Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 30 oktober 2013

Appels en peren verwerken en koe in de tuin

En toen was het de hóógste tijd om de peren te verwerken! Als ze gaan, dan gaan ze hard, met een week zijn ze dan weg. Van buiten zie je niet eens altijd wat, maar van binnen blijken ze soms ineens bruin. Eigenlijk was ik er dus te laat aan begonnen, maar ja, al dat ontrommelen en ruimen... Dus jammer genoeg was er al wat te veel schade. Vorige week kon ik echter niet eens beginnen want dat was een heel volle, drukke week met allerlei verplichtingen. 
Ik maakte jam van appels en peren (ik zal er nu dan een link bij zetten), zo heerlijk.

En in de hoop dat je -net als ik - maar niet genoeg krijgt van al die plaatjes met volle potten enzo:




Ik moest eerst weer even omschakelen: van het opruimen naar het inmaakwerk. 
Maar ik vind het weer heerlijk om te doen, 'k word er rustig van. 

Ik werk altijd volgens een vaste volgorde. Waar ik verder zo rommelig kan zijn werk ik in de keuken heel secuur. Als de vruchten klaargemaakt zijn voor de jam en ik alles in de pan heb zitten, ruim ik meteen de spullen op die ik niet meer nodig heb. De potten laat ik dan tegelijk even een paar minuutjes in het kokende water. Ik gebruik geen soda, wel kokend water. Ik pak altijd een schone theedoek om de glazen op te zetten en een schone vaatdoek om de randen van de potten mee af te vegen voor het deksel erop gaat. Tegen de tijd dat de jam goed is staat dan alles klaar en trek ik mijn handschoenen aan.

Jamproef, is -ie dik genoeg? Ik laat deze jam wel 4 minuten koken. Tegenwoordig kook ik rustig de jam wat langer door, van die dunne jam is zo vervelend en voor de pap maak ik doorgaans aparte saus. 

En daar staan ze dan, eerst even op hun kop. Goudgeel van kleur is deze jam. Prachtig (vind ik zelf).
Na afloop wordt ook alles meteen weer afgewassen, met gebruik van het hete water waar ik de potten in uitgekookt heb. Tijd die er dan compleet mee kwijt geweest ben: uurtje ofzo. 

Ik had nog meer peren. Appels ook, maar die kunnen wel langer wachten. De peren niet. 
Ik kook ze dan een poosje, met suiker en wat kaneel en ik had nog een beetje rode wijn staan die mijn Farmer toch niet zo lekker vond dus die deed ik er nu ook nog door. 
Veel mensen denken dat je alleen echte stoofpeertjes kunt koken maar wij doen het al jaren ook met de gewone handperen. Het is zo jammer om ze te laten verrotten! Pas hoorde ik van iemand die geen raad wist met de appels van haar bomen en die gooide kisten vol weg! Elstars!! Ja, want wat moest ze er allemaal mee? Geef ze dan weg, denk ik dan. En ook voor appelmoes zijn gewone appeltjes heel geschikt, waarom zou dat alleen met speciale moesappeltjes kunnen?

Resultaat: 6 potten met gekookte peertjes en 13 potten jam.

Dat was het dan weer voor vandaag en deze week denk ik.
Ach, nu zou ik bijna de koe in de tuin vergeten.

We zaten rustig in de keuken toen we deze dame doodgemoedereerd langs zagen lopen.... 

Ze was 'm gesmeerd door een hekje wat per ongeluk niet helemaal goed dicht zat, via de kalverstal zo naar buiten. Gelukkig dat ze onze voortuin koos en niet de straat!
Ze liet zich gelukkig gewillig weer leiden naar de wei. 






