te zitten (feitelijk kan ik het nu alleen in de schaduw uithouden), nam ik een emmer met een beetje warm water en een scheut schoonmaakazijn en roste er eens lekker overheen. Hij moet eigenlijk opnieuw geverfd worden maar dat is niet een klus voor nu.

Opschot van de esdoorn, gelukkig snel te verwijderen omdat mijn Farmer onder de houtsnippers anti-worteldoek gedaan heeft.

Zo is het hoekje weer een klein beetje toonbaar.... 
Als we gaan eten gooien we een kleedje over de tafel, want daar moeten we ook nog wel wat aan doen.
De houten stoelen... gekregen geloof ik, willen we ook nog verven. (Al jaren.)
Op deze foto lijkt het hier toch nog aardig zonnig, maar het is een plek onder de notenboom en de esdoorn, lekker in de schaduw, al piept de zon er hier en daar doorheen.

(En nee, de ergste hoekjes kreeg je niet te zien.... wat dacht je nou.)




13 opmerkingen:

  1. Hoi Jolanda,

    Leuk die foto ronde. Ik woon ook op een farm dus ken het tijdgebrek en de 'rommelhoekjes'. Goed dat je blijft genieten van de natuur en ga niet jezelf voorbij lopen om het allemaal toonbaar te krijgen. Daar is niemand bij gebaat!

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Hi...
    leuk hoe je dit alles verwoord!

    En ik snap het zo goed dat je in dit SEIZOEN geen minuut over hebt.
    Wat schrijf ik eigenlijk...
    GEEN SECONDE!

    Een leven op de boerderij is keihard werken en nooit klaar.
    Zeker met dit soort weer en KUIL-TIJD.

    Mag ik je dan vandaag bemoedigen...
    ik vind het juist geweldig zo'n wilde tuin.
    Mooi hoe alles toch zijn weg vindt,
    groeit en bloeit.

    SUCCES met het KUILEN,
    altijd een beetje spannend toch?
    Maar als alles dan eenmaal onder de zeiltjes zit kunnen jullie weer een beetje op adem komen :-)

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier houden we ook van dergelijke ongecultiveerde tuien. Wij zeggen van onze tuin altijd: past in het landschap, omdat om ons heen allemaal boeren zitten. We houden het bij maar zijn ook echt geen hobby tuinierders. De natuur op zijn mooist. Geniet van al dat moois. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, wat een heerlijke post, zijn we niet de enige :-) Hoewel ik de voorkant en langs het pad nu wel weer zo'n beetje bij weet te houden en ik probeer er steeds weer een nieuw hoekje bij te pakken dat ik dan ook weer zo'n beetje bij kan houden...
    Dacht er gisteren even over om eens een blog met alle rommel en onkruid te doen, maar vond het toch wat te erg om te laten zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met een groot weiland achterom, links een akker (nu staat er maïs) en rechts een buurman die van redelijk ongecultiveerd tuinieren houdt, hebben wij dus ook heel veel van zulke plekken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Awel. Ik vind het net prachtig. Wij laten alles ook al vijf jaar maar groeien en bloeien. Af en toe doen we ergens 'iets' aan. Zoals de sparren wegdoen of de 'gevaarlijke' boom, maar voor de rest hou ik erg veel van onze 'wilde' tuin. Die supernette tuinen. Dat is toch niet mooi seg!
    Ik vind het geweldig. Al die aparte hoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het soms heel mooi staan bij andere mensen, een nette tuin, maar hier komt het er ook maar niet van.
    En, ik maak me er ook niet zo druk om. Als het ergste onkruid op z'n tijd maar verwijderd wordt.
    Ik vind het vaak juist heerlijk zo'n rondje rommelig erf/tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik woon dan wel midden in het dorp, maar mijn tuin is ook van de wilde.
    Niet dat ik er niets aan doe, ik ben er elke dag wel in bezig, maar mooi onkruid mag van mij blijven staan en elk jaar komen er spontaan dingen aanwaaien.
    De tuintjes van mijn buren zijn in mijn ogen griezeling veel kale aarde, tegels en hier en daar een struik.
    Ik vind een bedekte bodem veel natuurlijker en gezelliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha. Ik laat ook niet de hele tuin zien :-) Wij hebben een privé grof-vuil-stort langs de garage, want ieder latje, buisje, etc. zou nog wel eens van pas kunnen komen.. En we wonen hier nog maar een half jaar... ;-) Ach! Wat geeft het! Wij hebben er geen last van, er wordt nog regelmatig wat van gebruikt en de kat ziet de berg rommel als een enorme uitdaging.
    Ik vind het vaak ook erg mooi, die verwilderde plekken in de tuin. Wij hebben op lastige plekken om bij te houden gewoon wat van die bloemenmengsel gezaaid. Prachtig is het, en we krijgen van iedereen complimenten :-)
    Goed weekend! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik laat de tuin nu ook niet zien, we zijn nu met de schutting bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk blog en voor mij een supertuin. Zo laten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtig mooie tuin heb jij zeg!! ik ben zo jaloers haha.Kom ik aan met mijn kleine mini balkon. Was zo blij dat ik ze pas geleden heb laten betegelen. Als ik die van jou zie is het wel een heel stuk meer werk. Dat is wel een plus ik hoef niet heel veel te doen. Maar als nog jaloers zoveel grond vind je niet bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...