Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 12 november 2013

Frustraties van het opruimen? Bij mij niet!

"Ma, waar zijn de batterijen?"
"Waar liggen de zakdoeken tegenwoordig?"
"Zijn er nog ergens handdoeken in dit huis?"
"Waar heb je de theelichten nu weer gelegd!"

Frustraties van de huisgenoten.
Oorzaak: een ruimende moeder.

Opruimen is echt waar verrukkelijk.
Het lijkt alleen wel een karwei zonder einde.
Heb ik de kast in de keuken opgeruimd, moet ik echt weer verder in de bijkeuken. Andere indeling maakt dat dat gelijk erachteraan moet gebeuren.
Volgens mij is alles nu zo ongeveer op de schop gegaan of komt nog aan de beurt. En eerlijk is eerlijk: frustraties waren er eerder ook. Ging een huisgenoot op zoek naar tape ("witte kast in het kantoor!") wenste ik in stilte de zoeker veel succes.... 't was dan nog net niet zo erg dat de rommel eruit viel als je de deur open durfde te doen maar alles lag door elkaar. Dát is nu verleden tijd! Dat heb ik als volgt aangepakt: de hele troep eruit en in een paar wasmanden gedaan, in één keer. En toen alles stukje voor stukje weer opnieuw ingedeeld, hetzij in die kast, hetzij elders.

Het leukste van al dat geruim: wat heb ik veel bergruimte!! Wat een luxe.
Natuurlijk heb ik eerder ook opgeruimd, iedere keer weer opnieuw. Maar dit keer pak ik het rigoureuzer aan. Veel overbodig geworden spullen de deur uit. Omdat ik in de schuur meer ruimte heb gekregen -vanwege ook opruiming daar- kan ik nu ook dingen die ik zelden gebruik een deurtje verder zetten.
Wat moet je bijvoorbeeld in de wintertijd met een enorme lading lege ijsdozen, boterkuipjes en andere diepvriesdozen, potten en flessen zo dicht bij de keuken? Tegen de tijd dat ik het nodig heb, loop ik wel even wat verder heen en weer. Zoals ik nu bijvoorbeeld doe voor de potten appelmoes die ik (dat ook nog) inmaak.
En nog een puntje: 10 lege boterkuipjes op voorraad is ook echt wel genoeg daar hoef ik er echt geen 60 van te bewaren; de rest kan dan toch gewoon in de plastic-buil-voor-plastic.
 En ik krijg er zoals gezegd een massa meer ruimte door, zo zelfs dat ik nu laatjes heb waarin ik gauw losliggende spullen kan opbergen.


In een la waar verschillende zaken in opgeborgen worden gebruik ik doosjes of bakjes, dat maakt het heel overzichtelijk.

Bij dat opruimen kom je ook nog weleens wat tegen. Maar liefst 2 (twéé!) strijkplankhoezen bijvoorbeeld, terwijl ik helemaal niet zó veel strijk. Opruimen is dus ook blijkbaar weleens zeer noodzakelijk. Stel, ik zou volgende week weer gedacht hebben in de winkel: Hé, strijkplankhoezen! Had ik die niet dringend nodig?

Ik vond ook een bakje met kraaltjes. Veel roze en glimmends, duidelijk van de meisjes geweest. Maar als Jongste zoon niets weet te doen geef ik hem het potje. Goed voor z'n fijne motoriek. IJverig gaat hij aan de gang. Hij maakt een ketting voor  mij. "Ik maak er één met veel hartjes, weet u wat dat betekent? Dat ik heel veel van u hou."

Meestal ben ik vrij nuchter in die dingen maar soms zou je bijna wensen dat ze nog wat langer zo klein bleven....

16 opmerkingen:

