Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 21 december 2013

Decembermoeheid en gewone zuinige kaarsen

Dit is zo ongeveer de vijftigste keer dat ik de pagina wil openen.... wat blogger heeft weet ik niet.

Het blijft kwakkelen met Jongste zoon. Hij leek wat op te knappen, is vorige week toch verder thuisgebleven, maandag ben ik naar de dokter gegaan omdat hij ook zo vaak ('s nachts) hoest. Zijn longen waren gelukkig schoon. Deze week is hij verder voor halve dagen naar school gegaan. Het leek goed te gaan maar vanmorgen heeft hij overgegeven (dat was nog niet eerder gebeurd tijdens zijn moe-zijn de laatste weken), dus nu ligt hij weer als ziek mannetje op de bank. Sommigen hadden het over Pfeiffer, maar hij heeft helemaal geen koorts en geen keelpijn. Ik hou het toch nog maar op decembermoeheid en er heerst hier ook wel het een en ander. Ja, decembermoeheid is geloof ik weer zo'n nieuw begrip. Je kunt erom lachen maar je zou ook wel moe worden van die dingen die allemaal schijnen te moeten in deze tijd.

Soms vind ik het weleens jammer dat ik het rond deze tijd elk jaar opnieuw zo druk heb, met de verjaardagen enzo. Natuurlijk zijn we blij dat we gespaard zijn en het is het vieren zeker waard. Maar veel tijd en energie om ook eens andere leuke dingen te doen blijft er dan vaak niet over. Zo heb ik nog steeds geen kerststukjes gemaakt. Alleen een paar werkjes van de jongens hangen op. Dus verder nog geen versieringen. Een boom hebben we trouwens nooit, uit principe. En verdere stukjes... ach, ik geef er niet zoveel om. Het is dat je het wat gezelliger in huis wilt maken maar meer waarde voegt het niet toe. Het gaat bij het Kerstfeest immers om het Kerstkind? Dat is veel meer aandacht waard!
Het kan mij trouwens weleens verbijsteren als ik zie hoeveel rommel er in de winkels te koop is, ongelooflijk. Ik hou echter al helemaal niet van al die gekochte (kitcherige) dingen. Om maar niet spreken over al die kosten ervan. Al heb ik vorige jaar wel een klein hertje gekocht, die vindt jongste zoon zo lief... Misschien hebben we de komende dagen nog tijd om iets leuks te maken en anders maar niet. Tja, eigenlijk is het misschien zelfs wel zo dat ik gewoon niet zoveel zin heb, want als je iets écht graag wilt, maak je er tijd voor. Zo werkt dat gewoon. Maar wie weet krijg ik nog 'n bevlieging... Als je trouwens wat kaarsjes aanzet geeft het al een heel andere aanblik dan met gewoon licht alleen.  En ik heb altijd in de wintertijd kaarsen staan, dat is nu niet anders.

De kandelaren.... ? Gewoon van een rommelmarkt ofzo.

Ik heb er nu voor gekozen om bijna alleen de gewone lange kaarsen te gebruiken, die branden veel beter op, tegen de tijd dat er nog een klein vlammetje over is steek ik daarmee een nieuwe kaars aan en die zet ik meteen bovenop het oude vlammetje, zo dooft die vanzelf en de kaars staat stevig door het snelstollende restje kaarsvet. Geen enkel restje dus. Al die andere dikke kaarsen laten altijd een hoop resten. Ik bewaar dat wel om er ooit nog eens nieuwe kaarsen van te smelten - weer zoiets van mijn dingen-die-ik-ooit-nog-graag-wil-doenlijstje. Hebben jullie ook zulke lijstjes?



20 opmerkingen:

  1. Dag Jolanda
    Wat een bekend blogje voor mij ,ook ik sla in december helemaal lam van alle drukte die ik om me heen zie en voor het eerst in vele jaren heb ik besloten geen kerstgedoe meer in ons huis. Ik vind het bij mezelf altijd gezellig en een waxine lichtje of kaarsje is net zo leuk. Voor het eerst eten we als gezin niet meer met elkaar ,de koppel word te groot. We doen 2de kerstdag een bakje koffie en een hapje en o wat geeft dat een rust.
    laat je niet opjagen maar ga gewoon je eigen gang.
    Mijn kinderen zijn op de jongste na de deur uit en ik heb tegen mezelf gezegd, ik heb dan wel geen gevoel voor kerststukjes maken maar de kinderen hebben een veilig en warm thuis gehad en komen allemaal nog graag thuis.
    Ik denk dat het bij jou ook zo is.
    Hartelijke groeten,goede dagen en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Gr Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, ik heb heel veel dingen die ik ooit nog eens denk te gaan doen...helaas blijft het meeste bij denken...
    Ook ik stond van de week met restjes van dikke kaarsen in de hand. Wilde ze in de container keepen maar: ze staan weer opgeborgen...met het idee om er ooit een nieuwe kaars van te maken...
    Ik heb heel veel informatieve leestip in mijn mailbox staan die ik ooit denk te lezen....
    er liggen diverse handwerkideeën klaar...
    en ga zo maar door...
    Fijne dagen alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) zelfs mijn lijsten hebben lijsten, zo lang zijn mijn lijsten van wat ik ooit allemaal nog eens een keertje wil gaan doen :-)
    En kaarsen zijn inderdaad ook al knotsgezellig, oh en een stalletje, daar heb ik wel een zwak voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen lijstjes; wel dromen. Misschien schrijf ik ze op. Ik heb het eigenlijk heel rustig in december. Maar de moeheid na de griep van vier weken terug is niet uit mijn lijf. Dat is niet leuk. Ik maak het huis hier gezellig met kleine dingen zoals die leuke gebouwtjes met lampjes bij de Blokker of Action vandaan. Met lampjes. Ook een kerstster, dat vind ik het mooiste kerst-symbool.

