Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 23 augustus 2013

Moestuin in augustus en dagje uit

We hadden vorige week al de uien gerooid. We laten ze altijd een dagje of wat zo op het land liggen, dan drogen ze vast op. Maar telkens kwam er weer een plensbui overheen. Toen heb ik een oude bedspiraal die nu toch ongebruikt tegen de muur van de garage stond, op een paar planken neergelegd en daar de uien op gelegd. Nu liggen ze tenminste droog en doordat ze van de grond af staan, kan het hopelijk goed opdrogen. Daarna maken we er waarschijnlijk weer vlechten van, dat staat zo leuk en het is nog praktisch ook.


De snijbonen doen het buitengewoon, we hebben best vaak mooie snijbonen. Al jaren het ras Helda, bevalt ons prima. Echt een goede diepvriesboon ook. De sperciebonen daarentegen vallen al jaren tegen. Misschien dat we volgend jaar eens stokslabonen proberen, dat plukt ook makkelijker.


Verder hebben we lekkere bramen, best veel. Het plukken valt niet helemaal mee met die grote stekelige uitlopers, maar we halen er genoeg af. Heerlijk zo over de pap, soms met frambozen. En natuurlijk ook weer voor de jam. Ook blauwe bessen hebben we zelf. Wat een rijkdom! En zo heerlijk om ermee bezig te zijn. Plukken, verwerken, eten....

Al de aardappels zijn gerooid, binten worden gebruikt voor zelfgemaakte friet en de hele kleintjes hadden we direct gewassen en met schil en al in schijfjes gesneden en één keer voorgebakken en in porties van een kilo in de vriezer gedaan.

Verder doet de boerenkool het reuze, de broccoli juist helemaal niet en ook de rode kolen willen nog niet zo komen. Gek, die doen het anders altijd wel. De spitskool was wel goed, die hebben we al gegeten en wat over is doe ik altijd in de vriezer om te roerbakken voor nasi e.d.

Gisteren had ik zomaar een dagje vakantie! Samen met mijn moeder en mijn zus ben ik een dagje uit geweest. Mijn zus zou per trein naar mijn moeder gaan en ik zou hen daar met de auto oppikken. Altijd echter als wij elkaar zien moet er het nodige worden geruild. Helaas was ik de zak met kleren vergeten, die geef ik vaak aan mijn moeder omdat zij bij een vriendin kleding sorteert voor Roemenië. Dus dat komt nog wel. Wel had ik de avond ervoor snijbonen geplukt, mijn moeder nam er wat van en de rest was voor zus. Ik had ook eieren bij me. Zus had tijdschriften bij zich voor mij en ik voor haar. Ook boeken werden uitgewisseld en ik kreeg een zak met lege eierdoosjes en fruitdoosjes. Na deze traditionele ruilhandel dronken we een bakkie koffie en daarna vertrokken we naar Garderen.

Nettenboetster.

Hollandse producten. Compleet met Tiels Flipje, Petje pitamientje en een mokkend Bartje...

Daar hebben we de zandsculpturen bewonderd, de spreekwoorden ontdekt (één was lastig, de rest hadden we allemaal). Rondgedrenteld in de winkeltjes en door de beeldentuin gelopen. Heerlijk dagje! Alles in die winkeltjes is behoorlijk aan de prijs, maar we hadden ook niets nodig, het is ook leuk om gewoon rond te snuffelen. Wel kocht ik een rode ketting bij een kraampje, dat was ook nog eens voor het goede doel en ik was allang op zoek naar een ketting met iets roods erin. En nog een slakkenval. Meer ter decoratie dan dat één zo'n ding zou helpen in onze grote tuin. Ik wil hem bij m'n kruidentuin zetten ofzo.
Toen ik om 5 uur thuiskwam, waren Farmer en jongste dochter met het eten bezig... een enorme pan met rijst (het leek eerst niet zoveel..;)), de kipdrumsticks die over waren van de vorige dag (ik had een dubbele hoeveelheid gebraden), een pot met groenten erbij, satésaus.... alles was bijna klaar en ik kon dus vrijwel meteen aanschuiven! Ze hadden me helemaal niet gemist, lekker rustig, zo zeiden ze. Komt goed uit, zei ik, want ons dagje was ook voor herhaling vatbaar, was gezellig zo met ons drieën.
;-))


10 opmerkingen:

  1. Wat een creatieve oplossing voor de uien, met dat bedspiraal! Goed bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een rijkdom uit jullie tuin, dat moet echt geweldig zijn, hier een beetje al kunnen oogsten, we klagen zeker niet, tis zo leuk ook al is het veel minder dan wat jij laat zien :-)
    Fijn zoeen dagje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk uitje, dat staat ook bij mij nog op 't programma....jij laat weer beelden zien die anderen niet laten zien...mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi die zandsculpturen,fijn zo,n dagje weg en heerlijk thuis komen is dat he als alles klaar staat en je zo kan aanschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig hoor zo'n dagje uit en dan bij thuiskomst zo aan kunnen schuiven!
    Heerlijk de rijkdom van eigen tuin, geniet ervan.
    Dat idee van bedspiraal is idd handig..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi zeg, die zandsculpturen!
    Heerlijk, al dat lekkers uit eigen tuin.
    Wat een rijkdom hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk hé, dat kleinfruit oogsten... Bij ons is het meestal het grootste deel al opgegeten voor we thuis zijn...
    Gezellig zo'n dagje uit, en de zandsculpturen: daar hopen wij binnenkort ook naar toe te gaan! Lekker ook dat je zo kon aanschuiven voor het eten, want hoe gezellig ook, vaak is zo'n dagje toch wel vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat het eten al klaar was na zo een leuke dag!
    Wat een mooie oogst hebben jullie!
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om een dagje weg te zijn, ik was donderdag ook een dagje weg komt bijna niet voor. Ik had woensdag avond verse worst voor de mannen uit de diepvries gehaald ze mochten het zelf uitzoeken ik kwam om 22,00 uur thuis

    Julia

    Ik was een dagje met vriendinnen weg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me heel mooi, die zandsculpturen! Een dagje uit is altijd lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...