  1. Ahhh wat lief, die ketting van je zoon! :-) Heerlijk inspirerend om te lezen over je opruim-actie. Ik ben ook bezig gegaan hier, 't is hard nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je zo lekker bezig bent!
    Manlief kan hier ook zo zuchtend de keuken doorlopen als ik weer eens heb geruimd...
    Wat een lieve uitspraak van je jongste. Ik merk ook dat ik bij de jongste graag dat 'kleine' nog even vast wil houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opruimen doet altijd goed. Je weet ook meteen weer wat je hebt.
    Schattig een zoon die kraaltjes rijgt, ja het gaat nou eenmaal snel he, veel te snel.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar en het geeft altijd enorm veel voldoening, mij tenminste :-) als ik zie hoeveel ruimte ik nu weer heb. En een opgeruimd huis geeft mij een opgeruimd hoofd. Waar een ander gaat rennen of sporten ga ik opruimen. Het blijft wel oppassen geblazen dat er omdat er nu weer ruimte is niet opnieuw van alles verzameld word.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooo zo herkenbaar,hier die speelgoedkast ook,helemaal opgeruimd en ze willen wat pakken en dan echt het onderste,hupsa alles weer overhoop,ggrrr daar gaat je goeie bedoelingen.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. you go girl , oooooh wat een heerlijke post , enne het geheim ? , nooit meer dat kopen wat je opgeruimd hebt, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De binnenkant van kastdeurtjes is van en voor mij, niet voor bezoek. Dus hangt op 1 deurtje mijn recept voor poffert en appeltaart. Je zou aan de heel-veel-dingenkastjes ook een opsomming van wat er in ligt kunnen hangen, gelijk een stimulans om soort bij soort ook in de toekomst te doen. (Zeg ik, eigenaar van mijn! chaotische orde, verwissel de koffie en suikerbus niet, want o wee, koffie in de thee, yakkes) Ik klikte nog even op "in de bonen" en herinnerde mij de 60! kg. spruiten waar manlief drie dagen voor kerst mee aan kwam zetten: doppen, wassen, blancheren. Dat in en uit die grote ketel halen was me een werk, schuimspaan er bij enz. Het vroor ook nog eens! Toen zag ik de nijlon uienzakken, waar de spruiten in geleverd waren: lampje van Willie Wortel ging branden. En ja hoor, zakken gewassen in heet sodasopje, spruiten in zak in kookketel, spruiten er uit tillen in lege emmer laten zakken in zak, emmer onder de tijdelijk aangesloten buitenkraan, spruiten af laten koelen, aan provisorische stevige paal gehangen, uit laten lekken en super koud in de diepvrieszakken. Werkt natuurlijk ook bij zomerweer. Een kilootje of anderhalf te blancheren tuinspul laat ik in een oude, maar brandschone frituurmand in het kokende water zakken, geen gevis naar achtergebleven spruitjes, boontjes e.d. meer. Ik vind dat je sperzieboontjes beter even langer kunt blancheren dan de aanbevolen tijd, half minuutje langer breekt de enzymen beter stuk. Maar ik kook ze altijd ottaal ontdooid in een bak water van zo'n 50 graden en dan in de snelkoker, smaak is dan voortreffelijk, net zoals vers vinden we hier. Misschien heb je hier iets aan als je spuiten wilt invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och wat lief! Van jullie zoontje! Ik ga ook snel weer door naar de koffie. Nu is de keuken aan de beurt en ik wil ook echt de zolder nog onder handen nemen. Alles krijgt langzamerhand zijn vaste plaats. En ik merk dat het niet eens zo lang duurt je kunt al veel gedaan hebben in een half uurtje. Ik geniet er ook wel erg van moet ik zeggen een leeg huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk, die opmerking! En die kastjes ook, uiteraard. Goed je best gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk he, opruimen!
    En wat is het lief als ze zoiets zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lief van je zoontje :-)
    Zo schattig...

    Heerlijk dat opruimen.
    Ik snap je vreugde hierin helemaal!
    Die enorme voldoening die dit geeft is onbetaalbaar :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed bezig. Hier bekijken ze me met argusogen als ik aan het opruimen ben. Ik gooi te veel weg vinden ze.

    Lief, dat van je zoon met die ketting. Dat moment vasthouden hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he. Ik heb ook nooit geweten dat je van opruimen in een flow kunt raken.
      En het leuke is : steeds even een deurtje open doen en ook daar een opgeruimd kastje vinden.
      Zelfs dochters kamer moest er aan geloven. Nu kunnen alle deuren in huis gewoon open blijven staan ( ook als er bezoek komt).
      Gek, maar ik geniet me suf!

      Verwijderen
  13. Bij mij wisselt het. Soms kan ik er ook wel van genieten. Maar soms voelt het ook alleen maar als nog meer werk.

    Wat ontzettend lief van je zoontje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha! Het is net of ik m'n moeder 'hoor'.
    Het eerste jaar van m'n huwelijk heb ik dat soort dingen een beetje laten versloffen (uche) maar na onze verhuizing ben ik vol frisse moed gewoon (bijna) alles gaan bijhouden. Gelukkig zijn we met z'n tweetjes, dus blijft het ook netjes :-)
    'Thuis' was er soms ook geen beginnen aan, vooral de spelletjes/knutsel/etc kast...
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat lief, die ketting! Heerlijk hé, als alles weer eens goed opgeruimd is! Helaas is het hier meestal niet van al te lange duur...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...