Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 16 mei 2014

heen en weer

De laatste tijd word ik zo heen en weer geslingerd... wel of niet doorgaan met mijn blog, want wat voegt het nog toe... toch een apart haakblog gaan doen.... daar denk ik over na. Misschien dat er dus iets zal veranderen. Maar helemaal laten kan ik het toch niet en ik merk nu al dat het prettig is om even zwart op wit te zetten.

En eigenlijk tob ik nog steeds een beetje met mijn gezondheid, w.b. mijn longen gaat het wel weer een beetje, maar nu steekt steeds de hooikoorts weer de kop op. Vaak is dat wel frustrerend, want na dagen regen is het dan weer mooier en monter ik er aan de ene kant van op en krijg ik weer zin in dingen. Maar ineens overvalt me dan weer een vermoeidheid die niet te negeren valt. Die me verplicht om weer een stapje terug te doen omdat ik het anders ga afreageren op man en kinderen, ik kan dan gewoon zo weinig hebben! Ik heb dan wel een brandend gevoel achter mijn ogen en een drukkend gevoel op mijn borst maar gelukkig niet het tranen en niesen. Mijn ene oor klapt wel steeds weer dicht en dat doet er ook geen goed aan. Het is zo vervelend om steeds weer te moeten vragen wat iemand zegt... dat je op den duur ook weleens gaat raden. Zo was enige tijd geleden Oudste dochter aan het mopperen terwijl ze in de koelkast zocht (dat hoorde ik wel aan de toon) en ik zei: "Nee, ik heb geen ham meer. Ik ga morgen weer boodschappen doen." Oudste dochter stak haar hoofd terug en zie "Hè??? Daar had ik het helemaal niet over!" Bleek ze het over haar schoolrooster van de volgende week te hebben....
Natuurlijk kunnen we daar wel om lachen maar je begrijpt wel dat het lastig is. Ik heb er een spray voor van de huisarts, normaal werkt dat na een aantal weken goed en blijven mijn oren weer maanden open. Maar nu, na deze winter lijkt alles anders dan anders, het is inleveren en pas op de plaats.

En dan zijn er nog zoveel dingen die moeten worden gedaan. Het huis en de tuin hangen van imperfectie aan elkaar.... lekkage en vocht binnen en een janboel buiten. En mijn Farmer is heel erg handig, maar er is wel wat tijd en energie nodig. Als hij om half negen 's avonds binnenkomt heeft hij begrijpelijkerwijs ook niet altijd veel puf meer.
 En de moestuin... we zijn nog nooit zo laat geweest als dit jaar, het was steeds nog een behoorlijke kluitenmassa. Die is nu wel fijngeregend. Maar vandaag is mijn Farmer van plan het gras binnen te halen. Dus ook deze week komt er van het zaaien nog niets, voor de erwten zal het misschien al te laat zijn. Het zaaiwerk is ook iets wat we samen doen, die grond mooi fijn maken kan ik niet zo alleen. We zullen wel zien. Met het kuilen zijn we trouwens weer zelden zo vroeg geweest als dit jaar.... zo zie je dat het elk jaar weer anders is.
 Maar ik probeer gewoon mijn hoofd koel te houden en te doen wat mijn hand vindt om te doen, wat deze week nog lang niet tegenviel. De kamer gedaan, de keuken, de badkamer, de ramen buitenom gezeemd, wat heel erg nodig was, de boodschappen, de was. Zo dadelijk stort ik me nog even op de boekhouding. Oh ja, eerst moeten de kleine pinken nog naar het weiland gebracht...

En in de avonden lees of haak ik verder. En zo kan ik toch heel dankbaar zijn voor de kracht die me dan weer gegeven is deze week.

Leven bij de dag en geen zorgen voor morgen want ook dan zal God zorgen.


