Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 2 december 2013

Terugblik

Vorige week was oudste zoon jarig en vrijdag was het daarom een drukte van belang hier... de vriendjes kwamen. Toen ik had gevraagd aan zoon wat hij wilde doen met z'n feestje zei hij "buiten spelen!" Dus waarom zou ík dan iets anders willen uitvogelen? Ik weet hoe slecht spelletjes doen bij dit groepje jongens scoort en dus maakte ik geen verdere plannen. Volgens mij vinden ze het alleen al  leuk om met een heel groepje te spelen, om het even waar. En we hebben zelf een hoop ruimte dus ik zag niet niet in waarom ik dan weg zou gaan. Ik maakte daarom wel wat extra werk van het eten; ze mochten gourmetten. Op deze leeftijd (10  jaar, oudste zoon is 11 geworden maar hij is de oudste van het vriendengroepje) kun je dat wel doen. Even uitleggen waar je op moet letten of het gaar is enzo is wel even nodig bij sommigen. Ik had het simpel gehouden: enkele frikandellen in stukjes en doormidden gesneden, kleine kipfiletstukjes die de middag in de ketjap hadden gelegen, en kleine hamburgertjes, zelfgemaakt met vers gehakt en kruiden. Ik bakte zelf wat aardappels op het fornuis, want dat duurt anders allemaal te lang, al te veel geduld hebben die gasten ook niet. En toen het vlees op was konden ze nog pannenkoekjes bakken. Heerlijk vonden ze dat en ze hadden dit nog nooit gedaan  met een feestje, ze vonden het erg leuk. Het buiten spelen viel een beetje in het water maar ze mochten van Farmer in de stal spelen bij de zaagselbalen. Het ging allemaal prima, zonder geruzie. Op een gegeven ogenblik waren er een paar die een poosje binnen wilden spelen met de trekkers. Vond ik best, en later gingen ook zij weer terug naar de stal. Zo had ieder het goed naar zijn zin gehad.
Toen de jongens na het eten weer (in het donker, spannend!) naar buiten gingen ruimde  ik de rommel van het gourmetten op, zodat ik na het thuisbrengen van de gasten lekker alles al aan kant had.

Zaterdag had ik een prettig rustige start met niet al te veel op mijn programma. Ik had van mijn zus een pak mix voor Zeeuwse bolussen gekregen en het werd hoog tijd om dat te gebruiken. Het deeg werd wat slap, wellicht door de boter die ik wat had laten smelten maar dapper ging ik door met het vormen van, nou ja, dan geen mooie ronde balletjes maar vormeloze hoopjes.... evengoed gingen ze na de tweede rijs gewoon door het suiker/kaneelmengsel en rondgedraaid op de bakplaat.


Maar tja, het ziet er wat apart hè, zulke bolussen.... de jongens vonden het teveel lijken op een bepaald hondenproduct en Farmer informeerde langs zijn neus weg wie er eigenlijk op die roosters had gesch....?
Toch was het resultaat heerlijk hoor! Ik heb een recept om het "from scratch" te doen dus dat wil ik zeker nog eens klaarmaken!

's Middags moest ik echter toch even  naar de stad omdat middelste zoon nog een winterjas nodig had. De oude was kapot gegaan en de boel kon nog niet doorgeschoven worden. Ik had een kortingsbon van 10 euro die verzilverd moest worden vóór de 8e. Dus moest ik nu wel gaan omdat het op andere dagen niet meevalt met de schooltijden. Het was gelukkig gauw bekeken en hij heeft weer een goeie jas. Maar ik wist na thuiskomst meteen weer waarom ik liever niet ga winkelen op zaterdag.... ik  liep gelijk wat achter met de rest van de taken en moest een standje harder lopen om het allemaal op tijd klaar te hebben. Sinds de wintertijd ben ik zaterdags redelijk op tijd met alles, dat betekent na het avondeten alleen de jongens nog onder de douche, even zuigen beneden en wat laatste was wegvouwen en dan heb ik als Farmer klaar  is met melken ook alles klaar, zo prettig!



