Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 11 maart 2014

Eerste zaaiwerk gedaan

Vorige week -op de laatste dag van de vakantie- hadden de jongens geholpen met het eerste zaaiwerk van het seizoen. Niks voorzaaien nog. Alles direct in de grond, in het kasje.


Leuk klusje om samen te doen met papa.

Farmer maakte rechte voortjes.
De jongens zetten er hun bordjes erbij.
Prei, krootjes, snijbiet, wortels, enz.

Paar rijtjes eerstelingen....

Rommelhoek.
Zelf liep ik hier heen en weer voor het verpotten van m'n palmboompjes.

Voor het zaad in de grond gaat, komt er eerst een laagje potgrond in.
Jongste zoon doet een graai. 
"Zit er geen pad in?" Nee hoor, ik had de zak juist daarvoor opengesneden. 
(Ooit kwam er zo'n wratterig beest uit de zak potgrond hoppen toen ik wat nodig had.... ik gil heus niet zo gauw, maar toen was het metersver te horen...)

Gisteren was het zo lekker buiten! Maar ik was wat zwaarmoedig over al dat werk in de (voor)tuin. Hoe moet dat toch allemaal weer gebeuren.... In de achtertuin is er al helemaal geen eer te behalen want Kanonskogelbeest (lief schattig en stoer maar o zo wild, die hond) heeft van hele stukken gras een ware glijbaan gemaakt.Maar in de voortuin... daar graai ik elke zomer van tijd tot tijd in het wilde weg weer enorme distels en brandnetels en ander ongerief  uit. Om voor het zicht dan in elk geval daar dan alleen maar weer van verlost te zijn. En verder lukt het me eigenlijk niet om het allemaal bij te houden. Pijnlijk om op te schrijven maar het is de waarheid. In hitte van de zomer werken kan ik niet en in het voorjaar is de grond nog zo lang zo nat en onwillig, die zware klei. Mijn Farmer zou langs de voorkant van het huis tegels neerleggen (i.p.v de border die daar nu officieel nog zit) maar daar was nog weer helemaal niets van gekomen, ach ja, hij heeft het ook zo druk.

 Oudste dochter kwam thuis en besloot wat in de tuin te doen (huiswerk kan 's avonds ook nog). Ze wilde mij op het krukje buiten hebben zitten. Maar met lege handen.... dat voelt maar raar aan. En dan voel ik me schuldig omdat ik niets doe. Dus nam ik een paar broeken met gaten waarvan ik de zijnaden vast opentornde. Eén van die broeken was van Jongste zoon, daar had ik nog maar een maand geleden een nieuwe knoop aangezet. Ik had net zo lang met een tangetje gewurmd en gewrikt tot het oude knoopje eraf was en vol trots sloeg ik een nieuwe knoop erin. Gelukt. En sjucht.... verleden week zat er weer een gat in de knie. Moeders handen zouden eens leeg komen te raken....

Maar het zonnetje doet een mens goed!



14 opmerkingen:

  1. Mijn man heeft de moestuin helemaal omgespit. Hij doet het zaaiwerk bij ons.
    Fijn dat het zonnetje je goed doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat fijn dat je dochter dan in de tuin wil helpen,ik ben geen tuin mens tenminste niet echt onkruid wieden en zo,gewoon bloempotten in de tuin vind ik wel heel leuk om mee te freubelen zeg maar,maar niet het grote grove werk.

