Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 26 november 2013

Zoete appeltjes en kleurige dierenhanger

De appeltjes van vorige week zijn prachtig gedroogd. Ze zijn een beetje knapperig en zijn heerlijk als tussendoortje.
Mijn schoonmoeder droogt de appeltjes altijd gewoon op de verwarming op een stukje folie of bakpapier, dat gaat ook prima. Het duurt dan alleen wel langer. Ik bewaar ze in een goed afsluitbare glazen pot. Ik snij de appels in ringen, dat vind ik altijd zo mooi om te zien. Je kunt ze ook wellen en dan bij b.v. bruine bonen eten, om maar iets te noemen.


De appeltjes die ik deze keer gebruikte waren zoetig van smaak, we denken dat het echte zoete appeltjes zijn. Ze zijn van een boom die we niet zelf hebben geplant, maar die hier al stond, we hebben hem toen wel een andere plaats gegeven. Vandaar dat we de naam niet kennen. Er zijn er nog een stel van over dus ik ga gauw weer een keer schillen. Dat is echt een werkje om lekker bij te gaan zitten want ze zijn best wel klein.

Nog iets heel anders: Mijn schoonouders kregen een poosje geleden van onze jongste zoon diertjes van strijkkralen. Oma vond ze zo mooi gemaakt en heeft oog voor het geduld wat voor zo'n werkje nodig is en hing ze op. Ze zette ze vast met een paar steekjes op een breed lint en gaf het geheel een mooi plekje in huis. Geloof maar dat het jongste zoon een fijn gevoel geeft dat zijn werkjes zo gewaardeerd worden!


En het is ook echt een vrolijk gezicht. De bovenste twee zijn gemaakt door middelste zoon (zegt jongste er dan bij). De grondplaatjes die ervoor nodig zijn hebben we van lieverlee bij elkaar gespaard... da's dan ook een voordeel van een flink gezin. Het kan natuurlijk ook met hetzelfde motief maar verschillend gemaakt.
Misschien voor iemand een ideetje voor een zelfgemaakt cadeau?


14 opmerkingen:

  1. Lekker, die appeltjes. En het staat zo leuk in die glazen pot. Maar ik reageer eigenlijk op de strijkkraaltjes hanger. Wat een goeie zet van je schoonmoeder! Reken maar dat kinderen het leuk vinden als ze zien dat hun maaksels er echt toe doen. Fijne week verder. Je andere post wil ik nog lezen maar deze viel zo op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heeft oma dat mooi opgelost, de mooie hanger van jullie jongste zoon. Prachtig. Zo maak ik zelf kaartjes en mijn opa (83) bewaart ze ook en staat nog weken na zijn verjaardag op het tafeltje naast zijn stoel. Daar doe je het toch voor. Voor hem maak ik dan ook altijd een uitzondering, hij zal en moet een zelfgemaakte kaart van mij krijgen omdat ik weet dat hij dat ontzettend waardeert. Mijn oma was ook altijd aan het handwerken, dus hij weet ook hoeveel tijd er in zoiets zit en zal het dan ook niet bij het oud papier doen.

    Wat zien die appeltjes er ook lekker uit? Kun je deze trouwens wel eten als je allergisch voor appels bent? Ik kan geen appels eten maar wel appelmoes en appeltaart. Zou ik dit dan wel kunnen eten? Benieuwd naar een antwoord.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Janneke, ik ben, als mede allergische even zo vrij om te reageren op je vraag. volgens mij kan dat wel. wist je al dat je appels ook kunt eten als je ze een seconden of 10 in de magnetron zet? net zo knapperig als een gewone appel, maar toch verandert er iets in de samenstelling, waardoor ik ze in ieder geval wel gewoon kan eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief van oma!
    Hier heb ik de figuurtjes weleens met visdraad aan elkaar gemaakt zodat je ze bijv. als raamhanger kunt gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker die appeltjes en inderdaad mooi om na te kijken. Wat lief van oma, dat heeft ze mooi opgelost. Kan me voorstellen dat een kind dat ook geweldig goed doet. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk die slinger!Hier liggen de werkjes ook vaak her en der en zo hangen ze mooi te pronken!!Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat super leuk die slinger,lekker vrolijk ook

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh jah je appeltjes zijn prachtig geworden! En ook hier zijn ze er dol op. Juffie van school ( groep 1/2) heeft zelfs gevraagd of zij mijn magischhe droogapparaat mag lenen om het een keertje met de kleuters te doen ( neemt een ieder van thuis een appeltje mee) en met een plastik ik.ea mes in stukjes snijden en dan drogen een dagje in het apparaat in de klas. dat mag natuurlijk van mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ze vroeg het omdat onze gedroogde appeltjes door een groot deel van de klas zo heerlijk gevonden word, want mijn kleintjes delen graag uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lekker die appeltjes, zeker omdat ze zoet zijn! Ik heb ook weer een mooi voorraadje gemaakt.
    Leuk, die werkjes aan het lint! Leuk idee van je schoonmoeder.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat oma het zo heeft opgehangen! Jongste zal er vast trots op zijn! Ik mail je binnenkort hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een lieve oma! Het is altijd fijn als iemand je cadeautje zo waardeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O ja...
    zoete APPELTJES laten zich juist zo goed drogen!
    Na het taaie gedroogde stukje krijg je dan ineens zo'n heerlijke overweldigende zoete smaak.
    Wat zien ze er mooi uit in die pot!
    Eigenlijk TE MOOI om op te eten :-)

    De slinger met werkjes van de kinderen is ook een heel leuk idee!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...