17 opmerkingen:

  1. Jullie komen wel weer even toe, mooie voorraad.
    Oeps... gelukkig liet ze zich weer goed terug brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, grappig! Het is ook niet het jaargetijde waarin een koe heel veel schade kan uitrichten in de tuin wat betreft het opeten van bloemen toch? Wij hadden er ook een keer een, maar die was niet van ons. Met veel heisa hebben we haar over de openbare weg weer naar haar huis gebracht. Blijft je altijd bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel werk, al die peren. Maar ik denk dat je er wel voldoening van hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk die voorraad! Het is hard werken én ontspannen tegelijk vind ik, dat inmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker, wij hadden 2 peren aan de boom, de ene was heel klein en de andere was al rot voordat we hem konden plukken. Grappig plots visite. Hier waren de rammen uitgebroken een poosje geleden. Joh had een hekje gemaakt en daar hadden ze behoorlijk tegen aan gerost zodat het slot niet goed meer zat. Wij waren die dag niet thuis dus hebben niet gezien wat er allemaal is gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha geweldig die koe,en wat een werk joh die jam,ik zou er geen geduld voor hebben hoor,knap van je

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gezicht, die volle pannen en potten! Vorig jaar hadden we welgeteld 4 peren maar dit jaar emmers vol. Behalve gestoofd (lekker, gestoofde handperen) heb ik er ook jam van gemaakt net als jij. Van een vriendin uit Suriname had ik verse limoenen uit haar eigen tuin. Sap en geraspte schil van de limoenen bij pan vol peren en appels en het is zo'n lekkere marmelade geworden, heerlijk fris! Onze (inmiddels gestorven) ezel liep eens midden in het dorp want ik had het hek niet dicht gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie kleur heeft jouw jam. je hebt echt eer van je werk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kwam gisteren langs een boer waar de appels op de oprit lagen maar ik was op weg naar me werk, geen tijd om te vragen wat ze er mee doen, vrijdag kom ik er weer langs en als de appels er nog liggen zoals vorig jaar en ik zie zijn vrouw ga ik het toch vragen zo zonde om die laten weg rotte.

    Ik heb in het weekend 5 kg moesappels gekocht voor 3,00 heb 8 bakjes appelmoes ingevroren

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man is pas aan zijn knie geopereerd, dus waren we al blij dat we alle vruchtbomen geplukt hadden voor de storm van maandag! De appeloogst valt een beetje tegen, veel klein spul. Maar van stoofperen kunnen we de hele omgeving wel voorzien! De Conference is op, die rot gewoon onder je handen weg. Gelukkig zijn we met zijn zevenen, dat eet lekker door!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha wat een koe!!
    Heerlijk al die zelfgemaakte appelmoes en stoofpeertjes :-) Ik heb nog wat appels, maar de kasten zijn inmiddels vol. Had een recept gezien voor geweckte appeltaart vulling, misschien dat ik dat nog ga maken.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn ouders hebben met de appels hetzelfde gedaan als met de peren. Dus aten ze stoofappels. Erg lekker en weer eens wat anders.

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou je het zegt, dat doen wij ook weleens inderdaad ook lekker. Wij doen er dan ook weleens rozijnen door. En door jouw reactie weet ik gelijk een goede bestemming voor mijn geweckte appeltjes van een vorige jaar.

      Verwijderen
  13. Heerlijk zeg, al die mooie weckpotten voor de winter. Ik vind het zo leuk dat je dit deelt op je blog, inspirerend, zeker voor de gehaaste mens van deze tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig al die gezond gevulde potten! Mooi, die huisvlijt.

    Gezellige koe! Fijn dat ze ook makkelijk weer terug ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat pracht wintervoorraad met zoete perenheerlijkheden heb je gemaakt :-)
    Leuk is dat hè...
    wat een genoegdoening kan zoiets geven!
    Ik hoop VAN HARTE dat het jullie gezin mag smaken :-)

    En toen wandelde er een KOE voorbij :-)
    Sorry maar het ziet er zo grappig uit,
    dat was het natuurlijk voor jullie eigenlijk niet.
    Ik denk dat ze haar neus achterna ging en zocht die heerlijke zoete peertjes :-)
    Gelukkig liep dit alles weer goed af!
    Pfff...

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed gevulde potjes met zelfgemaakte voedingsmiddelen. Wie krijgt daar nou ooit genoeg van? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...