Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 11 oktober 2013

Relaas dat je best mag overslaan en een knopenhart

Nog steeds zijn we druk bezig met de interne verhuizing. Oudste zoon geniet zichtbaar van zijn eigen kamertje. Dat vind ik heel mooi om te zien.
Het leukste van dit alles is het opnieuw indelen in de kasten. Niet met drie stuiterende jongens om me heen maar wel met m'n eigen zelf alleen (genoeg aan de chaos in mijn hoofd). Lekker opgeruimd, meestal meer ruimte want er zijn overbodige dingen weggedaan. Zo heb ik drie ladenkastjes boven staan. Twee oude, ooit van mijn moeder gekregen, solide en degelijk. Eén met een gebroken knop, helaas. En een gekochte, zo'n goedkoop wit geval, waarvan de laden al tig keer zijn gelijmd of gerepareerd. Afgezien daarvan nog best stevig. En ruim. Ik heb de inhoud van die laatjes zodanig weten te reduceren, dat er één kastje weg kan. Weg al het uitgelubberd ondergoed, sokken zonder maatje en allerlei troepjes van nul en geen waarde. Alweer veel kleding de deur uit, werkelijk, je snapt het niet. Een paar dozen met speelgoed volgden daarop. Ze zijn er uitgegroeid en soms moet je ook eens dúrven om dingen weg te doen. Een hele doos met Fisher-price ging naar de crèche van de kerk, die kindjes zijn er, zoals ik vernam reuzezoet mee, dat vind ik dan leuk om te horen. Het doet me meer plezier dan wanneer  ik het verkocht had en er misschien (na veel geharrewar)  een paar tientjes rijker mee was geworden.
De kaarsen en theelichten bewaarde ik boven maar wil ik nu op een meer logische plaats beneden bewaren, bij de reservelampjes en batterijen, zekeringen e.d. Dit betekent trouwens dat ik die betreffende kast ook nog mag uitzoeken, schoonmaken en opruimen....  Dus je begrijpt, ik blijf nog wel even bezig met dat gedoe. Groot voordeel is wel dat je weer helder weet wat je allemaal hebt - da's meestal zat.
We blijven sowieso nog wel even bezig want er is sprake van lekkage bij de douche, niet een heel nijpend geval van een plons water maar meer een doordrenzend gebeuren waar we het effect duidelijk van zien in het plafond van de keuken. En dan ligt het er maar aan of het de afvoer is en in hoeverre het allemaal nog vrij eenvoudig is te verhelpen, want anders maken we beneden een badkamer/douche. En dan wordt  het boven maar het rommelhok waar de spelletjes en hobbyspullen e.d. komen te staan. Dan zal ik dus mijn naaimachine in onze slaapkamer moeten zetten, wat heel goed kan omdat daar ruimte genoeg is. Maar wat een gedoe. En ik heb een heel handige Farmer, dus we gaan dat niet uitbesteden. Het moet dan echter wel gebeuren in die losse overige uurtjes....
Het haakwerk ligt nu ook helemaal stil. Bakken doe ik ook niet zoveel op 't ogenblik, alleen willen we voor het weekend wel appelflappen maken, heerlijk, oudste zoon opperde het idee en ik krijg er ook helemaal zin in. Weer eens wat anders dan altijd die cake.
In m'n vrije uurtjes lees ik, dat is nog steeds de beste gedachtenverzetter voor mij.
En ik denk een klein beetje: wie wil dit allemaal nou eigenlijk lezen....?

Daarom nog even wat totaal anders: mijn zus had een tijdje geleden zoiets leuks gemaakt dat ik het idee wel wilde posten op m'n blog: een hart gemaakt van knoopjes. Allemaal degelijk vastgezet met naald en draad, een echt geduldwerkje dus. Praktisch denkend als ze is, wilde ze de knoopjes niet lijmen. Want deze kun je altijd weer losmaken en opnieuw gebruiken. Als je 't hart zat bent. Of héél dringend een knoopje nodig hebt ;-). Het past heel  goed bij haar interieur, het subtiele accent van de paar turkooizen knoopjes combineert heel goed met het glaswerk in diezelfde kleur wat ze bij elkaar heeft verzameld en wat een vrolijk effect heeft op de verder sobere inrichting, die rustig en landelijk is. Zo kun je dus een geheel eigen sfeer creëren.


