Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 2 oktober 2013

Glimmend van de bomen en nieuw drijfzeil

Doordat de dagen zo voorbij razen zou men bijna vergeten dat er ook nog zoiets als appelbomen in ons mini-boomgaardje stonden....
Kisten  opgezocht, schoon geborsteld, krant op de bodem...

Meer dan tijd was het voor de Elstars om geplukt te worden.

De appels met een mankementje eraan (aangestoken door wespen b.v.) hield ik apart in een doos.

De ergste daarvan zocht ik uit en schilde ik voor de appelmoes bij het avondeten.

Restant in een schaaltje. Lekker stevige moes, daar houden wij van. 
Natuurlijk met een snuf kaneel erbij.

De rest van die appels moeten ook snel weggewerkt worden. Ik doe ze met veel tegelijk in goed schone potten, kan ik ze zeker wel een jaar bewaren.

Er hangen nog Jonagolds aan de andere bomen, maar die kunnen nog wel even wachten. De peren (Conference) wil ik wel van de week nog plukken.
Samen met de appels maak ik daarvan vast ook nog heerlijke jam (recept kun je vinden op dit blog; zoekfunctie).

Verder is het weer kastanjetijd, hebben jullie het ook gemerkt?
Met een lange stok wordt de natuur een handje geholpen.

Zo worden ze van eventuele schillen ontdaan....

En hier is het allemaal om te doen. 
Als je zo'n mooi glimding ziet liggen, móet je 'm toch wel oprapen?

En deze foto heeft er niks mee te maken maar 't is altijd zo'n leuk gezicht hoe Bonnie zich op dat touw werpt, echt hondenvermaak.

Verder is de mestsilo weer in orde, we hebben een nieuw drijfzeil. Maar voor dat erop kon, moest eerst de put leeg, er bleek een grote scheur in de mestzak te zitten, die moest worden gerepareerd. Ik zal jullie het hele technische verhaal besparen maar er kwam heel wat bij kijken.
 Nu is het echter weer voor mekaar.
Een deel van de silo werd losgemaakt om er goed bij te kunnen.
Deze foto is vanuit de binnenkant gemaakt.

Na afloop weer netjes dicht.

Het nieuwe drijfzeil, wat dus straks bovenop de mest blijft liggen.
Tegen de ammoniakuitstoot.

En oh ja, er kwam ook nog de mais...




20 opmerkingen:

  1. Zelfgemaakte appelmoes van die heerlijke appels, ik krijg er trek van. Dank je wel voor de leuke foto's en verhalen weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is altijd veel werk op de boerderij. Maar je hebt prachtige appels (ik wil ook een boomgaard ooit) Ik vond gister ook nog kastanjes en ga vanmiddag met mijn zoontje daar nog rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou wat een goede oogst heb je weer, dit jaar. De elstars zijn heerlijk momentheel.
    Gedroogd zijn de appelpartjes ook en lekker en houdbaar ;-) of vind je het zonde om ze te drogen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk ga ik ze ook nog drogen! Maar ws meer van de jonagolds want de elstars zijn hier favoriet om zo te eten.

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige appels en lekkere appelmoes! Wij maakten maandag zelf appelstroop, een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk lijkt mij dat, je eigen boomgaard. Maar ja, het moet natuurlijk wel geplukt worden! Lekker, appelmoes. Ik zal binnenkort weer eens naar de fruitschuur, een paar kilometer hier vandaan, lekker verse appels halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kom ik aan met mijn oogst van drie appels :-)) Het boompje staat er net een half jaar dus mag eigenlijk nog niet klagen, vind je wel? Heerlijk om de kinderen zo bezig te zien met de kastanjes. En de maistijd is ook weer aangebroken... vind dat altijd een bijzondere tijd. Als bij het ouderlijk huis het mais rondom weer weg is gekneusd voelt het pas als echt herfst.

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk hé, die zelfgemaakte appelmoes! En dan uit eigen boomgaard, dat is natuurlijk helemaal leuk! Hier worden die mooie, glimmende kastanjes ook ijverig geraapt :-)
    Een heel werk met de mestsilo, maar gelukkig is het allemaal weer voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn zeg die eigen appelbomen, ik spreid de appels uit op zolder zo dat ze elkaar niet raken. Ze worden snel rijper en ruiken heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niks lekkerder dan zelf gemaakte appelmoes. Mooie appels. Dat lijkt me een hele klus zo'n kleed te repareren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Superleuk logje! ik zou er spontaan honger van krijgen ;)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Drukke tijd van het jaar vooral de mais die er af moet,en je appel oost lekker

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wouw wat een hoop pracht. Een drukke tijd maar ook een mooie tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een bedrijvigheid is er weer bij jullie op het erf!
    Het lijkt mij heel wat;
    het repareren van de mestsilo.
    Maar hoe belangrijk is het niet...

    En die prachtige appels,
    met die rode blozende wangetjes :-)
    Ze zijn prachtig om te zien.
    Wat leuk dat je ze vereeuwigd hebt!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is weer een drukke tijd even hè. Hier ook volop met maïs bezig. Mijn man mag een dagje helpen bij de buren. Altijd gezellig. Al is het bij ieder boerengezin dan wel even aanpoten hè. Heerlijk joh, die appels. Kan alleen niet op het recept van de peren/appeljam komen....
    En grappig dat hondenvermaak tussendoor. Daar kun je dan zo van genieten, tussen alle bedrijvigheid door. Succes daar hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier zijn inmiddels ook al liters appelmoes gekookt. Zo heerlijk! En eigenlijk erg makkelijk, en zo gedaan. Alleen dat schillen.. (nouja, met een kom thee en een mooie cd aan is het eigenlijk een heerlijk, rustgevend werkje)
    Een drukke tijd, de oogsttijd. Goede oogst van het mais?
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt het volgens mij echt druk. Heb je nog wel momentjes voor jezelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heerlijk vermaak daar bij jou,en jaaa kastanje,s daar hebben wij er ook al een paar van,
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijk verhaal. letterlijk en figuurlijk. Hoe bedoel je: in potten de appels opslaan? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
    En die jonagold die nog niet geplukt kan worden. We hebben een boom vol appels maar ik vind ze nog zo klein. Zijn ze bij jullie ook nog niet volgroeid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Appelmoes in potten bedoelde ik. Gewoon heet in schone en uitgekookte potten doen en die kun je dan op een koele droge plaats een tijd bewaren.
      De appels zijn hier ook verschillend, soms ook van dezelfde boom. De kleine groeien nu niet meer denk ik, ik zou ze maar plukken anders heb je kans dat je straks niets meer hebt. Ze rijpen na het plukken nog goed na.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...