    Leuk idee, die lange kaarsen. Ik gebruik waxinelichtje. Uit principe geen lange kaarsen omdat ik bang ben dat ze of omvallen of dat er iets inkomt ( haren, plaid, kleren ). Ik wens je een fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die gebouwtjes zijn idd leuk. Een ster is zeker een prachtig symbool van Kerst! Waxinelichtjes hier natuurlijk ook wel, maar ze geven wel veel minder licht dan echte kaarsen.

      Verwijderen
  5. Tja, hier lijkt mij dingen-die-ik-ooit-nog-graag-wil-doenlijstje steeds maar langer te worden :-0 Mooie naam trouwens voor zo'n lijstje ;-)
    Vervelend dat jongste zoon nog steeds niet erg opknapt. Hopelijk komt hij er in de vakantie weer helemaal bovenop! Hoewel... de kerstvakantie is altijd zó om natuurlijk met al die drukke dagen erin...

    Goede kerstdagen gewenst hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft inmiddels gezelschap gekregen van zijn zus.... zal toch wel virusje zijn dan.

      Verwijderen
  6. Lijstjes maken dat werkt bij mij niet al heb ik wel zo m'n wensen of dromen. Wat je schrijft over je zoontje zou best kunnen hoor. Mijn moeder zei vroeger altijd je merkt in December dat ze aan vakantie toe zijn de rek is eruit bij de kinderen. Hopenlijk knapt hij op met rust en slapen in de kerstvakantie.Jullie ook fijne en mooie kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die kaarsjesfoto is heel bijzonder met die kleuren rond de vlammetjes! Beterschap voor je zoon, doe maar lekker rustig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoop dat jullie zoon gauw weer de oude wordt. Eindelijk eens iemand die ook niet met die gekte mee doet. Hier ook geen kerstboom, ik ga nog wel een kerststukje maken met middelen uit de tuin. Fijne kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier wel een kerstboom....maar met zelfgemaakte versiersels van witte wol, het was een leuke kerstavtiviteit met de kids, verder stukjes en kerstknuffels die de kids in de loop der jaren gekregen hebben en alle eigengemaakte tekeningen en kerstkaarten. En inderdaad, veel kaarsjes.
    Lijstjes maken kan ik niet, haha ben ik veel te chaotisch voor. Als ik er al eens aan begon was ik het lijstje al kwijt voordat ik het afhad hihi.
    Zijn wel veel dingen die ik nog wil doen, maar die gooi ik nu maar op mijn bucketlist op mijn blog.
    Kaarsen maken is overigens erg leuk! Vorige jaar met de kids gedaan, zeker voor herhaling vatbaar!
    Ik wens jou en je gezin hele fijne en warme dagen.
    En veel beterschap voor de zieken

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kun je geen bloed laten prikken? Je weet nooit en het kan geen kwaad.
    Hier ook druk. Maar geen boom en kerststukjes. Hou het simpel met wat extras voor het eten. Hier is ook geen tweede kerstdag. Alhowel we wel weer een dienst hebben, afkomstig nog van Holland.
    Grot, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb i.p.v. witte kaarsen die we dagelijks aan hebben , nu rode gekocht, voor de feestdagen, hihi, verder niks geen versiering in huis, lekker sober genieten van de vrije dagen samen met hubbie en windekinderen, geniet ervan , liefs marion p.s. hier geen lijstjes, je moet al zoveel he ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb zelf de ziekte van pfifer gehad en daar nooit iets van gemerkt. Toen ze mijn bloed gingen testen voor wat anders kwam dat er uit.

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier wel een kerstboom en een leuk kerststuk, geen kerststal

    We vieren kerst op tweede kerstdag met de kinderen en aanhang .

    fijne kerst .

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 90%van de volwassenen in West-Europa blijken Pfeiffer te hebben gehad, meer dan de helft daarvan zonder dat ze het wisten. Ik zou toch eens bloed gaan prikken ..zo lang moe zijn kan Pfeiffer zijn maar ook een tekort aan Ferritine of Vitamine B / D.

    Fijne feestdagen, ook hier geen gedoe met frutsels-gewoon veel kaarsen en een dennentak aan de muur en zo.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Laat hem eens prikken op andere tekorten: vitamine D, B12, Ferritine. Beterschap met de kleine man!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ja die lijstjes heb ik ook,ik wil ook zo graag nog zoveel dingen doen of maken,haha maar komt nooit van.
    ik heb ook de pfeiffer gehad en daar hoef je geen keelpijn van te hebben hoor,gewoon even bloed prikken dan weet je het zeker.

    beterschap en hele fijne dagen een een goed 2014
    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hopelijk voelt hij zich snel beter! Twee weken vakantie kan in ieder geval geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...