Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 21 oktober 2013

Vulkanen op de zandhoop!

Ik ben een voorleesmoeder. En ja echt, vroeg of laat nemen de kinderen dan ook zelf boeken ter hand.
Een poosje geleden nam ik een boek mee over Pompeji. Natuurlijk over de grote uitbarsting van de Vesuvius maar toch vooral over het leven in die tijd. Hoe zoveel door opgravingen is bekend geworden. Door de lava en de aslaag waaronder alles zo goed is bewaard gebleven. Oudste zoon  nam het mee naar zijn kamertje en ging van tijd tot tijd daar lekker verder in lezen.
De boeken moesten weer terug naar de bieb, maar even daarvoor hadden we nog een heel gesprek over vulkanen en Farmer bladerde ook het boek over Pompeji eens door. Er waren nog zoveel vragen dat ik zei dat ik nog wel een ander boek over vulkanen zou meenemen.
Dat deed ik.

Op kinderniveau worden de dingen goed uitgelegd.
 (Zó, dat grote mensen het zelfs ook snappen....)

Het werd gelezen en bekeken.

Daarna gingen de jongens weer eens een poosje lekker naar buiten.
Even later ging ik appels halen in de garage en toen zag ik dit:

Een flinke krater!

Het werd een gevaarlijk gebied daar. De ene na de andere vulkaan ontstond.

En dit is de beruchte "Vusius".

Zie je Pompeji liggen? De ramp is al voltrokken. 
Het dorp is overspoeld door de lava.

Zo heb ik al zo vaak gezien hoe kinderen dingen verwerken in hun spel. Als ze op school bij geschiedenis het over de ridders hebben gehad, kan ik dat zien in hun spel. Leuke dingen, over een boek of een film of over dingen uit het leven. Maar soms ook heel verdrietige dingen kun je terugzien in het kinderspel. Het mooie is dan dat je het onderwerp daarna vaak gemakkelijker kunt bespreken omdat je kunt terugkoppelen naar het spel. Ik zou daar zo veel meer voorbeelden van kunnen geven.

Als je hiernaar kijkt kun je niet begrijpen waarom sommige ouders pertinent geen zandbak in de tuin willen. (Zo'n rommel...) Of waarom kinderen niet eens een keer een hutje mogen bouwen onder de tafel of achter de bank. Natuurlijk moet dat dan weer opgeruimd. Dat hoort erbij. En ik weet ook dat onze kinderen opgroeien met veel ruimte, bij zovelen is het anders. 
Maar misschien zijn wij dan wel wat al te makkelijk in deze dingen....


10 opmerkingen:

  1. Leuke blog weer Jolanda! Ja, soms begrijp je als volwassene de zaken pas echt goed als het aan kinderen wordt uitgelegd. Hetzij met het jeugdjournaal, hetzij in een biebboek.
    Echt fantastisch hoe jouw jongens spelen. Ik vond het ook nooit een punt als er wat rommel gemaakt werd. Zolang er maar met plezier gespeeld wordt, kan ik een hoop hebben.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo is het maar net, wat ziet dat er fijn uit zo spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, dat is toch het aller mooiste dat kinderen de ruimte krijgen om te spelen. Zo onthoud je dingen ook veel beter als kind. En die rommel in huis is vaak maar droog spul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om zo met elkaar een onderwerp 'uit te diepen' en mooi dat ze het zo verwerken in hun spel! Ik zie het hier bij dochterlief soms ook al terug: kerkje spelen met de poppen, op vakantie met de poppen en soms moeten de poppen zelfs voor straf even naar de gang :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterend!
    Ik moet echt lachen om de foto's :-)
    Wat hebben je kinderen dit LEVENSECHT nagebouwd.
    Een knap stukje VULKAAN-WERK :-)

    Je hebt helemaal gelijk...
    laat kinderen kinderen zijn.
    Lekker spelen en kliederen met zand en water :-)

    Wat fijn dat ze bij jullie dit alles kunnen krijgen,
    wat een rijkdom,
    wat een zegen.
    Dat is liefde voor je kinderen,
    en zie ze eens ontwikkelen!
    Misschien worden ze later wel projectontwikkelaar,
    of uhhh...
    VULKANOLOOG :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gevaarlijk daar bij jullie ;-)
    Leuk, hoe ze het nadoen! Lekker laten kliederen toch?!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Dat is echt gezond spelen. Met zuiveringszout kun je heel goed lava namaken overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke tip! Daar gaat het natuurlijk van bruisen. Helaas heb ik het niet in huis, zal eens kijken waar ik het kan vinden.

      Verwijderen
  8. hihi erg leuk,ja hoor kinderen horen rommel te maken,te spelen,vuil worden,heerlijk toch

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke post! :-) In Rotterdam, vlakbij de Euromast, zit een toko. Daar verkopen ze goedkope doosjes zuiveringszout. Maar ja, wanneer kom je daar hè ;-) Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...