Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 31 januari 2014

Dochter bevallen??

Op de verjaardag van dochters waren in de laatste jaren wel kalfjes geboren. Toen noemde mijn Farmer die kalfjes naar de jarige dochter. In plaats van naar de moederkoe, zoals gebruikelijk. Zo hebben we dus een vaars die dezelfde naam heeft als Jongste Dochter. We hebben afgesproken dat ik hun namen niet op het blog zet, dus laten we nu even Liesje zeggen. De jonge koe Liesje moest bijna kalven (voor de eerste keer) en Farmer kwam van de week al binnen met de melding: "Liesje begint al goed te uieren dus heb ik haar in het strohok gedaan." Ik moest lachen want dat klinkt echt even vreemd nietwaar? ( Dat een koe gaat uieren betekent dat de uier zich gaat vormen en dat de geboorte niet lang meer op zich laat wachten.)
En vandaag was het dus zover: Liesje is bevallen! Van een stiertje. En ze had het zelf gedaan, zonder hulp, dat is het mooist. Farmer belde er om 7 uur vanmorgen speciaal over op om dat te melden, nét voor Jongste dochter dus naar school ging! Een grijns van Jongste dochter met de opmerking "Tjonge, hij vindt het wel héél leuk hè?"
Ja, wij vrouwen vinden het heel gewoon ook om vergeleken te worden met een koe. Een paar jaar geleden schreef ik er al over, hier. Er is ook ooit een Jolanda-koe geweest maar die gaf niet zo goed.... dan was ik zelf een betere ;-)

Vanmorgen scheen de zon zo lekker, je krijgt er gewoon energie van! Ik zeemde de ramen van de kalverstal want daar zat zoveel viezigheid op, dat het het licht van buiten wegnam.

Ik nam gelijk een foto van het kalf van "Liesje". 

Hij gaat voorzichtig op onderzoek...

Deze was vannacht geboren, van een oudere koe. 
Bijna 2 weken over tijd. Dat is te zien ook!

Hij ligt daar vlezig en rond te wezen.
Een echt bulletje.









11 opmerkingen:

  1. ooh wat een grote die onderste, zeker te zien dat moeder overtijd was. Heel lief die kalfjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, die vergelijking met koeien komt me bekend voor .... Heb hier ook regelmatig vergelijkingen met de melkproductie van een koe moeten aanhoren toen ik nog borstvoeding gaf.... :-) Dat heb je met een ex-boer....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk gevoel weer een kalfje erbij .

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kalfjes met allebei een mooi hartje op de kop. De onderste is een stevige inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi omschreven,
    en zo geweldig om dit nieuwe leven te mogen zien in plaatjes!
    DANKJEWEL,
    ik geniet er echt van!
    En uhhh...
    GEFELICITEERD :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi verhaal en wat een leuke foto's. Ik blij het altijd weer een wonder vinden een bevalling welke het ook is.Als kind konden wij met ''open mond'' kijken bij de buren als een koe moest kalveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooo geweldig zo,n kalfje,echt super lief,vroeger ging ik altijd naar zo,n boerderij in ons dorp en dan gingen die kalfjes altijd zo op je vingers sabbelen,geweldig vond ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zeg! Fijn dat de bevalling van jullie Liesje zo voorspoedig verliep.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grijns, grijns. je vertelt het wel vol humor hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...