Er is zo'n  handige knip- en plakfunctie hè, met die computer, dus hierbij het begeleidende mailtje (deels) van zus:
Je mag het gebruiken zo je wilt, ook voor je blog (zonder "auteursrechten" ha ha). Ik heb het als volgt gemaakt: knip een hartvorm van papier, leg hem op de stof en trek met (rijg)garen de vorm om. Papier er af en dan de knoopjes erop naaien met een paar steekjes.
Heb je niet zo veel knopen dan kun je ook alleen de contour van het hart doen.
Mijn knopenvoorraad  is het resultaat van jarenlang knopen van kledingstukken afhalen die de lorrenzak ingaan en reserveknopen uit kleding halen. En natuurlijk nóóóit iets weggooien want je weet niet of je er nog eens wat mee doet. Zie hier het resultaat!
Ik heb er zo'n 95 knopen voor gebruikt.
Groetjes van zus


De herfstvakantie voor de jongens is net begonnen, ze zijn er echt wel weer aan toe. Jongste dochter hoopt volgende week te vertrekken naar Londen, schoolexcursie. Ze komt met twee vriendinnen in een gezin en ze zien er erg naar uit.

11 opmerkingen:

  1. Wat n heerlijk gezinsverhaal weer! En ik geloof dat ik m'n knopenbak ook maar eens ga pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie dit wil lezen? Nou ik, graag zelfs!
    Is oudste dochter al helemaal geïnstalleerd? Fijn voor oudste zoon dat hij nu ook een eigen plekje heeft! Hopelijk valt het met de badkamer allemaal mee...
    Wat een leuk idee trouwens dat hart!

    Geniet lekker van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog zo'n fan van je stukjes. Lekker opruimen en het is toch ook leuk om een eigen plekje te hebben . Mooi hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet of je fb hebt, maar ik heb pas de knopendoos op tafel gegooid en er werd zoveel op gereageerd na aanleiding van de foto, wat mensen niet allemaal maken met knopen

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier ook een trouwe lezer, herken veel dingen. Dus fijn om te lezen! en dat knopen idee vind ik ook leuk. Ik heb twee dozen vol knopen.
    prettig weekend, henny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Genoten van je blog. Herkenbaar. Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooo en ik lees het allemaal OOK reuze graag!
    Jouw verhalen zijn zo levensecht en puur.
    Altijd weer boeiend en uit het leven gegrepen.

    Het knopenhart is een plaatje,
    wat een pracht kunstwerkje!
    DANK voor deze leuke inspiratie via je zus :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees graag mee hoor. Geeft me altijd weer moed.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zag zo'n knopenhart op www.welke.nl en vond hem gelijk zo leuk! Mooi gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier worden ook de overhemdknoopjes afgehaald, als een overhemd reddeloos is (goed genoeg voor paper piecing patchwork ondergordn worden stukken stof daarvan toch weer bewaard. Maar wat moet je nou met die kleine knoopjes, dacht ik vaak. Nou weet ik het. In Groningen kunnen we Knittens inleveren, gebreide kleine heel eenvoudige katjes (Knittens briepatroon of Knittens haakpatroon) opbrengst komt ten goede aan jawel, dierenasiels e.d. Laten die handgrote katjes nou ogen nodig hebben. Die kun je kopen, kunststofogen, maar dan kosten die restjes wol die je opbreit weer geld aan de oogjes, dus worden ook kleine knoopjes aangeraden. Ha, die heb ik zat en wolresten ook, jippie, dat ruimt ook lekker op(vorige jaren breide ik mutsjes voor India en Nepal, daar bleven heel kleine maar wel veel resten van over, dus worden dat nu lapjeskatten. Maar zo'n hart zal ik onthouden, kan natuurlijk ook een silhouet van hond of kat worden, mogelijkheden te over.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...