20 opmerkingen:

  1. Haha, ooh als je zulke dingen schrijft is het net of ik m'n moeder hoor of thuis ben. Haha, zo grappig! Die opmerkingen zouden bij mn ouders thuis ook gemaakt zijn... ;-) Gelukkig waren ze wel lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn zoeen feestje, enne je foto had mijn interesse ook wel gewekt hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellig blogje!! Ik wist niet dat er pakjes mix bestonden voor Zeeuwse bolussen, heerlijk! Heb het ook weleens geprobeerd en bedenk nu dat ik het ook een leuk idee vind voor een verjaardag ipv taart en aangezien we donderdag een jarige hebben, bedankt voor de tip!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat pakje mix had mijn zus voor me meegebracht vanuit Zeeland, ze had het daar gekocht op een marktje of bij een molen, dat weet ik niet precies. Het is dus niet in de gewone winkel te koop.
      Maar misschien als je zoekt op internet is er ook een recept te vinden.

      Verwijderen
  4. Ha, ik moet je Farmer en de jongens gelijk geven :-) maar dat ze lekker waren is toch zeker het belangrijkste? Nog van harte met je 11-jarige zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Jolanda
    Ik bak ook bolussen maar doet dit met een pak witbroodmix als basis ,gaat goed en is erg lekker(schrijf hier niet het hele recept hoor) en nog een tip, je moet je laatste uiteindje onder de bolus door vouwen.
    gr. Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip, Lianne! De eindjes lagen er idd bij mij maar een beetje raar bij....

      Verwijderen
  6. Wat een fijn blogje weer,
    en wat gebeurd er toch een hoop op en rondom jullie erf.
    Ik heb altijd weer veel bewondering voor jou als vlijtige liefdevolle mamma,
    die als de koeien gemolken zijn alles klaar heeft!
    Dat mag ook wel eens gezegd worden!
    Je bent een manager ten top :-)
    En waar liefde woont gebiedt HIJ Zijn zegen!
    Dat jullie samen met elkaar nog veel mogen genieten van de alledag en van Zijn zegeningen :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je lieve woorden, Suzanne.
      Aan Zijn zegen is alles gelegen!

      Verwijderen
  7. Ik kan me voorstellen met de foto dat ze er iets anders in zagen dan bolussen. Maar en geslaagd feestje zo te horen.

    Groetjes Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmmm heerlijk,maar het lijkt inderdaad ergens anders op he,haha,en wat leuk zo,n feestje met gourmetten,hebben wij ook al eens gedaan met mijn dochter haar feestje,erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeeuwse bolussen, heerlijk! Maar ja, ze zien er raar uit :) Hier kun je ze niet eens krijgen geloof ik, dus zelf maken is een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig zo'n feestje waarbij de kinderen gewoon lekker zelfstandig buiten spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk zo'n feestje toch, voor de meeste kinderen het belangrijkste even uitleven. Nog gefeliciteerd. En de bolussen, als ze maar lekker zijn. Je hebt het geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach zo slecht vind ik ze er niet uit zien hoor.
    Ik had met mijn verjaardag 3!! pakken gekregen om zelf bolussen te bakken. (Tja, de familie woont in Zeeland en weten dat ik van bakken houd ;-) ) Heerlijk zijn ze hè? Ik heb gisteren bolussen gebakken. Ze zijn nu al weer op. Ze smaakten weer prima.
    Het was het 2de pak voor mij en ik moet zeggen oefening baart kunst.

    En natuurlijk nog gefeliciteerd met je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het woord bolussen betekent toch hoopje uitwerpselen? Tenminste zo ken ik dat woord ook, dus hoe ze er uitzien is altijd goed, wij produceren zelf ook niet altijd dezelfde maat en vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat vinden ze nou leuk hè? Zo'n feestje. Ik weet zeker dat ze het zich zullen blijven herinneren. Vooral als ze niet zo vaak in een grote schuur spelen :-) Bolussen heb ik ook wel gebakken maar het was altijd een kleverig zooitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om allemaal te lezen... je hebt ook vast een goede zondag gehad... dat hoop ik tenminste.
    hartelijke groeten en een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...