Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 11 september 2013

Hanenleed

Wij hebben een leuk toompje kippen. Eén Barnevelder haan en kip en een paar kruisingen. En dan nog wat oude legkippen die oudste dochter kreeg na het helpen van bevriende buren. Ze lopen keurig in een ruime ren, waar geen sprietje gras meer staat omdat die beesten nou eenmaal alles wegwroeten.
Van tijd tot tijd gooi ik wat uitgetrokken onkruid over het gaas of het blad van de kroten bijvoorbeeld, als extraatje, wat groenvoer bij de droge legkorrels en het graan. Dan blijf ik altijd even staan kijken hoe ze enthousiast aan komen rennen, dan even eromheen trippelen om de boel te inspecteren met hun kopjes scheef. Om tenslotte erin te pikken, waarbij er soms één op de loop gaat met iets lekkers en de anderen fladderen er dan achteraan.
De haan is niet zoals bij Jip. Die vond dat de haan van Janneke iedereen opzij douwde en de kippen niks gunde. Nee, onze haan blijft altijd wachten en op de uitkijk staan. Eerst laat hij z'n hennetjes hun gang gaan. Als zij de boel voorgeproefd hebben, zal hij ook eens komen kijken. Best een toffe haan dus hè.


Soms echter maken de kippen een uitstapje. Dan komen ze de ren uit. Dat  is niet de bedoeling natuurlijk maar er zitten wat zwakke plekken in het hekwerk dus.... soms gebeurt dat dan.
Dom. Heel dom. Onbewust van een groot gevaar lopen ze lekker rond te scharrelen in de kleine boomgaard. Maar niet zo ver bij hen vandaan maakt zich grote opwinding meester van een groot bruinzwart beest. Alle oerdriften komen boven bij het zien van dat verleidelijk gefladder en dan zo dichtbij.... Dan kan het dier niet anders meer dan haar instincten te volgen en -floep- springt het over de vrij lage afscheiding heen. Grijpt het eerste wat ze tegenkomt en dat is de haan. Die dacht z'n kipjes wel even te beschermen - mis. Nou ja, de kippen beschermde hij eigenlijk wel maar zichzelf zeker niet. Ontroerende opoffering... zoals ik zei - een toffe haan.

De jongens komen roepen: "de kippen zijn los en Bonnie heeft er één in zijn bek!!!" Ik vlieg naar buiten, draaf naar achter en zie het daar voor ogen: de háán! Was het nou maar een ouwe kip, dacht ik - heel gemeen-  want die zijn er toch teveel. Mijn Farmer moest er toch nog een paar de nek omdraaien (sorry voor de gevoelige lezers: hier op het platteland staan we dicht bij de natuur maar gaan we ook nuchter met de dingen om). Ik word namelijk bedolven onder de eieren. Eitje bij de sla of andijvie, eitje bij de nasi en de macaroni. Eitjes door de cakes. Eitjes door de eierkoeken. Door de advocaat. Eitjes op brood, gekookt of gebakken of gewat-dan-ookt. Eitjes als cadeautje als je op visite gaat of ik geef ze mee (Lekker! Vind je? Hier, nog een bakkie dan.). Natuurlijk wil ik niet dat hond een kip te grazen neemt - voor alle duidelijkheid.

Maar nee, het was de haan, die mooie haan. Het hondebeest heeft hem in haar bek, schudt er wild-woest mee heen en weer... oh-oh. "Lós, lelijkerd!!" En los laat ze, haantje leeft nog, wankelt verfomfaait naar een hoekje, zijn veren uitstekend naar alle kanten. Als ze weer terug in de ren zijn blijft de haan nog dagenlang zitten in een hoekje, gekwetst en gekrenkt. Komt niet meer goed, was ik eerst bang.
Maar nu doet hij het weer, is veerkrachtiger dan ik dacht. Paradeert weer dapper rond, zet z'n borst weer op en kukelt zijn kukel en doet al die andere dingen ook nog weer waar hanen voor zijn.



