Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 2 april 2014

Koeien buiten, kasteelbezoek en mobielhoesje

Koeien naar buiten

En ja hoor.... zulk prachtig weer, dan kan het niet uitblijven: de koeien moeten naar buiten. Ze willen ook.
Terwijl buiten de hekken goed worden gezet, loeien ze luidkeels hun verlangen naar de buitenlucht uit.
En óf ze het in de gaten hebben!

Dan gaan eindelijk de deuren open. Er zijn nogal wat vaarzen bij (net hun eerste kalf gehad). Die zijn dit alles nog niet zo gewend. Dit was zaterdag.

Het gaat dan niet helemaal volgens plan, want plots loopt er één aan de andere kant van de draad!

 De andere koeiedames staan zich op een kluitje te verwonderen over hoe die ene daar nou kwam... of staren ze toch naar het gras van de "buren"?

Een paar koeien vinden het ook nog nodig om door de sloot te daveren, maar uiteindelijk zijn ze toch allen waar ze wezen moesten.

En zo is er weer een dagelijks klusje bijgekomen: koeien halen. 
En ook dan merk je dat er vaarzen tussen lopen. De koeien kuieren langzaam maar zeker richting uitgang van het weiland, er zijn echter wat vaarzen die achter mij aan naar achteren lopen.... nieuwsgierig als ze zijn. 
Ze zullen snel wennen aan de gang van zaken bij de echte kudde.


Kasteelbezoek

 Dinsdag was ik meegegaan met het kasteelbezoek van groep 2.

Slot Loevestein

 Jongste zoon vond het toppie dat ik ook meeging. Levend Loevestein, zo heet dit gebeuren. Een groepje ouders is dan verkleed en speelt in en bij het kasteel een figurant uit de middeleeuwen. Ze doen dit om de paar jaar, voor de groepen 0/1 tot en met 4 (dacht ik). Diverse basisscholen uit de omgeving doen eraan mee, verdeeld over een hele week. Een paar jaar geleden heb ik zelf ook een rol gedaan, toen Oudste en Middelste zoon ook meegingen. Maar nu wilde ik er niet zoveel tijd aan kwijt zijn en ben ik alleen als chauffeur/begeleider meegegaan.

Jongste zoon met zijn zelfgemaakte zwaard....

Slapende schildwachten.... dat kan toch niet!

Je kunt zien dat hij het nog best spannend vindt... hij friemelt aan z'n shirt.


Echt heel leuk! Het was gisteren prachtig weer en de kinderen vonden het spannend-leuk. De figuranten speelden hun rol met verve en de gids die wij hadden speelde het spel ook heel leuk mee.


Mobielhoesje

Het hoesje voor mijn mobiele telefoon is klaar.

 Het is gehaakt met een nieuwe techniek, de wavetechniek (omdat het wat op golfjes lijkt). Komt uit een haakboekje van Marcella Mercks. 


Het zijn halve vasten in alleen de achterste lus gehaakt. Ik vond het niet heel erg prettig haken, omdat ik vrij vast haak zat het gauw strak. Maar het effect is erg leuk, het lijkt wel geweven. En door het gemêleerde garen is het effect nog mooier.


Nu ben ik begonnen aan nog zo één... want jongste dochter vond het zo leuk dat ik haar ook een bolletje katoen heb laten uitzoeken. Ik heb wel een paar steekjes extra opgezet, dan wordt het ietsje ruimer. En Jongste dochter dacht dat het wel handig was om een lint eraan te maken zodat je de telefoon er makkelijker uit kunt halen. Goed idee!


Een gevarieerd bericht.... dat heb je als je maar één keer in de week schrijft. Daarom heb ik er maar kopjes bijgemaakt. Hebben jullie ook zo genoten van het mooie weer?


13 opmerkingen:

  1. altijd zo leuk om dat te zien als de koeien weer naar buiten gaan,ze dansen en springen dan,,en wat een leuk telefoonhoesje,succes met haken

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijkheid. Helaas werken wij binnen maar zogoud we thuis zijn is het echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk bericht!! Ja ik geniet wel van de zon en mn plantjes. Ben echt wel creatief maar haken is niet mijn ding helaas dus ik zat al te bedenken om een hoesje voor mn nieuwe mobiel te breien.

    Groetjes,Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk al die koeien in de weide, kan me voorstellen dat ze het geweldig vinden vrij en blij in de natuur. Wat een leuk uitje voor de kinderen. Je telefoonhoesje is prachtig geworden. Wat een leuk garen is dat. Het lijkt helemaal niet op katoen. Goed geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, ja en dat weer mag zo blijven, heerlijk genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk blogje! Jullie zoon vind het echt heel spannend. En wat een prachtig hoesje voor de telefoon.
    Ik zag de koeien in de buurt ook alweer springen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ja, ik zie het voor mij, de koeien voor het eerst naar buiten! Ik hoorde hier pas ook een verhaal, dat het nog een hele kunst is om een kudde koeien van de ene naar de andere plek te krijgen. Dit ging om koeien die via een tunnel onder een fietspad door naar de wei moesten. Ze reageerden erg op fietsers die belangstelling toonden. :-)
    Wat leuk, dat ze dat voor de kinderen organiseren, een hele happening! En logisch dat je zoon het best spannend vindt!
    Heel leuk, je gehaakte hoesje en die voor je dochter wordt ook lekker vrolijk! Ik werk zelf heel graag met dit verloopgaren. Ik ken de steek niet, wel een heel werk, als je alleen halve vasten gebruikt. Maar het effect is mooi!
    Nou, heerlijk he, het prachtige lenteweer!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk gevoel de koeien buiten, een telefoonhoes en naar kasteel Slot Lovenstijn prachtig .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk zeg dat de koeien die weer naar buiten mogen :-)
    Zo grappig om te zien...
    En je schrijft het zo leuk :-)

    En toen nog naar een heus kasteel!
    Hi Hi...
    met SLAPENDE SCHILDWACHTEN :-)

    Je hoesje is heel mooi en vrolijk met die verschillende kleuren.
    Leuk dat je dit projectje ook nog bent aangegaan.
    Er gebeurd weer een hoop op en rond jullie erf,
    altijd leuk om daar weer een glimp van op te mogen vangen :-)
    DANKJEWEL!

    LIEFS, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, hier lopen de koeien ook alweer een paar dagen buiten! Het is ook niks om met dit weer nog op stal te staan, lijkt me. Alhoewel, de ene buurman zal de koeien nog wel weken binnen houden, dat was vorig jaar ook zo. En in de zomer gingen ze ook niet elke dag naar buiten. Het lijkt mij dat een koe liever (en beter) buiten als binnen is, maar daarover zijn de meningen (helaas)verdeeld.
    Leuk, zo'n zelfgemaakt hoesje!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gezicht altijd, als de koeien weer buiten lopen. Nog nooit op Loevestein geweest/ Lijkt me interessant. Wie weet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier nog geen lente,maar wel binnenkort....MOest gisteren even aan je denken toen we onderweg waren naar vrienden. Een land vol met herten en geen koeien. Best leuk om te zien. Jammer dat het jachtseizoen niet open is.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier lopen de koeien ook weer buiten. Een prachtig gezicht!

    De telefoonhoesjes vind ik erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...