Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 19 maart 2014

Impact van besmetting

Van tijd tot tijd wordt de veehouderijsector opgeschrikt door een of andere dierziekte. Dit is altijd heel erg ingrijpend. Niet alleen voor alle burgers maar vooral voor de betreffende boer en zijn directe omgeving.
Dat hakt er namelijk diep in! Het kan je zomaar overkomen. Een enkele keer lees je weleens over een boer die zijn dieren verwaarloost. Meestal is er dan wat aan de hand, de boer heeft psychische of lichamelijke problemen.  Zulke dingen zijn niet goed voor het imago van de sector, mensen die verantwoordelijkheid hebben te dragen moeten op tijd aan de bel trekken als het niet goed loopt. De meeste boeren zijn echter hardwerkende mensen met hart voor hun vee.

Maar wat dan als er ineens een besmettelijke ziekte zich openbaart in je stal? Ten eerste is daar het ruimen van dieren. Klinkt nogal vriendelijk maar het is natuurlijk gewoon afmaken. Dat wordt wel gedaan in het belang van de volksgezondheid. Maar toch, alles wordt tegenwoordig zo opgeblazen. Vroeger had je ook ziektes, die ziekten dan gewoon uit, een aantal dieren gingen dood en dan was het over. Neem MKZ, de mond-en-klauwzeer had je vroeger ook. Toen echter werden niet alle koeien afgemaakt. En met je boerenverstand valt het al helemaal niet te bevatten dat - uit voorzorg- zelfs gezónde dieren worden gedood. Je zult het maar meemaken. Een lege stal! En met koeien heb je echt wel meer een band dan bijvoorbeeld met kippen. Koeien ken je vaak vanaf de geboorte, heb je al twee jaar op je bedrijf voor ze aan de melk zijn. Ze hebben een heel eigen karakter, je hebt echt heel lieve makke koeien maar ook dwarskoppen of schuwe dieren. Tijdens de MKZ-crisis (in 2001) zijn er ook heel veel fouten gemaakt. Er was geen draaiboek voor. Allerlei mensen bogen zich over de vraagstukken en namen beslissingen met zeer vergaande gevolgen. Nu nog is het laatste woord er niet over gesproken.

Plaatje van internet

Los van alle emoties is er echter ook een geweldige rompslomp eromheen en een heel lange nasleep met grote gevolgen. Kennissen van ons hebben er mee te maken gekregen en daarom zijn we er nu veel meer mee bezig. Gelukkig was het bij hen een milde variant en laag-pathogeen. Maar toch: ruiming. Een lege kippenstal mag je dan gewend zijn, zo om het anderhalf jaar, op deze manier is het zeer dramatisch. Protocollen treden in werking, paperassen zonder einde, telefoontjes niet te tellen. Het financiële verlies dat geleden wordt, plus de kosten die gemaakt worden. Zij hebben een gemengd bedrijf en ook al die praktische zaken als: mest uitrijden, melk ophalen: alles, alles moet worden aangevraagd of is bij voorbaat uitgesloten. Maar het moet worden gezegd dat de mensen die het daar allemaal moesten uitvoeren, zeer vriendelijk waren, alles werd goed uitgelegd en steeds werd gevraagd hoe het ging.

Heel anders daarentegen zijn reacties van mensen op internet. Bijvoorbeeld onder een nieuwsberichtje, waar ieder op reageren mag. Behalve de meelevende vind je dan ook zeer afstotende negatieve reacties. Mensen die kletsen als een kip zonder kop, zonder verstand van zaken menen ze toch hun mening te moeten ventileren. Nu mag ieder zijn of haar mening hebben maar hoe verwoord je die.
Gelukkig, in de ontmoetingen met "normale" mensen is het meestal anders gesteld, het boerengezin ondervindt veel meeleven.

De gevolgen zullen echter nog maanden merkbaar zijn.
De consument wil een vrije uitloop. Zielig, al die kippen binnen op een kluitje. Maar zo zijn ze wel gevoeliger voor elk vogelgriepje. Want het wrange is: de oorzaak vliegt nog vrij rond. De wilde ganzen vormen zo onderhand een plaag en daar wordt niet voldoende maatregelen tegen genomen. We vernamen dat een boer die onlangs op zijn quad de ganzen verjoeg, een boete kreeg! Ik weet dat het nu het broedseizoen is, maar als het waar is, vind ik dat de wereld op zijn kop.

