Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 27 augustus 2013

Hooi en stro

De laatste dagen van verleden week waren vol! Vrijdag was het wachten op de hooipers. Die kwam later dan gedacht en dan zit je te dubben: wel of niet vlees braden, eten koken.... uiteindelijk hebben we eerst nog gegeten en zelfs nog gemolken voor we hooi konden laden. Nou ja, we waren vast al begonnen zonder mijn Farmer (die was nog onder de koeien). We; dat zijn mijn schoonouders, twee dochters en ik en natuurlijk liepen de jongens er ook bij.

Als je zelf volop bezig bent kun je niet veel foto's maken - en die gemaakt waren zijn niet zo goed gelukt :(

Op zaterdagochtend hebben we het hooi gelost. Weer ieder pak in je handen...
Ik besloot om tussen de middag ook eerst maar het warme eten te doen, dat doen we lang niet altijd meer op zaterdag.
Toen de boel goed en wel was opgeruimd vertrokken we weer met lege wagens naar een volgende klus: de tarwe was eraf en de pers was weer bezig om het stro in balen te persen. Tegen de 400 pakken hadden wij nodig, vooruit maar weer!


Jongste helpt goed mee met het het omrollen van de pakken, zodat ze dichter bij de wagen komen te liggen.

En hier verraadt hij zich....

Ook middelste zoon helpt mee: tot een bepaalde hoogte mag hij de pakken neerleggen.
Oudste zoon is hier niet bij, die had een feestje.


Het begon te druppen af en toe, dus volle wagens werden meteen weggebracht. Toen later de bui echt loskwam waren we gelukkig klaar.
Ik was blij dat ik niet meer hoefde te koken! Evenwel nog zat te doen want er viel nog genoeg op te ruimen en toen jan en alleman zo ongeveer onder de douche was geweest kon ik nog zuigen want overal lagen sprietjes hooi en stro.
Alleen de bovenste lagen van de wagens zijn gelost, zo konden ze de stal in en daar staan ze nog want Farmer is bezig om de mestput leeg te krijgen.


13 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig gezicht, al die pakken hooi en stro! Je ziet tegenwoordig (ook bij ons in de buurt) vaak van die grote rollen in plastic ingepakt. Zoals het bij jullie gaat is (vind ik) echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat een mooie pakjes! Om trots op te zijn!
    Ach.....zo´n duimpje...;-)

    vrolijke groet
    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verslag wederom , op de ze manier krijg je echt een kijkje ''achter de schermen'' bij een boerenbedrijf. Als je zo langs rijdt sta je er gewoon niet bij stil hoeveel erbij komt kijken voordat jullie alles hebben geregeld voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me heerlijk om met een Farmer getrouwd te zijn. Maar ik ben wel blij met mijne glasman ;-). In Frankrijk zag ik vorige week boeren die de hooibalen binnen haalden. Zo van die grote ronde. Vanop ons terras konden we meemaken van de eerste rij. Man vroeg: 'Enig idee wat dat weegt?' Ik : 'Eh: 20 kilo?' Véél meer dus !

    Groetjes

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een werk hebben jullie weer verzet. Heb je geen last van spierpijn na zo veel 'gesjouw'? Wel mooie foto's zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat hebben jullie het razend druk!
    Ik heb echt heel veel bewondering voor jullie,
    wat een werk hebben jullie in zo'n korte tijd weten te verzetten.
    Zo knap!

    En dan zelfs nog plaatjes schieten,
    bijzonder om dit van dichtbij zo te mogen zien.
    DANKJEWEL!

    Jullie hebben vast allemaal spierballen en eten vast veel spinazie :-)

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dat het gelukt is alles op tijd binnen te krijgen! Mooi dat we zo even mogen meekijken in jullie (drukke) boerenleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat alles binnen is, weer genoeg voor de winter

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alles weer binnen voor de regen. Gelukkig maar. Ze vertelden mij hier in het Friese dat ze tegenwoordig bij moeten kopen. MAar of dat nou stro of hooi is.. ik weet het niet. Wat een zware dag zeg. Het was gelukkig niet 32 graden dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat alles weer droog binnen is!
    Leuk om even mee te mogen luisteren/kijken. Komen wel wat herinneringen bij naar boven....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat alles weer droog binnen is!
    Leuk om even mee te mogen luisteren/kijken. Komen wel wat herinneringen bij naar boven....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om zo te zien! Wat een klus is zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...