20 opmerkingen:

  1. oh ja...die vermoeidheid aan de ene kant en je huishouden en gezin aan de andere kant. Het is zoooo balen als je vanalles wil en het lukt niet. Maar zoals je zegt: leven bij de dag! (en hou het hoofd koel :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat vervelend dat je niet zo lekker in je vel zit kwa gezondheid, dat is ook uitputtend op de langere duur hoor! Dan maar even een stapje terug en goed aan/om jezelf denken!
    Sterkte en hopelijk knap je snel wat op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend joh! Maar sterkte met de vermoeidheid. Ik hoop dat je je gauw wat beter voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte hoor! Lastig al die dingen samen!
    En heel egoïstisch vind ik dat je niet moet stoppen met je blog, want ik vind het veel te leuk om telkens een stukje te lezen! Maar je moet doen wat goed voor jezelf voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp je helemaal Jolanda, het gaat bij mij net zo...net als jij ook een boerderij en een drukke Farmer, kinderen die aandacht nodig hebben, een rommelige tuin en af en toe een huishouden van Jan Steen; ik bedenk dan maar dat kinderen zich later moeten herinneren dat ze een moeder hebben gehad die aandacht en tijd voor hen had, en niet een moeder die alleen maar aan het poetsen en boenen was...En gelukkig mogen we ons gedragen weten door God die ons kracht geeft. Hoop dat je doorgaat met bloggen, ik geniet er zo van! Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vermoeidheid is zó slopend, sterkte hoor!!
    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. beterschap! en niet de moed verliezen hoor! Die groentetuin komt best nog goed. Hier is het werk ook nooit klaar, dat is nu eenmaal zo op een boerderij.. Ik geniet van je blog. Ik herken heel veel in je verhalen en dat is best fijn.
    groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Achter gaat meestal voor.
    Maar als het voor niet goed gaat, dan ook achter niet.
    Dus leg de lat niet te hoog, zet het op een lager pitje, maar doe af en toe wel iets wat je echt graag doet. Bloggen/haken dus.
    Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vervelend allemaal. Hopelijk komen er weer betere tijden en een time-out heb je zo nu en dan nodig wat bloggen betreft. Het is niet het belangrijkste waar het om draait. Ik hoop niet dat je stopt.
    Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat herkenbaar ook ik loop met dit probleem rond, nu gaat het al een paar dagen goed, en dat is te merken aan de tuin .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou het bloggen niet helemaal opgeven. Misschien toch aan een injectie tegen hooikoorts gaan denken? Erg vervelend, al die klachten. En veel te veel op je bordje. Misschien kan iemand je helpen met de tuin? Boekhouding uitbesteden :-) Je hebt nog aardig veel gedaan deze week. Dapper hoor. Ik hoop dat je weer een zonnige periode in je leven krijgt. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel herkenbaar...ook al zit ik in een iets andere levensfase en heb andere dingen aan mijn hoofd.
    Toch maar doorgaan met bloggen? Ze zijn nl. nogal lezenswaardig.Het is jammer om je blogs te moeten missen, al lees ik ze misschien niet eens allemaal....(maar dat ligt aan mijn energie en tijdsgebrek) ik vind ze echt de moeite waard.
    Ik zelf doe ook een stapje terug met bloggen (van elke dag naar af en toe een paar) dat kan niet anders voorlopig.
    En wat je gezondheid betreft: heel veel sterkte en uithoudingsvermogen toegewenst.
    Ik vind je een kanjer....echt: dat bén je.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach...
    ik zou wel even een arm om je heen willen slaan.
    En een paar handen erbij willen geven om je te helpen :-)
    Natuurlijk komen jullie om in het werk...
    Zeker deze tijd van het jaar!

    Vergeet niet dat het plaatje bij de ander ook nooit perfect is hoor lieve zus in Christus.
    Kijk vooral niet naar de zogenaamde perfectie in andere gezinnen of families.
    Ik denk dat die niet bestaat.

    Mijn bede is dat Zijn liefdevolle RUST & VREDE in je hart mogen zijn.
    Dat je in je noden Zijn kracht mag ervaren.
    En dat Hij je GENEESHEER mag zijn!

    Bloggen is leuk...
    maar natuurlijk niet heel belangrijk :-)
    Doe wat je aankan,
    waar jij je goed bij voelt.
    Wat je ook doet...
    weet dat ik altijd genoten heb van het kijkje op jullie erf!