Ik heb getwijfeld of ik hier iets over zou schrijven. Ik wilde het eerst niet doen, dit is meer een gezelligheidsblog en ik vroeg me af of ik de goede woorden wel zou kunnen vinden. Maar het hoort toch ook bij de dingen die je op het platteland meemaakt. Vandaar dat ik toch een poging heb gedaan om duidelijk te maken wat voor impact een (besmettelijke) dierziekte kan hebben.

Zelf zijn we ook bezig om een zo hoog mogelijke gezondheidsstatus te krijgen en te houden voor onze koeien. Pakketten van regelmatige onderzoeken horen daarbij (waar natuurlijk elk een prijskaartje aan hangt).

Het is inmiddels wel overduidelijk: het overzicht en de eenvoud van vroeger hebben we met z'n allen ingeruild voor de hectiek en gejaagdheid van tegenwoordig. Alles wil  men maakbaar en controleerbaar hebben. Het is vrijwel niet terug te draaien. Alles hangt aan elkaar vast. Je zou er moe van worden. En ja, ik geloof in een Godsbestuur. Maar wat hebben wij mensen er een rommeltje van gemaakt!





24 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt voor je prachtige duidelijke verhaal. Het lijkt me zo´n hard bestaan, een boerenbedrijf runnen....vroeger in dienst van mens en dier en tegenwoordig lijkt het dat niet meer te mogen zijn maar te zijn doorgeslagen naar maakbaarheid en controle ten dienste van de industrie en de opgelegde regels.....helemaal eens met de laatste alinea.
    groeten
    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan een beetje met je meevoelen. Wat een geluk dat je mag geloven dat God voor jullie zorgt. Zonder Hem is het misschien niet eens te doen: de dreiging die meestal ver weg is, maar soms om het hoekje komt kijken en misschien ooit toeslaat.
    Zelf ben ik toch maar blij dat bij ons de koeien en schapen wel zichtbaar rondlopen op de weilanden rondom onze tuin, maar van een ander zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja ik geloof direct dat dit heel veel inpact heeft bij een boer,het ziet er ook altijd heel zielig uit als je het op tv ziet hoe ze die koeien of varkens dan afvoeren,gelukkig hebben jullie het nooit meegemaakt,en ik hoop echt dat het jullie gespaard mag blijven

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zeer goed verhaal,moet ook zeker gehoord worden. en ook dat het dus niet normaal is dat er zulke lage prijzen voor melk en vlees betaald worden! ik woon ook in een landelijk gebied maar zal nooit zonder vragen mijn hond in een weiland laten lopen.en ook nooit ongevraagd bij mijn buren in de stal komen kijken.hebben zelfs met onze buren overlegt of we kippen konden nemen,het leuke is dat zij ze nu ook hebben omdat ze het zo leuk vonden! gr madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is juist goed dat je hier ook over schrijjft, dan kunnen we het ook eens van jullie kant zien! ik hoop dat het jullie deur voorbij gaat
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ik ben het ook helemaal met je eens hoor! Voor de gewone mensen( nietboeren) is het echt een vervanmijnbedshow. Die hebben wel vaak een mening, maar weten er gewoon te weinig van af. (lijkt mij) en het lijkt mij echt afschuwelijk een ontruiming!
    Hoe het wel zou moeten/kunnen weet ik ook weer niet hoor. Soms denk ik al wel dat Nederland in het bijzonder? wel enorm veel regeltjes enzo heeft.( in vergelijking met de andere buitenlanden) Het word oa de boerenbedrijven wel moeilijk gemaakt.
    Sterkte voor jullie allemaal hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi duidelijk stuk. Heb vroeger bij ons thuis meegemaakt dat de veestapel (koeien) moest worden ivm abortus bang. Die lege stal.... verschikkelijk. Helaas is het zo dat er verschillende organisaties zijn die het beeld van de veehouderij is een (zeer) slecht en niet reëel daglicht stellen. Dat is dan helaas wel het beeld wat bij de meeste burgers blijft hangen. Alle boeren zijn niet goed voor hun dieren. Ze verdienen er hun brood mee, dus het lijkt me sterk dat ze dan niet goed voor hun dieren zouden zijn........

