Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 6 maart 2014

Echt voorjaarsvakantie

Dat is het! Wat een heerlijk weer! De jongens hebben deze week vrij en ze treffen het maar best.
Lekker buiten ravotten.

Op de trampoline springen met de kastanjes die ze terugvonden in de schuur. 

Jongste zoon is een hele dag met zijn vader op stap geweest, zelfs mee gemolken.... anders heeft hij zijn energie hard nodig voor school en wordt het veel te laat voor hem... nu kan het wel een keer.

Verder tekenen ze deze week ineens veel. Dat heb je zo met buien hè, dan weer het ene en dan weer het andere. 

Deze makker vindt het ook geweldig dat zijn kleine vrienden er steeds zijn!

Terwijl de jongens lekker buiten speelden kon ik de keuken weer eens groot aanpakken. Wat een prettig gevoel geeft dat naderhand.

Ik snoeide wat buiten, maar ik heb nog steeds niet al mijn energie terug.
Ik was dus al heel blij dat ik binnen aardig wat gedaan kreeg. Daar kun je dan echt wel blij mee zijn.


Wat ik nog wel deed is een grote kamerplant scheuren. Hij was (al een hele tijd) veel te groot geworden, de wortels kwamen boven de binnenpot uit! Gewapend met het oude broodmes ging ik naar het kasje, waar de zak potgrond staat. Daar zaagde ik de plant in vieren en dompelde ze in een emmer water. Aan de onderkant sneed ik ook nog een stukje af, omdat ze anders nog boven de potten uit zouden komen. Volgens mijn Farmer was dit juist goed, zo wortelen ze makkelijker. Hij denkt dat aan de rand wel wat bladeren zullen verdorren maar dat de kern wel goed zal blijven en ik hoop dat hij gelijk krijgt!


Nu heb ik vier planten, beetje veel voor onszelf in de vensterbanken, maar als ze goed aangeslagen zijn kan ik er ook een paar weggeven.
Ik heb ook nog een paar palmen die gewoon een grotere pot nodig hebben, dat wil ik morgen doen.


En een paar van die sprietplanten die stekjes krijgen. Ze hangen gewoon aan de plant. Zelfs kleine worteltjes komen er soms al aan. Die stekjes haal ik er gewoon af en stop ze in nieuwe grond, de moederplant gooi ik dan weg.

Vroeger deden mensen dit altijd in februari. En tegenwoordig valt dit ook onder de noemer van consuminderen geloof ik. Want hoeveel zijn er niet die minder mooie planten gelijk wegkieperen? Dat is wel het makkelijkst, en dan naar het tuincentrum voor een nieuwe plant. En natuurlijk doe ik dat ook weleens. Dan heb je eens iets anders. Maar dit geeft toch ook veel voldoening, moet ik zeggen.


12 opmerkingen:

  1. Héérlijk weer voor de vakantie, jullie treffen het! Wij hadden vorige week en hebben ook een paar mooie dagen gehad, aan het begin van de week.
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de planten die je verpot hebt. Ik héb geen planten meer. Er staat nu alleen een pot met narcisjes op tafel. Ik mis de planten ook niet, we hebben een heerlijk brede lage vensterbank en ik kijk zo onze tuin in, héérlijk groen. ;-)
    Fijne week verder!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn zo'n vakantie, en inderdaad planten zomaar weg gooien vind ik zonde. Hier gaan de bollen straks gewoon de tuin in. Vind zonde om weg te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stek die sprietplanten ook elk jaar. Het zijn zulke ideale planten :-) Zodra ze iets grauwig worden en slap krijgen ze een plens water, en na een 1/2 dag zien ze er weer helemaal fris en fruitig uit!
    De stekjes kweek ik op, en soms geeft ik zo'n plantje kado in bloempotje van bijv. de action.
    Herkenbaar, trampoline spelen met kastanjes er op :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk om de jongens te zien springen op een trampoline met kastanjes :-)
    Die dansen gezellig mee...
    Wat zal jullie hond inderdaad genoten hebben :-)

    Geweldig dat je op deze manier planten stekt!
    Daar heb ik veel bewondering voor.
    Dit soort kamerplanten heb ik niet staan.
    Anders zou ik het je graag nadoen :-)
    Ik zaai wel zelf geraniums en houdt er dan een aantal in de winter binnen over.
    Hi Hi...
    we zijn nog niet bejaard maar zitten al wel achter de geraniums :-)

    Wees voorzichtig met je gezondheid!
    Signalen zijn er niet voor niets.
    Als longen eenmaal uit balans zijn hebben ze echt tijd nodig om weer sterk te worden.
    Uhhh... is herkenbaar :-(
    Vooral het vele hoesten en het hebben van taai slijm naderhand is vaak zo naar hè!

    VEEL LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is het niet in de eerste plaats hoesten en slijm, maar uit het zich meer in benauwdheid (kortademig) en een druk op mijn borst. Maar je zult zeker gelijk hebben dat het tijd nodig heeft, zeggen ze niet altijd: het komt te paard en 't gaat te voet? Ik vind het wel lastig om zo tegen mijn grenzen aan te lopen.
      Leuk, dat van die geraniums ;-)

      Verwijderen
  5. De voorjaarsvakantie doet haar naam inderdaad echt eer aan. Mijn kinderen hebben ook het geluk deze week vrij te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk he dit weer en vooral als ze vakantie hebben,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn he dat weer voor de jongens, want wat is er nou fijner om lekker buiten te zijn. Stekken doe ik ook precies zo, aan de onderkant een deel wegsnijden, dat komt helemaal goed. Vaak maak ik ook zo kadootjes om weg te geven, mooi potje erom en een cellofaantje, helemaal niet weggooien. Doe maar rustig opbouwen het lijkt me ook lastig in een gezin met kinderen. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och ja, die lange sprietplant...herinneringen aan mijn studententijd! Heet het niet Egyptisch gras of zo? Mijn jongens hebben ook zo genoten van het mooie weer, lekker fietsen, de zandbak in en een heerlijke lange wandeling, heuvel op, heuvel af. Dit weekend genieten we nog even verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had al een aantal jaar geen planten meer in de vensterbank. Totdat ik een uitbetaling kreeg van de google adwords daar heb ik hele mooie planten en potten van gekocht. twee hele grote potten en van die planten met roze bloemen die hangen ik geniet er iedere dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Trouwens wat fijn dat jou mannen zich z goed vermaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, ze moesten eerst wel even wennen weer aan elkaar, zodat ik dacht: o help, als dit zo de hele vakantie gaat.... maar het ging al snel stukken beter!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...