    Een LIEFDEVOLLE GROET & ZIJN RIJKE ZEGEN voor jullie allemaal,
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lastig dat je zo heen en weer slingert. Ik snap het wel. Soms geen zin of geen nuttig iets om te vertellen, en toch ook weer leuk en fijn om te doen, dingen van je af te schrijven.
    Blijf gewoon doorgaan met je blogs, ook al duurt het soms een poosje voordat je weer wat hebt. Jij doet het zo gewoon, gewoon zoals het is! Ik lees het graag, ook al reageer ik niet altijd.
    Herkenbaar niet fit te zijn, terwijl er zoveel werk is! Het stapelt op in je hoofd, en je wordt steeds moedelozer. Probeer tussendoor echt tijd voor jezelf te nemen. Even een momentje, je haakwerk of een boek. Ik vind zelf in de tuin bezig zijn heerlijk, dus laat ik het binnenwerk zitten, en piep hem naar buiten. Vooral nu de zon schijnt.
    Wens je veel sterkte en beterschap toe! Gelukkig staat er Een boven, die weet wat we kunnen dragen....Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt ook best veel te doen als ik het zo lees. En ik kan me voorstellen dat die hooikoorts ook slopend is. Ik zou grote beslissingen gewoon even uitstellen.

    En je blog is natuurlijk altijd nog een persoonlijk document van je leven, wat later voor je kinderen ook fijn is om te kunnen lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heb je wel eens aan voedingssupplementen gedacht?
    het zou goed kunnen dat je er veel baat bij hebt.
    ik weet een heel goed voedingssupplement voor jou, het helpt voor vermoeidheid en voor hooikoorts: bijenpollen
    het is helemaal natuurlijk: stuifmeel dat verzameld wordt door bijen, het bevat heel veel gezonde stoffen.
    als je meer van wilt weten kun je mij bellen, ik stuur wel een mailtje met mijn nummer
    groeten mia w.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Herkenbaar hoor, die vermoeidheid, zootje in huis en tuin: en stiekem weg geeft dat nog extra druk ook: o, dat moet ook nog gebeuren!
    Maar ik werd blij toen ik je laatste regel las: ook morgen zal God zorgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wens je veel sterkte. En hulp ( is het niet mogelijk dat je een tijdje wat hulp krijgt)
      het is bij elkaar ook wel erg veel wat er allemaal te doen is.
      Niet stoppen hoor, met bloggen!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  18. Sterkte met je gezondheid hoor, allergie is heel vervelend. Ik heb al mijn hele leven eczeem, de ene periode erger dan de andere. Een andere vorm van allergie. Maar als ik mijn zoon zie niezen, weet ik niet wat ik liever heb. Geen van beide denk ik ;-) . Hooikoorts lijkt mij heel lastig op het boerenbedrijf, je moet toch veel naar buiten en dan zo weinig energie hebben terwijl je zo druk bent.
    Ik heb bij je nieuwste blogje ook al even gereageerd over het bloggen.
    Sterkte met alles! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als eerste wens ik je veel sterkte toe met je hooikoort. Het is voor mij wel een eye-opener geweest want jou klachten die heb ik namelijk ook! En ik heb nooit gedacht aan hooikoorts! Toch eens alert op zijn! En heerlijk om te zien hoe de pinken op ontdekking gaan :-) Ik mis dat toch wel een beetje hoor..zo`n uitzicht met koeien :-) Dank je wel dus voor het mee beleven!

    Enne.. ik ben blij dat je doorgaat met bloggen! Ik ken het ook ,en soms denk ik ook om er mee te stoppen, want welke waarde heeft het bloggen eigenlijk. Maar iemand zei eens tegen mij: Als 1 iemand door jouw blogje blij word, of na denkt of geniet dan heb je je doel toch al bereikt?
    Daarom ben ik blij ook om de laatste zin in je blog te lezen, Dat God er altijd is om voor je te zorgen en dat je ook weet wat van waarde is. Ik wens je een fijn en gezegende week toe.

    Lieve groet van Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...