Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 24 januari 2014

Doosje vol raadsels

De afgelopen weken heb ik een mooi boek gelezen. Het gaat over een zendelinge die in een Japans interneringskamp gevangen heeft gezeten, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het is een indrukwekkend en leerzaam boek!
Eén beeld trof me bijzonder. Haar leven ging toen in een totaal andere richting dan zij altijd gewenst en gehoopt, ja, voor gebeden had.  Ik citeer:
"De Heer herinnerde mij aan mijn belofte om 'overal te gaan, Heer'.  Ik gaf mijn verlangen om naar Nieuw-Guinea, naar Imponai en de anderen terug te keren over aan de Heer, stopte het in mijn doosje vol raadsels en deed het deksel dicht. Door Zijn beschikking zou ik in Makassar blijven en ik kon de toekomst aan Hem overlaten."

Doosje vol raadsels. Wat een mooi beeld!
In wiens leven zijn ze niet? De raadsels, de moeilijke wegen, het kromme in ons levenslot... of "gewoon" dat iets zo anders loopt dan we zouden willen. En dat alles nou in een figuurlijk doosje te stoppen. Dat is: het aan God overgeven.
Daarna het deksel dicht doen. Ook nog weer een hele les. Want hoe vaak zijn wij niet bezig om dat deksel open te laten en er steeds weer in rond te roeren? Maar nu: vertrouwen op Hem, dat Hij het juiste doet, het altijd goed doet.
Soms zie je er naderhand weleens iets van, waarom het juist zo moest gaan ("..gij zult het na dezen verstaan...."). En mag je Zijn Naam prijzen omdat Hij het zo wonderlijk had gedaan. Misschien kun je een ander dan helpen omdat je weet, hoe iets is.
Soms ook niet en blijven dingen verborgen. Juist dan ook geeft het rust als we de dingen in Zijn handen mogen leggen.

Daar getuigt de schrijfster verder in het boek ook van. Zij maakte afschuwelijke dingen mee, daar zijn veel van onze besognes maar kleinigheidjes bij. Maar dankzij Gods ontferming kwam ze er doorheen.
Voor de geïnteresseerden: het boek heet Onzichtbaar Bewijs en de schrijfster is Darlene Deibler Rose.
De laatste zin van het boek luidt: "Dankzij de kennis van dingen die ik vele jaren geleden nog niet bezat, kan ik nu, samen met C.H. Spurgeon, mijn God danken voor elke storm die mij op de Rots, Christus Jezus, heeft geworpen!"



Ik vond de beeldspraak van het doosje vol raadsels zo mooi, dat ik dit graag wilde delen.

11 opmerkingen:

  1. O, dat ga ik ook eens zoeken in de bibliotheek, bedankt voor de tip! En over dat doosje gesproken... ja het is soms moeilijk te geloven dat "alle dingen zullen meewerken ten goede"want ik denk het vaak veel beter te weten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms kunnen dingen je erg bezig houden als ze mooi geschreven zijn. Als je er iets van leert helemaal. Ik ken het boek niet. Mooi gezegd. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je mooie stukjes die je schrijft. Het boek heb ik gelijk gereserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat het hetzelfde boek is als een van mijn vriendinnen kort geleden heeft gelezen; zij was er ook zo vol van dat ze erover vertelde aan andere mensen. Als ze een keer heel veel zin had in een banaan, en ze kreeg toen van iemand een hele tros (en dat was echt een wonder), dan is het hetzelfde boek. Een bijzonder overgegeven leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het idd hetzelfde boek! Zij leefde heel dicht bij haar Heere.

      Verwijderen
  5. Hoi Jolanda,

    Wat een mooi voorbeeld, wat zijn we vaak bezig met hoe alles gaan moet, terwijl we juist biddend de uitkomst mogen verwachten, wat de Heere er mee voor heeft.
    Hij doet het alles tot Zijn eer!

    Groeten Gerdien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi voorbeeld.. ga ik goed onthouden. Ook mooi om door te geven aan onze kinderen.
    We zijn met lessen over bidden bezig met mentoraat.

    Je vroeg me of ik een beter voorbeeld had om het koord om te kunnen haken. Als je die plaatjes van dat touw bekijkt, zie je eigenlijk al hoe je het doet..Doe je steek voor het touw langs maar pak de draad achterlangs... ga er even voor zitten om het uit te proberen met de plaatjes erbij... dit gaat je vast lukken als je gewoon vasten kunt haken. Je haakt nu alleen de vasten om het touw of de draad heen.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig mooi dat je dit met ons wil delen!
    En wat heb je dit alles mooi omschreven.

    Getuigenissen zijn zo krachtig...
    Dat proef ik ook uit jou woorden,
    het verhaal uit het boek heeft je hart geraakt.
    En zo is het...
    het zet aan het denken en maakt dankbaar voor dat wat we uit genade hebben gekregen.
    En daar waar we doorheen moeten gaan...
    dan is daar Zijn onuitputtelijke kracht en liefde om ons te helpen.

    Nogmaals DANK!
    Een hartelijke groet, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had je blog gelijk al gelezen mar niet gereageerd. Ik was er zo blij mee. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...