    Gr. Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goed dat je hier aandacht aan besteed, veel mensen weten het alleen uit de pers. En die geven niet altijd de juiste weergave. Het is echt afgrijselijk als zoiets je treft en je staat zo machteloos. Een boerenbedrijf is niet zomaar iets , je dieren zijn een stuk van je leven en zoals jij schrijft je kent ze allemaal en raakt aan ze gehecht. Vroeger in de kerk was er een boerengezin die overkwam echt heel ingrijpend. En je laatste zin heel mooi en zo is het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt het goed verwoord, en ik ben blij dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken om er een blog over te schrijven.
    Onze buren kunnen nu geen nieuwe hennen meer krijgen, eerst moeten ze voor 20.000 euro wéér verbouwen...schud dat maar eens uit je mouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi geschreven! Het is idd waar. Er wordt vaak gelijk met een vinger naar boeren gewezen.
    We hebben mestvarkens gehad in Holland. Op een gegerven moment was er varkenspest aan de andere kant van de weg. Wij zaten in gesloten gebied. Niemand over de vloer of met allemaal ontsmettings regels. Vergoeding was er al helemaal niet, want ja het waren varkens he.
    Het heft ons veelgekost, zowel financieel als emotioneel.
    Zei op gegeven moment tegen mijn man, je kunt geloof ik nog beter in de gevangenis zitten. Dan krijg je nog bezoek. Nu kijken de mensen je aan of je zelf de pest hebt.
    En wat te denken van alle instanties die komen kijken checken en die allemaal special kleding hebben en alle afval in jou container dumpen. Autobande die afgespoten moisten worden, chauffeurs die er lak aan hadden. Maar dan hadden ze mij wel en belde ik erachteraan om ze duidelijk te maken dat als ze gesnapt warden ik ze naar hun zou verwijzen.
    Wens jullie ook sterkte toe evenlas jullie vrienden!!
    God Bless.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt het duidelijk omschreven, Jolanda! Het zal voor jullie enorme impact hebben, ook als het niet direct je eigen bedrijf aangaat. Ik heb eens een artikel gelezen van een varkensboer, wiens bedrijf geruimd was. Heel aangrijpend! En je ergernis over hoe er op internet gereageerd wordt, kan ik volledig begrijpen. Ik denk niet alleen dat dat zo is als het hierover gaat. Het lijkt wel alsof mensen er soms op uit zijn ergens een vuurtje op te stoken. Het ene woord haalt vervolgens het andere uit en hup, nog weer een ander erover heen.
    Het lijkt ook wel alsof er altijd een schuldige aangewezen moet worden, als een er zoiets voorvalt. In onze gebroken wereld gebeuren dit soort dingen en idd, wij hebben er met elkaar een rommeltje van gemaakt. En daar zijn we samen verantwoordelijk voor!
    Gods zegen voor jullie bedrijf! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja dat lijkt me vreselijk zo'n ontruiming. Heeft heel veel impact op de hele familie. Ik vraag me dan ook altijd af hoe kun je dan nog verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi beschreven, en inderdaad, als je het van dichtbij hebt meegemaakt heeft het een enorme impact!
    Destijds de varkenspest en de MKZ bewust meegemaakt omdat ik er midden in het gebied woonde. Zeker in kleinere dorpen (waar ik destijds ook woonde) is de impact aangrijpend! Niet alleen vanuit de emotionele en financiele kant van de boer gezien, maar ook de impact die het op een kleine gemeenschap heeft. Denk daarbij kerken, verenigingsleven, lokale middenstand etc. Er wordt altijd naar de boeren gewezen, maar het zou zeker goed zijn dat overheid en "belangengroepen" hun handen eens in eigen boezem staken en daarbij het eens niet vanaf een buro bedenken maar vanuit de realiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed juist dat je jullie stem laat horen.Wat ingewikkeld en best een zorg ook voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weet je dat de kinderen van de dag van vandaag niet meer weten dat melk van een koe komt, laat staan dat ze weten dat er rundvlees of varkensvlees is . daar moet veel meer aandacht aan komen . Laat staan dat ze weten dat rode kool of appels aan een stronk of boom groeien.