21 opmerkingen:

  1. och jee dat was best schrikken voor die haan maar ook voor jullie,gelukkig met een goede afloop.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht echt even dat het verhaal niet goed ging aflopen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo,wat een toestand dan weer en nog zo spannend beschreven ook, t was net een misdaadsromannetje :-) gelukkig is het hanebeest weer helemaal de oude.
    En tja dieren worden idd soms opgegeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verhaal!
    Ik moet lachen om je geweldige vertelkunst...
    wat kan je dat toch goed!
    En het loopt zelfs nog goed af :-)
    Die arme haan wordt weer helemaal het haantje :-)

    Ik snap echt wel hoor wat je bedoelt met dicht bij de natuur leven en zo af en toe een kipje de nek omdraaien.
    Als ze geen naam hebben en je ze niet te tam maakt dan voel je daar niets bij.

    En soms...
    zou ik willen dat ik dit ook zou kunnen.
    Wij hadden laatst zo'n zieke kip.
    Ik had het beestje liever hier thuis SNEL uit zijn lijden verlost dan dat ik daarvoor weer helemaal her en der heen moest.
    DAT is pas zielig voor zo'n arm dier.
    Zou jij dat kunnen of doet jou lieve farmer dat alleen?

    DANK voor je mooie verhaal!

    LIEVE GROET, Suzanne



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn lieve Farmer doet dat jazeker ;-)
      Ik denk wel dat als ik de enige was die het zou moeten doen dat ik het wel zou kunnen maar ik zou wel even een knop om moeten zetten. Ik sla de muizen ook eigenhandig dood met m'n slipper maar dat is toch net iets anders hè.

      Verwijderen
  5. Oef, dat avontuur liep gelukkig goed af voor de haan.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, moet toch even lachen om je leuke verhaaltje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh gelukkig, jij weet het tot het laatst toe spannend te houden! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 1 schreef het al, eind goed al goed. Maar ja zo wil je niet van je beestjes af. En als de hond het eenmaal doet komt het dan nog goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, de kans dat het gebeuren kan is erg klein want nu zitten de kippen weer in de ren waarvan de omheining natuurlijk even goed nagekeken is. Bovendien denk ik dat het half spelen half ernst was bij de hond, want de strot doorbijten kan anders zo gepiept zijn.

      Verwijderen
  9. Hier ook een glimlach terwijl ik dit lees: je kan leuk vertellen, 't voelde bijna alsof ik erbij stond :-)
    Gelukkig is het goed afgelopen, die haan zal misschien wat beter op z'n hennen én zichzelf passen nu :-)
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat goed geschreven en ik ben heel blij dat het met de haan goed afgelopen is!
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelukkig liep het goed af, hopelijk maken ze nu geen gevaarlijke uitstapjes meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat het weer goed is gekomen

    Tip, hier kan je langs de weg eieren kopen voor 10 eieren 1,10 in het bakje, of een eierenhuis neem je 30 eieren mee stop je 3,30 in de gleuf telkens breng je het eierrek je kent dat wel mee terug. Ik koop nooit eieren in de supermarkt

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Arme haan. Blij dat hij het overleefd heeft. Het doet me denken aan dat kinderliedje: 'Le coq est mort, le cog est mort.'

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een dappere haan! Ik heb genoten van je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha, wat een stoere haan hebben jullie!! Ik dacht ook even - net als vele anderen zag ik :p - dat het fout zou aflopen voor jullie haan, maar wat een sterk dier is het zeg! Kippen hebben maar iets nodig en ze zijn al dood (althans dat is onze ervaring inmiddels..), fijn dat dit verhaal een goed einde heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tjonge, wat een hanenavontuur!
    Ik zie het door jou schrijven,helemaal voor me. Gelukkig heeft hij het overleeft, en loopt hij weer trots rond. Inderdaad een toffe haan!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...