    fijne dag vandaag

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons gold het gezegde: achter wonen geen mensen. Zo'n hond, daar heb je toch ook lol aan en bij een boerderij is een goed verzorgde siertuin aan de voorkant meer uitzondering dan regel. Vroeger, toen boeren nog meiden en knechten hadden, kon de boerin het mooie werk in die tuin doen, de knecht spitte en stak grasrandjes af, de meid deed de huishouding, de naaister het verstelwerk en de boerin? Die had de taak het decorum hoog te houden: de siertuin netjes te houden, de knecht te roepen om de brandnetels uit te spitten en te wijzen waar geplant moest worden, de kippen te voeren en de eieren te verkopen voor een zakcentje. Nu de boerin kinderverzorgster, naaister, interieurverzorgster, kleindierenverzorgster, ehbo-ster, kokkin en duvelstoejager is, heeft een tot in de puntjes verzorgde voortuin een dubbele betekenis gekregen, want: waar haalt die boerin de tijd vandaan om haar tuin zo netjes te hebben of waar haalt die boer het geld vandaan om een tuinbedrijf in te huren. Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel en niet denkt, dat ik mensen met keurige tuinen aanval.in tegendeel. Maar op een boerderij van tegenwoordig schiet de siertuin er vaak bij in, het is belangrijker om te kunnen oogsten uit de moestuin. Stoere, winterharde vaste planten en struiken, heel veel eenvoudige voorjaarsbolletjes(sneeuwklokjes, awinteraconieten en krokus) en rijkelijk éénjarigen zaaien, die bewezen hebben op jullie grond goed te gedijen zonder allerlei steunstokjes en dergelijke zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Geen soldaatjessalvia's en soldaatjesafrikaantjes, maar gemengde afrikaantjes losjes rondgestrooizaaid, O.I.-kers, de lage soorten, siererwt, ook laag en nog wat andere gemakkelijke (waar je kinderen mee leert tuinieren) soorten en je tuin ziet er toch fleurig uit. Voordeel: in de herfst hark je het afstervende plantenspul bijeen en de bolletjes krijgen weer ruimte om te groeien en na de winter te bloeien. (Geen bolllensoorten die je na de bloei op moet graven, maar zich zelf vermeerderende soorten. Geen biljartlaken glad grasveld, maar krookjes en sneeuwklokjes er in, hoef je ook pas veel later voor het eerst te maaien. Zelfs met een "gemak dient de mens" aanpak heb je dan een voortuin om van te genieten. Zaai wel grote vlakken van één soort, minstens een vierkante meter groot. Paste de een niet naast de ander, dan zet je ze volgend jaar verder van elkaar, harken, zaad verspreiden, dicht harken, niet verspenen, de zwaksten gaan vanzelf dood. Er zijn ook siergrassen die zich niet uitbreiden, maar echt gescheurd moeten worden, daarmee kun je hoogte aanbrengen, zo hou je toch het idee dat je tuiniert in een siertuin. Voorzaaien, verspenen, uitpoten en constant wieden tussen de plantjes, daar heeft een boerin van tegenwoordig in mijn ogen gewoon geen tijd meer voor, er zijn wel belangrijker dingen te doen, zoals gaten in jongensbroekjes verstellen of een modderige hond in ieder geval afspoelen en drogen. Weet je trouwens dat tegels de neiging hebben groen te worden in de schaduw, hou daar wel rekening mee, tegels schrobben is geen geliefd werkje en met de slang schoonspuiten maakt het oppervlak ruwer en nog aantrekkelijker voor groene aanslag.Reina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Reina, voor je reactie. Je doet veel tips van de hand. Toen we onze voortuin veranderd hadden, wisten we niet dat we nog drie jongens zouden krijgen... Intussen werd die voortuin een blok aan ons been. Daarom hebben we ook een heel stuk vol varens laten groeien, dochter heeft gisteren dus de dode stengels van vorig jaar verwijderd en nu is het gewoon wachten tot ze weer opkomen, wat trouwens wel een mooi gezicht is. En zo makkelijk! Verder idd veel vaste planten en dat gedeelte wat bestraat moet worden ligt aan de zonkant dus weinig schaduw.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk verslagje weer en wat was het weer prachtig om buiten te werken ja! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) heerlijk weer dat lekker moestuinieren met dat betere/warmere weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het kan soms zo overweldigend zijn he, ik heb dat ook wel een beetje, ben nu eindelijk pas bezig om stukje voor stukje de moestuin om te spitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij werd eens verteld, dat je aan de voortuin kan zien hoe het er verder uitziet. Nahja, dankjewel. Of een boer niets anders te doen heft als in zijn tuintje te zitten. Ik was best uit m'n doen. Mensen hebben ook geen idee wat het is.
    Mss met dochterlief tegels leggen?
    Maar soms moet je even tijd hebben of maken,maar ik weet wat dat is,sjucht.
    Hier nog niets anders als kou en sneeuw dus geen tuin of iets.
    Groet en sterkte en geniet van het zonnetje!!!!
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets heb ik ook weleens gehoord ja.... mensen kunnen zo makkelijk dingen zeggen.
      Idd, tijd maken. Als hij er dan mee begint is het best weer snel klaar, maar dat heb je met zoveel van die klusjes.

      Verwijderen
  8. Gezellig met z'n allen de tuin in en ze leren er meteen van voor later.
    Lief van je dochter dat ze jou op het krukje zet en zelf de handen uit de mouwen steekt. Lekker buiten naden los tornen dan doe je toch wat, ik ken dat gevoel. Zit zeker in vrouwen dat ze niet stil kunnen zitten. Fijn dat het lukte met de knoop trouwens. Het is niet moeilijk maar je moet het even weten. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk die zon, maar wel een drukke tijd,ja. Je wilt alles tegelijk doen. Dat probleem ik ook. Maar, jij kon het nuttige met het aangename ( op je krukje) combineren. Lief van je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om te lezen over jullie grote gezinsleven! Zon doet zeker goed, herkenbaar dat je zo veel wilt doen, maar je ook je beperkingen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk om te lezen.... zou het wat voor je zijn om tussen de planten in de voortuin op de aarde natte kranten te leggen en dat af te dekken met boomschors oid...? Dat houdt onkruid een hele poos tegen..is maar een idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...