Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 18 september 2013

Opruimen en opknappen

Denk niet dat er hier niks gebeurt. Juist best veel, maar allemaal niet zo vermeldenswaardig.
We zijn bezig met een interne verhuizing, kamers worden opnieuw geverfd en gedaan, de oudste twee schuiven een eindje door zodat oudste zoon de komende herfst in een eigen kamertje kan gaan slapen. De jongens slapen nu nog altijd met hun drieën, dat ging altijd goed maar middelste zoon houdt oudste zoon tegenwoordig nogal eens wakker en in de zomer is het gauw benauwd in hun kamer. En ik merk dat oudste zoon het nu een heel prettig idee vindt om een eigen kamer te krijgen. Hij wordt in november D.V. 11 jaar.
De dochters doen dat schilderwerk trouwens grotendeels zelf. Ik heb voor oudste dochter alleen een oude kast overgeschilderd. En omdat middelste dochter aan het verven is in wat mijn oude hobbykamer was, neem ik de kwast nog ter hand voor het raamwerk aan de kant van het aangrenzende kantoor - dat moest slechts zo'n 8 jaar geleden al gebeuren ;-)

We zijn dus tegelijk in een opruimfase belandt, want zo gaat dat: plaats maken betekent ook opruimen. Het oude ketelhuis (zo noemen wij dat dan) wordt bij ons gebruikt als een soort zolder. Hmmm... dózen vol schoolspullen van mijn Farmer kwam ik tegen.... moet dat heus allemaal bewaard (tot de volgeschreven schriftjes toe) blijven? Tjonge, waarom heb je dat al die jaren bewaard? verzuchtte ik, om vervolgens een doos te openen met schoolspullen van mezelf. Ook een dikke doos vol. Niet zo veel als van mijn Farmer, maar toch... Weg ermee, drie volle dozen oud papier. Wat ik bewaarde: het herbarium, enkele werkstukken en mijn eigen boekverslagen. En een paar boeken met bouwtekeningen voor houtbewerking e.d.
Jongste dochter was bij me toen ik dat alles uitzocht en moest grinniken om de fraaie werkstukken. Tja, écht helemaal handgemaakt! Wel wat anders, jongedame, dan jullie tegenwoordige computerwerkstukken!
"Ah", zo zei ze, "nog echt versierd ook zo met "leuke"(ze bewoog hierbij haar vingers gekromd aan weerszijden van haar hoofd heen en weer) letters...."
Er staat ook een en ander gereed om naar de vuilstort te brengen. Een kapotte poppenwagen, een krakkemikkige bureaustoel, de 20 jaar oude kinderstoel voor in de auto waarvan de gordels 't niet eens meer doen...  Dat ruimt lekker op!


De pruimen zijn eraf, ze waren groot (echt als eieren) maar er waren er niet zo heel veel. Iets waar ik eigenlijk niet zo rauwig om ben omdat ik dus toch al genoeg te doen heb. Ik maakte 5 potten vol compôte en nog wat jam ervan. De rest aten we zo op.

Van de week had ik ook nog wat sperciebonen. Van de planten die we nog later gezaaid hadden. Ik moest me eerst wel een weg banen door het vele onkruid heen, want man, dat groeit zo snel dat je 't onmogelijk allemaal binnen de perken kunt houden. Maar toen ik goed daaronder zocht vond ik toch een emmertje vol.

Verder is het niet zo aanlokkelijk om in de tuin te gaan. Ik heb een beetje moeite met die omslag van het weer (zo koud....). Het land wordt kapot getrapt door de koeien, maar ja, ze moeten nog wel buiten blijven anders hebben we in de winter geen voer genoeg. Hopelijk droogt het volgende week weer wat op, dan schijnt het weer wat beter te worden.

En verder... verbaas ik me er soms zomaar over hoe groot Jongste wel wordt en hoewel ik natuurlijk blij ben dat hij zo goed tiert, knijpt het soms zo van binnen dat het allemaal zo hard gaat.
Kleintjes worden groot, slaan hun vleugels uit en zoeken hun eigen weg. That's the way of life.

