Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 17 oktober 2013

Een echte herfst-vakantie

Echt een ouderwetse herfstvakantie... nat en guur. (Tenminste, zo begon het, inmiddels is de temperatuur wat aangenamer.)
Na een flinke anderhalve dag gestoei en geloei van de knullen - ze moeten aan het begin van de vakanties altijd weer even "wennen" aan elkaars voortdurende gezelschap- hebben ze weer geleerd om samen te spelen. En weer of geen weer, naar buiten gaan ze. Kledder en kleumig komen ze dan weer binnen, soms als varkens zo vuil. Maar daar hebben we een wasmachine voor. Dan spelen ze weer een tijdje binnen. Ze hebben alledrie iets gekocht van hun eigen gespaarde geld.
Ze zijn inmiddels ook weer geknipt, dat doe ik meestal in vakantietijd, lekker niet aan tijd gebonden. Ik knipte nog in m'n vinger ook, gebeurt me niet vaak, al gebruik ik een vlijmscherpe schaar. Het duurde wel een volle minuut voor het begon te bloeden, ik deed er zo'n lange vingerpleister om, die zijn ideaal en blijven tenminste een tijdje zitten. Het zal wel gauw weer genezen zijn, zo'n scherp glad sneetje. En liever mijn vinger dan het oor van zoonlief...!

Zomaar ineens werd ook de thuisstaande mais gehakseld. Dat was niet veel (ruim één bunder), het gebeurde terwijl ik met Jongste naar zwemles was geweest. Farmer belde net voor ik wegging en toen ik naar huis reed kwam ik al een tractor met kar tegen, ze waren dus al klaar!
De mais was goed rijp en ging echt al hangen, hoewel het vrij nat was, kon het er toch af gelukkig. De karren niet al te vol geladen, dat scheelt al veel. Er liggen nog veel kolven en je begrijpt dat de jongens druk doende zijn om die te rapen.
Dit is nog maar een beginnetje...

Wat we ook rapen zijn walnoten.

Herfst in de tuin.

Overal van die dunne sliertige paddestoelen.

Vind ik altijd mooi om te zien.

Nog steeds ben ik aan het ontrommelen, iedere keer weer een gedeelte. Ieder slaapt nu waar het de bedoeling was, dus de interne verhuizing is voorbij. Er blijven nog wel een aantal dingen die ook opgeruimd moeten worden. Van lieverlee kan ik er echter beter doorheen zien en wat heerlijk dat ik alles weer weet te vinden. En veel rommel is weggedaan, een ritje naar de stortplaats is gemaakt en er is nog wel een keer een ritje nodig. Dat is gewoon het nadeel van 'n hoop ruimte: je bewaart veel te veel, zelfs kapotte troep. 't Geeft een prettig gevoel om dat eens echt goed aan te pakken.

Ik lapte een speelbroek van oudste zoon op en een overall voor jongste zoon.
Vrolijk is het geworden, 't zijn net vlaggetjes die erop zitten.

Ik nam twee werkoverhemden van mijn Farmer onder handen. Die we ergens tegenkwamen en daar tenminste een aantal jaren hadden gelegen.... De ene met een winkelhaak -stukje stof erachter en zigzaggen- en op de andere moest een knoopje genaaid. Kleine dingetjes. Steeds weer opnieuw neem ik me voor om dergelijke klusjes zonder uitstel te doen, maar ik ben blijkbaar erg hardleers. Een sweater van dochter had ook een winkelhaak, die heb ik op dezelfde manier gemaakt, voor netjes is -tie toch te sleets geworden maar hij is nog prima om thuis te dragen.
Tussendoor zijn er ook nog de gewone dingen van elke dag: het eten, de was, poetsbeurten.... Maar ik vind het zo heerlijk dat ik niet steeds heen en weer hoef te rijden!






8 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n herfstvakantie. Ik vond het vroeger, toen de kinderen klein waren, de leukste vakantie. Veel buiten in wind, zon en soms regen. Allerlei boomvruchten zoeken, poppetjes van eikels en kastanjes maken, beukennootjes poffen, appelmoes maken enz. Wij hebben deze week een walnootboompje (80 cm) geplant!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn herfstvakantie, wij hebben het komende week. Zo'n gezellige tijd, de herfst. Het waaide zó hard vandaag dat ik het bijna griezelig vond om kranten te lopen op de laan vol eikenbomen in ons dorp, al die rondvliegende takjes en eikels... Ik heb er wel eens één op m'n hoofd gehad. :-)
    Gezellig om weer te lezen over jullie leven. Herkenbaar, die naaiklusjes... Als ik er weer mee bezig ga neem ik mij ook altijd voor het niet meer zover te laten komen. Tot de volgende keer... ;-) Maar inmiddels zijn er bij mij al bijna vier (van de zes) het huis uit, dus nu moet het toch beter lukken het bij te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellige blog hoor. Ik hoop toch dat onze week niet nat en guur wordt. Niet leuk, je vinger meeknippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar dat ze eerst weer even moeten wennen! Dat is bij mijn kinderen ook altijd. Het kost even voor ze hun draai weer hebben gevonden. Bij ons begint de herfstvakantie volgende week pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind herfstvakantie de mooiste vakantie. Die week vliegt altijd om..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk fijn gezinsverhaal...
    Van de gezellige naaiklusjes met de regen tikkend op de ramen,
    de kinders die thuis zijn door vakantie en het rapen van oogst :-)
    Geniet van al je zegeningen!
    Dat je genoeg kracht en energie mag hebben om alles draaiende te kunnen houden.

    Wat is de OVERALL vrolijk geworden met VLAGGETJES :-)
    veel te mooi geworden om vies te maken :-)

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan is de herfstvakantie zomaar weer voorbij... Maar toch even lekker hé, zo'n weekje! Fijn dat de interne verhuizing achter de rug is, is toch best een klus!
    Wat is de overall leuk geworden. En dat hardleers: wat herken ik dat, steeds neem ik me voor dat soort dingen niet meer uit te stellen, maar voor je het weet...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...