Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 12 mei 2014

Van de regen zonder drup (tweede meivakantieweek)

Wat een regen! Eerst werd die wel verwelkomt, want het was zó droog... Maar eerlijk is eerlijk, je bent het gauw weer zat. En we wachten  nu ook weer op mooier weer want er moeten nog een paar percelen gemaaid worden.

Op bevrijdingsdag zijn we (de jongens en ik) naar mijn  moeder geweest. 's Middags hebben we wel anderhalf uur gewandeld! Het weer viel toen nog alles mee en ook de volgende dag hebben de jongens nog de meeste tijd buiten gespeeld.


Op woensdag gingen Oudste zoon en ik pannenkoeken bakken. Ik had beloofd die te zullen eten in de vakantie en wat je belooft, moet je doen! En zo wordt een regenachtige dag toch weer wat gezelliger.


Ik bakte ook weer eens een brood. Dat doe ik nu niet zo regel matig meer dan eerst, mijn broodbakmachine was kapot gegaan. Ik had een andere op de kop getikt (tweedehands) maar die bakt niet zo mooi af. Dus nu laat ik het deeg alleen kneden in de machine en bak het af in de oven.

Op donderdag zijn we wezen zwemmen. Farmer ging ook mee, de jongens natuurlijk en ook Jongste dochter, die was vroeg uit en we pikten haar bij school op zodat ze ook meekon. Jongste zoon liet aan zijn vader zien hoe goed hij het al kon! We hadden hem een zwemvestje van het zwembad aangedaan want je neemt geen risico. De jongens gingen lekker vaak van de glijbaan.

Thuisgekomen wachtte ons een nare verrassing: de waterleiding was gebroken. We hadden tussen de middag al warm eten op (nasi, zodat jongste en oudste dochter het 's avonds makkelijk konden opwarmen) omdat middelste dochter om 5 uur op haar werk moest beginnen. Daar was ik dus dubbel blij om want de vaat afspoelen ging al niet meer, zonder waarschuwing: op was het water, geen drup! We hoopten dat bij thuiskomst alles weer zou werken maar niets was minder waar.


De berm was zomaar 20 cm weggeschoven! En de pijp gebroken. Wat gelukkig dat er toen geen voertuig reed.
Wat merk je dan je afhankelijkheid van het water! Gelukkig had ik wat flessen gekocht water staan. En met pulswater spoelden we dingen af en door...


 De werkmannen werden direct goed in de gaten gehouden door de jongens. Ze hadden er een hele klus aan. Bovendien was er op nog drie(!) plekken in de omgeving een mankement te repareren. Tegen de avond hadden we weer een mager stroompje met niet zoveel druk. Douchen was nog uitgesloten. Maar m'n haar is zo vet! riep een dochter verbolgen. Leg maar eens aan pubers uit dat het nou eenmaal niet anders is.... Kop onder de kraan dan maar, en net ingesopt.... en weer geen water! Met fleswater is het uiteindelijk uitgespoeld... ach, ze zagen de humor er gelukkig ook wel weer van in.
De werklui hebben waarschijnlijk de halve nacht doorgewerkt en gelukkig hadden we de volgende morgen weer water!

Op vrijdag heb ik de boodschappen gedaan, werd ik zo onderhand wel een beetje kregel van al dat gelawaai van die jongens binnen, hebben we daarom maar de slaapkamers onder handen genomen en alles opgeruimd. Dat was zaterdag weer prettig, want toen was het bedden verschonen nog maar een fluitje van een cent.

Zondag moederdag... één dingetje wil ik daarvan nog vertellen:


Jongste zoon had van strijkkraaltjes heel leuke armbandjes gemaakt. Ik had eerst helemaal niet door dat het strijkkraaltjes waren, maar hij vertelde het zelf... en de juf had ze in de oven gehad. Wat leuk zeg! Ik heb even gekeken op internet en hier kun je zien hoe dat gedaan wordt.

En je gelooft het vast niet, maar Jongste zoon heeft nu nog steeds vrij! Zijn juffen gaan mee op kamp met groep 8 en de andere jongens zijn gelukkig wel weer naar school.
Jongste zoon heeft zijn diertjes weer opgeruimd en stalt nu weer zijn playmobil uit in de kamer. Maar tussendoor is gauw alles grondig gezogen en gedweild, want daar had ik ineens zo'n zin in na die paar weken alles op z'n janboerenfluitjes te hebben gedaan.


8 opmerkingen:

  1. Dankje voor de kralentip, wat leuk is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaa janboerenfluitjes, wat een leuk woord! Top idee met die strijkkrengen een strijkkraaltjes! En: Ik bak mijn brood ook zonder BBM. Het deeg wordt door de normale keukenmachine gekneed en dan vorm ik het zelf, leg het in een broodbakvorm en dan hup de oven in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap best dat de vele REGENBUIEN inmiddels niet meer zo fijn zijn...
    Zeker met oog op jullie werkzaamheden.
    Onze buurman zegt altijd dat er in de maand Mei regen in de karrensporen moet staan,
    met oog op de oogst op het boerenland.
    Maar ja... :-)

    Je BROOD ziet er echt prachtig uit!
    Mijn BROODBAKMACHINE is ook kapot gegaan :-(
    Na lang twijfelen besloten we geen nieuwe meer te kopen.
    Het beviel vaker niet dan wel.

    Ik kneed het deeg tegenwoordig helemaal met de hand.
    En bak het af in de HOUTGESTOOKTE OVEN.
    Echt heerlijk is dat!

    Dacht eerst nog dat het KNEDEN heel zwaar en moeilijk zou zijn,
    valt het mij eigenlijk zo mee!
    Tenminste als je een hoeveelheid voor 1 brood kneed :-)
    Anders wordt het wel zwaar!

    Wat een schrik van de WATERLEIDING,
    en je schrijft het nog wel zo nuchter en kalm :-)
    Zulke dingen komen echt nooit gelegen...

    Ook lief dat je zoontje zoiets moois wist te maken :-)
    Geniet er maar heerlijk van!

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjs herkenbaar het is ook wel weer fijn dat ze op een gegeven moment weer naar school gaan. Dat had ik een beetje met de puber :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je jongste zoon heeft dan wel echt heel erg lang vrij. Het lijkt bijna een grote vakantie. Hier in de omgeving hadden sommige kinderen ook ruim 2,5 week vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh wat een vervelende thuiskomst. Ja we zijn wel verwend met water uit de kraan. Ik heb ook altijd een paar flessen op de vliering staan, overblijfsel van de vakantie. Leuk die armbandjes. Met liefde gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap dat je zoon al zo goed kan pannenkoeken bakken, ik ga het mijn dochters ook maar eens leren. Heel vervelend om zo zonder water te zitten. Wij hadden het laatst op een ochtend, dat er een kwartier geen water was. Mijn puber-dochter stond net onder de douche. ;-) Gelukkig was het snel opgelost, maar je staat er wel weer even bij stil dat het niet vanzelfsprekend is.
    Zo leuk, de strijkkraaltjes-armbanden. Ik ken het idee, heb het al eens op internet voorbij zien komen.
    Bij ons gaan ze nu allebei weer naar school. De Schleich-paarden staan er nog, maar ik ben er gisteren voorzichtig bij langs geweest met de stofzuiger. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vervelend van die waterleiding, dan merk je pas hoe vaak je normaal de kraan open doet, hé?! Vorig jaar was het ook een paar keer bij ons, nu hebben we dus altijd wat flessen water in de kelder staan.
    Leuk idee die armbandjes, je zou het inderdaad niet herkennen als strijkkralen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...