Ik blog momenteel één keer in de week en dat bevalt me voorlopig goed. Ik kamp ook nogal vaak met hoofdpijn. Lezen bij anderen doe ik ook wat minder, die tijd komt wel weer.





18 opmerkingen:

  1. Wat een pruimen. Het is een mooie foto, die lichtval doet het hem.

    Sterkte met je hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh heerlijk heb je straks een opgeruimd huis :-) Nu wel even buffelen en veel werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk ik koester deze tijd ook echt, alhoewel de pubertijd ook veel plezier meebrengt. Wat vervelend voor je dat je pijn in je hoofd hebt. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het zo goed opruimt bij jullie en die pruimen zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch lekker dat je wel blijft bloggen. En dat je niet zoveel tijd voor andere blogs hebt, kan ik me voorstellen. Dat overkomt mij ook.Het seizoen is duidelijk weer begonnen met alle drukte.
    Wat heb je veel werk verzet. Ik hoop dat jullie er een opgeruimd gevoel aan overhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om je stukje te lezen , grappig wat je schrijft. Toen onze oudste als baby in de wagen lag zij de slager ooit, wacht maar voordat je het weet staan ze aan d deur te bellen of ze buiten komt spelen en slaan ze hun vleugels uit. Het gaat enorm snel dat groot worden.Sterkte met je hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is altijd weer fijn om van je te horen!
    Doe dit ook gerust op je eigen tempo,
    zo blijft het leuk.
    NIET omdat het moet,
    maar omdat het leuk is,
    en leuk MOET blijven.

    Naar te lezen van je hoofdpijn.
    Sterkte hoor!

    Ik geniet altijd weer van een krabbeltje uit het boerengezin,
    daar wil ik je voor BEDANKEN!
    Ook al zou het eens per maand zijn,
    het is goed :-)
    Denk om jezelf!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Druk in de weer dus! Heel veel succes! Als het klaar is zal je er vast heel blij mee zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat vervelend voor je, die hoofdpijn. Sterkte ermee en nu niet teveel in de verflucht, beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh pruimen lekker! Herkenbaar hoor. De winter is meer tijd voor meelezen dan afgelopen heerlijke zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms heb je even tijd voor je zelf nodig, al weet ik dat het moeilijk is altijd is er wel iets, maar dadelijk komt het najaar en de mais eraf dan even een rust moment?

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om weer even mee te lezen over de bezigheden in jullie gezin! Tja, zo gaat dat, mijn jongste is alweer 10. Ik ben wel blij dat wij 'twee series' kinderen hebben, de oudste drie (bijna vier) zijn het huis uit. En dan hebben we gelukkig nog de jongste twee voorlopig gezellig om ons heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toevallig las ik gisteren een stukje waar boven stond, mijn hele leven ligt op zolder. Die was ook aan het opruimen maar ging alles bekijken en tot slot had ze nog niks opgeruimd maar vond het leuk om weer in die oude dingen te snuffelen.
    Lekkere pruimen.
    Ja met kinderen gaat het veel te snel en dan pas merk je ook dat jezelf ouder wordt.
    Vervelend die hoofdpijn. Zelf ook veel last van gehad, als puber maar ook later. De coeliakie is de oorzaak geweest, door de vele verstoppingen kreeg ik als maar last van nek en hoofdpijn. Het gaat nu een stuk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Genoeg te doen dus weer bij jullie! Sterkte hoor met de hoofdpijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vervelen doen jullie niet zo te lezen, natuurlijk beterschap wat de hoofdpijn betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel sterkte en beterschap met jouw hoofdpijn, belangrijk om goed voor jezelf te zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lekker opruiming gehouden. Lastig ja, wat je met sommige spullen van vroeger moet doen. Sterkte met alles....vervelend die hoofdpijn. Dan heb je echt nergens geen puf en zin in. Ik ken het wel. Maar gelukkig met vlagen, en niet regelmatig. Bij mij helpen de hoofdpijnpoeders van Daro heel erg goed. Gebruik ik alleen als het heel heftig is.
    En probeer tijd voor ontspanning in te plannen, al valt dat soms niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat vinden jullie van auto's die je op kan knappen? Ik vind dit namelijk super gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...