Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 15 januari 2014

Feest voor Jongste zoon

Vanmorgen ben ik op tijd opgestaan om hapjes te maken voor onze jarige vent.
Jongste alweer 6 jaar...!
Ik had alles gisteravond al klaargezet. Dus: uit bed, oven aan voor het voorverwarmen, blikjes leeggegoten in een vergiet zodat de coctailworstjes kunnen uitlekken, bladerdeegplakjes uitgelegd. Daarna het gewone ochtendgebeuren: koffie zetten, want dat neem ik tegenwoordig altijd bij het ontbijt. Ik reageer sterk op koffie; 's ochtends neem ik hem om wakker te worden, na 3 uur 's middags neem ik juist niet meer, anders slaap ik 's avonds erg moeilijk in. Vaatwasmachine leegmaken en de tafel verder klaarzetten (ik dek de tafel al voor ik ga slapen, dat scheelt 's morgens tijd).
Toen de bladerdeegplakjes in vieren gesneden en de worstjes hun jasjes omgedaan. Beetje ei erover en in de oven.
Dit schooljaar hebben dus al onze jongens iets met bladerdeeg getrakteerd... het begint een heuse traditie te worden.... ze zijn er gek op!


Inmiddels waren de jongens al wakker geworden want dochters moesten hun broertje wakker zingen.... hij was al op de hoogte vanwege zijn eerdere jarige broers.
Hij kreeg lego, er stond ook niets anders op zijn lijstje. Van Farmer en mij kreeg hij een nieuwe doos, de ziekenhuispost, maar van zijn zussen een nog prachtige tweedehandse bus.


Die kon hij nog mooi in elkaar zetten voor we weg moesten. Jongste kan dat al erg goed; het is ook makkelijk met die duidelijke boekjes tegenwoordig. Zijn broers mochten dan ook alleen maar helpen met dingetjes aangeven.... ach, zij hadden hun portie bouwen ook al gehad. Van hun vriendjes hadden ze namelijk geld gekregen en samen met het geld van hun tantes hadden ze daar ook elk een mooie doos lego van gekocht. Mijn schoonmoeder zei nog toen ze het zag: eigenlijk hebben ze daar ook veel meer aan dan allemaal losse kleinigheidjes (die meestal nog snel stuk zijn ook).


 Na de koffie ging ik pannenkoekjes bakken. Ik heb kleine pannetjes in de vorm van een koetje en een varkentje. Tenminste, dat laatste moet het voorstellen denk ik, het is een ronde varkenssnuit. Maar het zijn meer de oren van een beer, maar goed, beren zijn ook varkens nietwaar? Hij was in het begin wel een beetje gauw aangebrand, maar ik leerde 'm al vlug beter kennen en toen ging het stukken beter....


Meteen uit school kwamen de vriendjes mee, 5 exemplaren deze keer, fijn rustig.
Lekker spelen, een kegelspel met lege flessen, een rondje over de boerderij, koekeloeren in de boomhut en vervolgens door Farmer er weer uitgehaald worden, want dat durfden ze niet.... heel niet raar hoor, het is best hoog. Jongste is het natuurlijk wel gewend.

Ik had de meegeeftractatie ingepakt in een cadeau waar ik allemaal laagjes kranten- en cadeaupapier gedaan had. Daar deden we daar een leuke versie van stoelendans mee, als laatste gebeuren van het feestje. De jongens zitten in de kring terwijl ze het pak doorgeven. De muziek staat aan maar zodra die stopt, mag het kind die het pak dan vasthoudt, één laagje ervan afscheuren. Dan gaat het weer verder, net zolang tot uiteindelijk het laatste laagje eraf gaat. Verrassing: voor ieder kind een klein cadeautje. Dit heb ik met de meiden destijds ook vaak gedaan en 't was altijd een succes. Soms ook met snoepzakjes erin, net waar ik voor koos.

Toen de vriendjes weggebracht werden  is Jongste thuisgebleven, kon hij mooi wat opladen voor de zwemles. En om half 7 lag hij op één oor. Na zo'n dag mag je ook best moe zijn!


19 opmerkingen:

  1. Wat leuk die pannenkoekvormen.
    Waar kan ik zulke pannen kopen?
    Groetjes,Engelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ze van een rommelmarkt.
      Volgens mij kun je ze op dit moment nergens nieuw kopen.
      Misschien op marktplaats ofzo?

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je tip.
      Ik ben direct gaan kijken en ja hoor...
      Heel veel dank.
      Ga vooral door met je blog zo lekker herkenbaar.
      Groet,Engelien

      Verwijderen
  2. Hartelijk gefeliciteerd met je zoon! Wat een leuke pannenkoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je zoon! Zijn de hapjes in smaak gevallen? En wat een leuke pannenkoeken, zo origineel!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle kinderen lustten het! Ze mochten er twee, omdat het kleine hapjes zijn.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk verslag van een mooie verjaardag, van harte gefeliciteerd! Wat een grappige pannenkoeken! Ik heb een beren-koekenpan gehad, iets groter dan deze. Ik kocht 'm bij de Blokker, met 75% korting. En wat heb ik er een plezier van gehad. Uiteindelijk heb ik 'm weg gedaan, omdat 'ie kromgetrokken was.
    Heerlijk materiaal, Lego. De stoere Lego heeft bij ons plek moeten maken voor meisjes-Lego, waar ook weer heerlijk mee gespeeld wordt.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met jullie jongste. Lekker die worstjes in bladerdeeg. Leuke pannenkoeken. En wat een leuk spel zo met die stoelendans. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd! Leuke pannekoeken!

    Je hebt nog een ellen-lang mailtje tegoed van me... :)

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd! Klinkt als een fijne verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt als een heel erg fijne verjaardag!! en leuk die pannenkoekjes zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een hartelijke felicitatie vanuit het Groningse land,
    wat fijn dat jullie dit mochten vieren!
    Het ziet er allemaal heel gezellig en gezegend uit.
    Heerlijke ( en o zo leuke :-) pannenkoeken en lekkere traktaties :-)
    Wat een feest!

    Een hartelijke groet, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met de jarige zoon en wat een leuke pannenkoekjes in die vormen.,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het een leuk idee voor een traktatie. Zijn ze koud ook lekker? Of warm je ze op en breng je dan snel naar school?

    Het kinderfeestje vind ik geweldig klinken. Tenminste gewoon thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn warm én koud heerlijk! Ik heb ze 's ochtends gebakken en meegegeven naar school, dus tegen de tijd dat ze gegeten zijn waren ze koud.

      Verwijderen
  12. Wat een volle dag gefeliciteerd .

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog gefeliciteerd. Fijn dat het zo goed en gezellig is verlopen. Het idee van d traktatie vind ik erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...