    Ik wens alle boeren een warm hart toe .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd was er hier ook een jonge dame die koeien zag bij haar vrienden. Wist dus niet dat de melk van de winkel bij de boeren vandaan kwam!!
      Echt, ik geloofde het niet,maar anderen hadden het ook gehoord. Niet te geloven toch?
      Groet, Wilma

      Verwijderen
  16. Mijn opa en oma hadden vroeger ook een koeien boerderij en zij genoten aanzien. Niet dat ze nu meteen boven anderen stonden, maar men wist dat ze hard werkende mensen waren en iedereen wist dat ze daar de verse melk konden halen. Ik heb het gevoel dat dat nu inderdaad heel anders is. Als er iets gebeurd word er (te) snel naar de boeren gewezen en men gaat er van uit dat het allemaal kommer en kwel is voor de dieren.
    Ik ben blij dat ik van dichtbij heb mogen zien wat het betekend om een boer te zijn en hoeveel (goede) boeren van hun dieren houden. Het zijn inderdaad geen huisdieren die de hele dag geaaid worden, maar dat betekend niet dat je er niet om geeft.
    Ik wens jullie veel succes en hopelijk gaat het snel beter bij jullie kennissen.
    Gr Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een duidelijk verhaal, goed dat je dat eens geschreven hebt.

    Groetjes
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik woon op het platteland, en ik herken veel van je verhaal. Je punt dat vroeger ook niet alle dieren 'geruimd' hoefden te worden bij een ziekte vind ik goed.

    Een huis verderop hebben ze kippen. En wat me opvalt: die kippen hebben een heel weiland ter beschikking, maar gaan toch allemaal op een kluitje zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Jolanda,
    Wat heb je dit mooi en duidelijk geschreven !! Onder de indruk was en ben ik ervan.. 'Had het op twitter gezet. Helaas is het niet geretweet. Jammer want je verhaal zou voor een grote groep mensen goed zijn om te lezen. Zelf pas megemaakt hoe negatief beeld sommigen hebben . Ik zette en foto op twitter van onszelf en onze buren aan het mesten... Ik vond het leuk scchreef erbij dart wwwe beide aan het werk waren aan het werk waren om straks groene weilanden te hebben voor onze beide koppels koeien. Meteen reactie, de vogels waren verdwenen , de hazen, kruiden etc.. Alsof het onze schuld was. Dit deed pijn . Wij zijn als vele hardwerkende boeren gebonden aan regels maar met liefde voor ons vee, onze weilanden, de natuur... Natuurlijk maken we fouten. Maar kunnen we niet communiceren met een beetje respect voor elkaar.....
    Bedankt voor je blog ! hart. groeten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zolang ik het fijne niet weet van een onderwerp zou het niet in me opkomen mijn mening te ventileren. Of het nou om een privé gesprek gaat of een stuk in de krant. Ik vind dit moeilijke materie en daarom ben ik blij met elk stuk dat verheldering geeft. Wijsheid en sterkte gewenst, Jolanda!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wil je DANKEN voor deze mooi verwoorde woorden;
    zo puur en echt.
    Wat een verdriet kunnen misplaatste woorden van eigenlijk totaal onwetende mensen brengen.
    Persoonlijk heb ik heel veel respect voor jullie hardwerkende boeren!
    Dat jullie de moed houden om dwars door alles heen door te gaan.
    Voor ons soms zo betweterige mensen die buitenaf het allemaal zo goed weten.
    Lieve Jolanda,
    dat de Heere jullie gezin en dieren mag beschermen en zegenen!
    Dat is mijn bede voor jullie!

    Wees gezegend lieve mensen!
    Liefs, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...